Koláž (Interez.sk)

Zamýšľali ste sa niekedy nad tým, ktorými všetkými krajinami musí prejsť oblečenie, kým sa dostane do obchodov?

Na štítku môjho trička je napísané, že je vyrobené v Bangladéši. To znamená, že odtiaľ za mnou precestovalo vyše 8-tisíc kilometrov. Toto tričko však precestovalo oveľa viac. Ako je to možné? Pretože jeho výroba sa neodohráva iba v samotnom Bangladéši.

Určite si hovoríte, že výroba obyčajného bavlneného trička nemôže byť komplikovaná, veď predsa sa len zošijú kusy látky. Avšak proces výroby oblečenia nie je len o samotnom šití.

Foto: pixabay.com

Náročný proces výroby

Bavlna sa niekde musí vysadiť, následne spracovať, vyrobí sa priadza, ktorá sa prepletá do väčších kusov látky. Takýto materiál je však ešte neopracovaný a je tu mnoho nečistôt. Je potrebné, aby sa zbavila všetkých olejov, vosku či iných prvkov, ktoré sa prirodzene vyskytujú vo vláknach.

Potom látka prichádza do „farbiaceho domu“ na farbenie do univerzálnych odtieňov (farbenie je jedným z procesov, kde sa využíva najviac vody a zároveň aj najviac škodlivé chemikálie). Materiál následne doráža k výrobcovi odevov, kde sa preveruje jeho kvalita, strihá sa a zošíva.

Foto: pixabay.com

Pravda je teda taká, že keď je na štítku napísané „Made in…“, odhalí to len jedno z mnohých miest, kde sa oblečenie reálne vyskytne. Veľké módne giganty ako H&M, Zara, Primark či Forever 21 sa snažia produkovať veľké množstvo oblečenia za čo najkratší čas. Ich výrobné centrá sú roztrúsené po celom svete. V rozvojových krajinách sú dramaticky nižšie náklady na prácu a aj materiál, preto pre tieto značky dáva zmysel model globálneho dodávateľského reťazca. 

Podľa portálu KQED News cesta jedného trička od výroby po predaj vyzerá asi nasledovne:

  • Tričko začína svoju cestu na poli v Texase ešte ako bavlna (USA je tretí najväčší výrobca bavlny).
  • Cestuje vyše 11-tisíc kilometrov do Číny, kde prechádza procesom spracovania, čistenia a farbenia látky pomocou chemikálií.
  • Pokračuje takmer 3 000 kilometrov do Bangladéša, kde sa z látky stáva tričko.
  • Potom putuje vyše 12-tisíc kilometrov do predajne v San Franciscu.
  • Tričko precestovalo dokopy takmer 27-tisíc kilometrov.
  • A ak ho chceme dostať k nám na Slovensko, potrebuje prejsť ďalších 9 600 kilometrov, čo je dokopy takmer 38-tisíc kilometrov.

Ako portál uvádza„Je takmer nemožné vysledovať presnú cestu k danému tričku. Bavlna mohla byť pestovaná v Indii alebo Turecku, mletá v Pakistane alebo Mexiku a šitá v Salvádore alebo Južnej Afrike.“

Foto: pixabay.com

Videli tieto šaty väčší kus sveta ako vy?

BBC zas informovali o konkrétnom prípade šiat, ktoré vyrobila Zara. Materiál, ktorý použili na výrobu je lyocell – celulózové vlákno podobné viskóze, ktoré sa využíva ako alternatíva k bavlne. Stromy, ktoré sa používajú na jeho výrobu sa nachádzajú hlavne v Európe. Vlákna boli odoslané do Egypta, kde sa spracovali do priadze. Tá bola odoslaná do Číny, kde bola tkaná do látky.

Látka putovala na zafarbenie do Španielska a následne sa poslala do Maroka, kde ju nastrihali a zošili a hotové šaty poslali späť do Španielska na zabalenie. Ich cesta nakoniec viedla do Veľkej Británie, USA alebo ktorejkoľvek z 93 krajín, kde sú predajné miesta. Tieto šaty teda rozhodne precestovali viac kilometrov ako ja. A ak nerátame naše susediace krajiny, tak navštívili aj viac krajín.

Infografika: interez.sk

Alternatíva v podobe nákupu od slovenských značiek

Proces výroby oblečenia od módnych gigantov je veľmi komplikovaný a tieto značky navyše „zneužívajú“ ľudí žijúcich v rozvojových krajinách, ktorí pracujú na výrobe oblečenia. Podľa portálu Refinery29 je minimálna mzda ľudí z Bangladéša 45 libier mesačne.

 

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa mile (@mile_kidsclothing),

Výroba oblečenia v jednej krajine je síce nákladnejšia, čo znamená, že aj samotný produkt bude drahší, no dôležité je, že sa dbá na etické aspekty a pracovné podmienky zamestnancov. Okrem toho väčšina našich slovenských značiek využíva organické materiály, ktoré sú vyrobené bez pesticídov či kontaminantov životného prostredia. Na ich stránkach často nájdete aj príbeh značky a celý proces výroby oblečenia.

Módny vyhľadávač GLAMI v poslednom prieskume z apríla tohto roku zistil, že až 87 % respondentov zo vzorky 6 000 návštevníkov má záujem o nákup oblečenia vyrobeného lokálne na Slovensku. GLAMI má na svojom webe sekciu Vyrobené na Slovensku. Cez túto sekciu sa ľahko dostanete ku konkrétnym značkám a vďaka ostatným filtrom jednoducho a pohodlne nájdete presne to oblečenie, ktoré potrebujete.

V spolupráci s GLAMI
0
Uložiť článok
Komentovať ( 0 )
Príbehy