foto: Unsplash

Vedci pozorovali 35 rokov skupinu detí, na základe ktorej dokážu vyvodiť pozoruhodné závery.

Ak máte doma nadané dieťa alebo ste ním boli, zrejme o tom viete. Napriek tomu nezaškodí vedieť, čím sa takéto dieťa vyznačuje. Vo väčšine prípadov sa nadané deti zhodujú v tom, že prejavujú intelektuálny záujem o veci, ktoré sú pre ich vek príliš pokročilé. Typická je tiež vysoká slovná zásoba, etické a morálne chápanie či riešenie hádaniek, puzzle a slovných hračiek.

Vedci však upozorňujú, že intelekt nie je všetko. Je síce pravda, že je dôležitý, no dôležitosť sa mu prikladá  až priveľká. Deti sa totiž vôbec nemusia radi realizovať v tom, v čom vynikajú. Ako trefne poukazuje portál SME, čakať od inteligentného dieťaťa, že bude vedcom, je ako čakať od vysokého dieťaťa, že bude basketbalistom. To, že má dieťa túto danosť totiž neznamená, že ho daná oblasť baví.

Rodičia by mali prihliadať na záujmy

Omnoho dôležitejšie ako intelekt, sú záľuby. Práve od tých sa môže odraziť budúca kariéra dieťaťa. Neznamená to však, že intelekt treba prehliadať. Je však podstatné pochopiť, že nie je zďaleka jediným ukazovateľom úspechu. Vedcom sa podarilo prísť napríklad na to, že už v trinástom roku života dieťaťa dokážu približne určiť, v akej oblasti jedinec uspeje. Do úvahy sa však berú hodnoty, záujmy, no aj školské výsledky.

Unsplash

Ak by niekto vynikal v matematike, no mal veľmi nízke výsledky na náboženských hodnotách, bolo pravdepodobné, že sa uplatní v laboratóriu,“ hovorí spoluautor štúdieBrian O. Bernstein. Pokiaľ však bol niekto lepší v jazyku a mohol sa pochváliť bohatou slovnou zásobou, najskôr sa uplatnil ako umelec, spisovateľ alebo básnik. Podľa portálu Nadané dieťa je však toho omnoho viac, čo by mal rodič takéhoto potomka robiť.

Nesmierne dôležité je nadané deti podporovať. Rozvíjať u nich ako sebavedomie, tak aj sebapoznanie. Ak sa aj dieťaťu v danom momente nedarí, stále mu treba ukazovať podporu. Toto sú však kľúčové modely, o ktorých veľa rodičov netuší. Deti, ktoré boli pozorované vrámci štúdie, podstúpili vo veku 13 rokov štandardizované testy, v ktorých sa umiestnili vo vrcholovo 1 percente.

Pixabay

Od tohto veku ich vedci študovali a porovnali ich výsledky s ich aktuálnymi profesiami a životnými úspechmi. Vo väčšine prípadov tu bola jednotná spojitosť medzi výsledkom a určenou profesiou. To znamená, že vynikanie v matematike ešte nič neznamená. Dieťa, ktoré v nej však vyniká a prejavuje nízke náboženské a spoločenské hodnoty, sa zrejme uplatní ako vedec. Naopak dieťa, ktoré v nej vyniká tiež, no nechýbajú mu spoločenské ani ekonomické hodnoty, bude zrejme podnikať.

Táto štúdia má teda veľmi jasný záver. Už v relatívne útlom veku dokážeme určiť, aké danosti má dieťa a kam ho v živote môžu dostať. Vďaka tomu sa rodičia môžu lepšie zamerať na to, aké hodnoty a záujmy budú v deťoch rozvíjať.

SAGE journals
Uložiť článok

Najnovšie články