Pascal Le Du et al, The Astrophysical Journal Letters, 2021

Výbuch, ktorý rozsvietil oblohu pred 900 rokmi sa podarilo objasniť.

Vedci a pozorovatelia hviezd sa už dlhé roky snažia objasniť zvláštny kozmický jav, ktorý sa odohral v roku 1181 nášho letopočtu. Na krátky moment sa rozžiarila obloha v oblasti nad Čínou a Japonskom. Nikto doteraz nemal dôkaz o tom, čo sa vlastne vtedy udialo, až nová štúdia by teraz mohla celú záhadu objasniť.

Šíri sa rýchlosťou 1 100km/sekundu

Záhadu objasňuje hmlovina Pa 30 – nazývaná tiež Parkerova hviezda, jedna z najhorúcejších v našej galaxii, ktorá by mohla byť práve pozostatkom tohto výbuchu, uvádza portál Science Alert.

Pozorovania totiž ukazujú, že oblak prachu a plynov z hmloviny Pa 30 sa šíri rýchlosťou až 1 100 kilometrov za sekundu. Práve táto rýchlosť poukazuje na to, že výbuch tu musel nastať v období približne pred tisíc rokmi a je pravdepodobne dôsledkom výbuchu supernovy. A práve explóziu supernovy mohli pozorovať čínski a japonskí astronómovia, uvádza sa v štúdii publikovanej v Astrophysical Journal Letters.

Zaznamenané historické pozorovania umiestňujú Parkerovu hviezdu medzi dve čínske súhvezdia Chuanshe a Huagai,hovorí astrofyzik Albert Zijlstra z Manchesterskej univerzity. Podľa neho to sedí a znamená to, že vek aj poloha zodpovedajú udalostiam z roku 1181.

Pozorovatelia hlásili jasný objekt na oblohe, ktorý bol viditeľný až šesť mesiacov.

Pascal Le Du et al, The Astrophysical Journal Letters, 2021

Vzácna supernova

Predpokladá sa, že Pa 30 vznikla zlúčením dvoch bielych trpaslíkov, čo je zriedkavý jav, ktorý zanecháva supernovu typu Iax, nazývaná tiež zombie hviezda.

Je to vzácna kategória supernov, o ktorých astronómovia toho veľa nevedia. Ešte vzácnejšie sú informácie o tom ako supernova vznikla a tiež o pozostatkoch, ktoré zanechala.

Iba 10 percent supernov je tohto typu a nie sú dobre pochopené,“ hovorí Zijlstra. Ako hovorí, toto je v podstate jediná udalosť, keď je možné študovať zvyškovú hmlovinu a tiež mať popis samotného výbuchu.

Toto je jediná supernova typu Iax, kde je možné podrobne študovať zvyškovú hmlovinu a hviezdu. Je pekné môcť vyriešiť historickú aj astronomickú záhadu,“ hovorí.