Foto: pexels.com

/ 0 / PetraSus
Predstavte si, že pozeráte film. Verný pes po boku svojho pána uteká cez bojisko a statočne sa vyhýba guľkám a explóziám.

Buďte úprimní, nerobíte si starosti skôr o psa než o to, či zomrie človek? Pre mnoho ľudí je jednoduchšie mať rád nesebeckého a bezpodmienečne milujúceho psa. Najnovšie štúdie dokazujú, že sme skutočne empatickejší ku psom, než k iným dospelým ľuďom. Vedci vysvetľujú prečo.

V časopise Society & Animals uverejnili univerzity v Bostone a v Colorade článok, v ktorom tvrdia, že len malé deti za istých podmienok dokážu pociťovať viac empatie ako pes, nezávisle od toho, či ide o šteňa alebo dospelého psa.

Štúdie sa zúčastnilo 256 vysokoškolákov. Výskumníci im predkladali falošné správy týkajúce sa útoku na ročné dieťa, 30 ročného dospelého, šteňa alebo šesťročného psa. Bez ohľadu na to, kto bol obeťou, išlo o útok bejzbalovou pálkou, pri ktorom došlo k vážnym poraneniam. Vedci si mysleli, že čím je obeť zraniteľnejšia, tým viac empatie v účastníkoch výskumu vyvolá. Ukázalo sa, že rovnakú úroveň empatie pociťovali ľudia k malému dieťaťu, šteňaťu a 6 ročnému psovi, voči dospelému človeku pociťovali empatie menej.

pexels.com

Autori štúdie dodávajú: „Okrem toho, ženská časť účastníčok výskumu vykazovala vyššiu mieru empatie než muži.“ Výskumníci tvrdia, že dôvodom našej empatie voči psom je fakt, že ich vnímame rovnako zraniteľné, ako deti.

Inšpiráciou pre štúdiu bol kontroverzný prípad, ktorý sa nedávno objavil v médiách. Pitbull v roku 2014 napadol 4 ročného chlapca v Phoenixe. Poranenia boli natoľko vážne, že si vyžadovali operáciu. Pes mal byť čoskoro uspatý, na sociálnych sieťach sa však spustila kampaň na jeho záchranu. O niekoľko týždňov mala facebooková skupina založená na záchranu psa vyše 40-tisíc lajkov, zatiaľ čo skupina založená na podporu dieťaťa, na ktoré pes zaútočil, mala len 500 lajkov.

pexels.com

Ďalší prípad sa týkal reklamy na charitu. Jedna z reklám obsahovala obrázok psa, kým na druhej reklame bol vyobrazený malý chlapec trpiaci istou formou svalovej dystrofie. Ak bol v reklame použitý pes, kampaň si získala dvakrát väčšiu pozornosť, ako keď bolo v reklame choré dieťa.

Aj keď je nesprávne predpokladať, že ak je obeťou zviera, vždy vyvolá väčšiu emocionálnu reakciu, ako keď je obeťou človek, táto štúdia dokazuje, že v prípade, ak všetko čo o dospelom človeku vieme, je to, že sa stal obeťou, skutočne vyvolá zviera viac empatie.

Okrem toho, že psy sú neochvejne lojálni voči svojim pánom, iná štúdia dokazuje, že dokážu zámerne meniť výraz tváre, aby tak u svojho majiteľa vyvolali pozitívnu reakciu. Dokážu manipulovať s inými tak, aby vyvolali záujem a starostlivosť, podobne ako ľudia.

pexels.com

Takéto výskumy však majú aj praktickú stránku. Násilné správanie vykonávané na ľuďoch a na zvieratách vidíme každý deň po celom svete. Vedci si myslia, že zdôraznenie zraniteľnosti obetí by mohlo u ľudí vyvolať zmenu postoja. Zdôraznenie zraniteľnosti namiesto vyzdvihovania agresie a násilia by mohlo pôsobiť ako preventívne opatrenie.

Pozri aj: 8 znakov, ktoré vám povedia, či ste inteligentnejší ako väčšina ľudí

iflscience




Komentovať (0)