Foto: interez.sk

Udržateľnosť v móde mnohým nie je ľahostajná.

To, čo dnes nazývame ekologickým kedysi ľudia volali šetrným prešívaním, kvalitnými materiálmi a ich úsporou či dedením. Dnes je však nutné o tejto téme diskutovať a dbať na to, aby pojem udržateľnosť nezostal len prázdnym výrazom.

Prečo dať zbohom fast fashion?

Vysvetlime si však na začiatok, čo je hlavným problémom fast fashion. Pojem fast fashion súvisí so značkou ZARA, konkrétne s jej vstupom na americký trh v 90. rokoch minulého storočia. Použili ho v denníku New York Times ako reakciu na to, že značka vtedy vyhlásila, že dokáže v priebehu dvoch týždňov dostať modely z prehliadkových mól do obchodov. Móda sa však zrýchlila natoľko, že sa v odevnom priemysle dokáže vyrobiť až 80 miliárd kusov oblečenia ročne, z ktorých však dve tretiny skončia nepredané niekde na skládke, prípadne sa spália.

 

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa Krzysztof J (@carzingan),

Vedeli ste, že?

  • Na odstránenie škodcov z bavlníka sa používa približne 25% svetovej produkcie pesticídov
  • Až 90% nášho oblečenia obsahuje syntetické polymérové vlákna vyrábané z ropy a doba ich rozkladu je od desiatok do stoviek rokov
  • V módnom priemysle sa ročne otočí viac ako bilión eur
  • Na výrobu jedných riflí sa minie okolo 7000 litrov vody
  • Farbenie materiálov spôsobuje, že odpadová voda obsahujúca škodlivé chemikálie znečisťuje pôdy, podzemné vody či vodné cesty
  • Zamestanci fast fashion reťazcov často nezarobia dosť peňazí ani na pokrytie základných životných a zdravotných nákladov

Dnes tu však máme odpoveď

Cieľom slow fashion je návrat k hodnotám a kvalite. A dostávame sa k pojmu sustainable fashion, čiže udržateľná móda. Okrem toho, že sa vyvíjajú rôzne udržateľné materiály, úlohou udržateľnej módy je vytvoriť produkt s ohľadom na životné prostredie tak, aby negatívne nezasiahol budúce generácie a zároveň neohrozil trh a spoločnosť. Tri hlavné zásady udržateľnej módy sú reduce, reuse a recycle – zredukuj, znovu využi a zrecykluj.

Foto: pixabay.com

Ako zistiť, či je značka udržateľná?

Ak viete, že chcete investovať do oblečenia, ktoré spadá pod udržateľnú módu, ale neviete, ako sa k takejto ponuke dostať, GLAMI prichádza s riešením. Je ním odznak udržateľnosti, ktorý môžu zákazníci nájsť pri jednotlivých produktoch. GLAMI navyše ponúka aj filter pre udržateľnú módu, takže sa ľahko dostanete práve k týmto značkám.

Foto: GLAMI

Správne zredukovanie šatníka je dobrý začiatok

Nielen nadmerná produkcia módneho priemyslu a následné výpredaje, ale aj módne trendy nás nútia nakupovať veľa a často. Enormné množstvo oblečenia, ktoré si zaobstaráme, je náročné uskladniť, no najmä vynosiť. V móde je dôležité mať zmysel pre mieru a investovať radšej do nadčasových kúskov ako aktuálnych módnych trendov, ktoré budú v kurze jednu sezónu.

 

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa Beaumont Organic (@beaumontorganic),

Zachovalé oblečenie, ktoré len tak stojí v skrini sa však nemusí vyhodiť. Môže sa predsa prerobiť alebo kolovať ďalej k ďalším ľuďom, ktorí budú nadšení z nových kúskov. Či už sa dostane k rodine, priateľom, na charitu alebo do second-handu, stále sa pohybujeme v jednej z myšlienok udržateľnej módy.

 

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa The Bold Dino🦖 (@bolddino),

Oblečenie má vďaka ľahkej recyklovateľnosti skvelé využitie aj po tom, čo doslúži svojmu pôvodnému účelu. Môže poslúžiť na upratovanie, ale dajú sa z neho vytvoriť aj ďalšie veci. Veľmi poškodené a nevyužiteľné oblečenie sa recykluje na nové materiály, ktoré sa používajú napríklad ako náplne do sedačiek či na izoláciu domov.

Podľa prieskumu GLAMI o udržateľnej móde:

  • Ľudia majú záujem dozvedieť sa viac o problematike módneho priemyslu, avšak chýba im dostatok informácií
  • Malé povedomie o udržateľných značkách predstavuje najväčšiu bariéru pre ich nákup

  • 48 % ľudí tvrdí, že si v priebehu posledného roku zakúpili udržateľný produkt, avšak 40% ľudí netuší, či výrobok, ktorý si zakúpili, bol trvalo udržateľný

  • Slováci nemajú problém priplatiť si za oblečenie z kvalitného materiálu, ktoré dlhšie vydrží
  • Viac ako 82 % percent Slovákov je ochotných priplatiť si za etické alebo udržateľné produkty. Je to najvyšší výsledok medzi všetkými dotazovanými krajinami

  • Pokiaľ značka využíva neetické podmienky výroby, ovplyvní to rozhodnutie o kúpe výrobku až u 66% respondetov
  • Viac než polovica Slovákov nosí oblečenie v priemere viac ako 30-krát
  • Oblečenie vyraďujeme najmä preto, že sa nám nepáči alebo je vynosené

  • Poškodené oblečenie vyhadzujeme len zriedkavo, skôr sa ho snažíme využiť alternatívne

Rozoznať, ktoré oblečenie je fast fashion, a ktoré je ekologické však môže byť pre laikov náročnejšie. Treba dať pozor hlavne na nasledujúce znaky.

1. Dôležité sú materiály

Pokiaľ značka používa organické, rozložiteľné alebo recyklované materiály, tak je to jeden z dobrých znakov. Organické materiály sú vyrobené bez pesticídov či kontaminantov životného prostredia. Udržateľné značky často využívajú už existujúce materiály na vytvorenie nového oblečenia. Spadá sem aj zaobchádzanie so zvieratami. Kožušiny z králikov, norkov, líšky či iných zvierat sú stále vyhľadávané ako luxusné veci. Väčšina udržateľných značiek sa pri svojich dizajnoch rozhoduje nepoužívať kožušinu.

 

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa ellyla | ethical accessories (@ellyla_accessories),

2. Vyrobené šetrným spôsobom k životnému prostrediu

Možno najväčším odkazom trvalo udržateľnej módy je vplyv na životné prostredie, ktoré ničí fast fashion. Na etikete oblečenia, či v prípade nakupovania online, v popise produktu, nájdeme vypísané všetky zložky, vrátane materiálov či chemikálií vo farbivách, z ktorých sa oblečenie skladá. Aj podľa toho vieme rozlíšiť, či ide o udržateľnú módu. Navyše tieto značky premýšľajú aj nad balením oblečenia a jeho vplyvom na životné prostredie.

Foto: pixabay.com

Recyklácia je druh udržateľnej stratégie, ktorá využíva nepotrebný odpad a tým šetrí životné prostredie a prírodné zdroje. Najbežnejší spôsob je re-design, čiže prepracovanie použitého oblečenia či materiálu za účelom získať nový odev. Oblečenie, ktoré vyrábajú udržateľné značky by navyše malo ľuďom vydržať veľmi dlho.

3. Férové pracovné podmienky

Prevažná väčšina produkcie oblečenia sa odohráva v rozvojových krajinách, kde je spôsob zaobchádzania so zamestnancami veľmi biedny. Etický aspekt udržateľnej módy tkvie v tom, aby pracovníci dostávali primeranú mzdu a pracovali v dobrých podmienkach. Takéto značky majú často napríklad zverejnený svoj príbeh a celý proces výroby na svojich webových stránkach.

Foto: pixabay.com

4. Transparentnosť

Výrobný proces aj zoznam dodávateľov je pri udržateľných značkách samozrejmosťou. Navyše, mnoho z nich daruje časť svojich príjmov charitatívnym organizáciám či osobám v núdzi.

5. Certifikáty = zaručenie kvality

Fair trade je myšlienka, ktorá sa používa na označenie toho, že sa spoločnosť riadi etickými cieľmi. Musia sa takisto riadiť spravodlivými pracovnými zákonmi. V tomto prípade nehrozí detská či otrocká práca, vykorisťovanie či nerovnoprávnosť žien a mužov. Ak spoločnosti spĺňajú myšlienky fair trade, tak získajú aj certifikát Fair Trade.

 

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa Mehera Shaw (@meherashaw),

GOTS je medzinárodný štandard, ktorý je zárukou etickej a ekologickej výroby od semienka, cez pestovanie, textilné spracovanie, balenie až po distribúciu. V súčasnosti je GOTS pre získanie najnáročnejší certifikát, ktorý zahŕňa nielen dodržovanie podmienok v súlade s fair trade, ale aj prísnu kontrolu výroby z ekologického hľadiska.

Certifikát najvyššej ekologickej šetrnosti a bezpečnosti nesie názov Bluesign. Môžu ho získať iba tie produkty, ktoré sú skutočne „čisté“ v každej fáze výroby. Do úvahy sa pritom berie všetko – suroviny, spotreba energie a vody, používanie chemikálií, vypúšťané emisie a najmä bezpečnosť a ochrana zdravia.

 

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa The Denim Window (@thedenimwindow),

Na GLAMI nájdete aj kúsky od týchto značiek

 

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa Lull Loungewear (@lull.loungewear),

 

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa Ucon Acrobatics (@ucon_acrobatics),

 

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa People Tree (@peopletreeuk),

 

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa BeWooden – Wooden Accessories (@bewooden),

 

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa MATT & NAT (@matt_and_nat_),

 

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa AIKYOU GmbH (@aikyou_lingerie),

Tento článok vznikol v spolupráci s Glami
Uložiť článok

Najnovšie články