Michal Blaško / / Lokál
Mnohí súťažiaci dostali vďaka súťaži nahrávacie zmluvy a iné príležitosti v hudobnom priemysle. Napríklad Natalie Chua, víťazka jednej z kategórií súťaže, podpísala zmluvu so Simonom Cowellom a jej album sa stal platinovým v predajnosti.

UK Songwriting Contest je prestížna medzinárodná súťaž skladateľov a pesničkárov. Každoročne sa do súťaže prihlásia tisícky skladieb. V porote sedia hviezdni producenti a skladatelia, medzi inými napríklad Stuart Epps – producent Eltona Johna, Kipper Eldridge – producent Stinga, hudobný režisér Britney Spears – Simon Ellis, či Shelly Peiken – autorka dvoch no.1 svetových hitov pre Christinu Aguilleru („What a girl wants“, „Come on over baby“), ktorá písala piesne aj Natashi Bedingfield, Celine Dion, či Edovi Sheeranovi.

Mladý slovenský hudobný skladateľ, multiinštrumentalista a spevák Oliver Nosaczynski Bohovič, sa tento rok dostal už po druhýkrát do finále v inštrumentálnej kategórii tejto súťaže. Do semifinále sa mu podarilo v medzinárodnej konkurencii prebojovať až so štyrmi skladbami (Ballerina, Ráno, More a Impression) a do finále nakoniec postúpila skladba s názvom Impression, ktorá znie takto:

Porota ho tiež pochválila v kategórii Jazz/Blues s piesňou You are my everything, v ktorej aj  spieva. Okrem Olivera sa do finále v tej istej kategórii podarilo prebojovať aj ďalšiemu Slovákovi. Je ním profesor jazzovej gitary Miroslav Záhradník . Jeho skladba sa volá Angel’s fantasy.

Prinášame vám rozhovor s Oliverom Nosaczynskim Bohovičom, týmto mladým iba 24-ročným úspešným slovenským hudobníkom.

Koľko rokov sa venuješ hudbe a čo ťa k tomu priviedlo?

Hudbe sa venujem od svojich desiatich rokov, teraz mám dvadsaťštyri takže je to už viac-menej štrnásť rokov. Priviedli ma k nej rodičia, ktorí ma v tom veku prihlásili na ZUŠ na hru na keyboard a na hodiny spevu a hudobnej teórie. Vzťah k nej som však mal už odkedy sa pamätám. Vždy som si rád pospevoval, dokonca som chcel byť dirigentom keď som mal asi šesť rokov, lebo sa mi páčilo, že iba tak mávajú paličkami a podľa toho hrá orchester. Myslel som si, že to musí byť sranda. Ale rozhodnutie, že by som raz chcel robiť svoju hudbu a živiť sa ňou prišlo trochu neskôr, začal som si to uvedomovať asi keď som mal 14-15 rokov.

Kto ťa najviac v tvojom napredovaní inšpiroval a ovplyvnil?

Najviac ma v mojom hudobnom napredovaní posunuli moji učitelia a slovenskému poslucháčovi veľmi dobre známi Henry Tóth a Andrej Šeban, ku ktorým som chodil na súkromné hodiny gitary. U Andreja som študoval aj kompozíciu. To mi dalo naozaj veľa a stále z toho čerpám aj dnes, kedy si častokrát uvedomím, že niektoré veci, o ktorých mi hovorili vtedy, začínam chápať až teraz. Najmä Andrej ma učil hudbu pozorne počúvať a uvedomovať si v nej všetky skryté krásy a detaily, nech ide o akýkoľvek žáner. Neskôr ma veľmi posunul vpred Miloš Brunclík, ktorého mi odporučil Andrej. Najskôr ma učil pracovať s Yamahou MOTIF XF8, v ktorej manuáli som sa vtedy stratil, a napokon sme skončili pri hodinách hudby, hry na klavír, kompozície a všetkého, čo s hudbou súvisí. Takže to bolo veľmi šťastné stretnutie, pretože on okrem toho, že je majster zvuku (Collegium Musicum, Korben Dallas, Andrej Šeban atď.), je aj výborný muzikant a pedagóg. A chcem tiež spomenúť Alenu Čermákovú, ku ktorej chodím na spev, čo ma nesmierne posúva dopredu nielen ako speváka, ale aj v iných oblastiach hudby. Myslím si, že ďalšou vecou, ktorá ma posúva vpred je moja vlastná túžba a láska k hudbe, ale aj zvedavosť, ktorá ma núti neustále hľadať nové hudobné svety. Vo voľnom čase o hudbe aj veľa premýšľam a veľa jej počúvam. Myslím si, že ma tvarovali a tvarujú rôzne žánre, všetko čo počúvam má na mňa nejaký vplyv – od filmovej a klasickej hudby, cez rock, pop, jazz a rôzne iné. Vplyv na moju tvorbu má určite aj prostredie, v ktorom žijem a tvorím, a keďže žijeme s rodinou na samote, kde je všade naokolo krásna príroda tak mám z čoho čerpať inšpiráciu. Tá ale väčšinou prichádza sama a nečakane. A ďaľšou dôležitou vecou ktorá ma posúva vpred sú konkrétne projekty na ktorých som pracoval. Veľmi zaujímavou skúsenosťou bola práca na počítačovej online hre Emporea: Realms of war & magic od slovenskej firmy Pixel Federation, ktorá je v tomto obore jednou z najväčších na svete. Hru hrá celosvetovo vyše 2 milióny hráčov a toto číslo stále rastie. Soundtrack, ktorý som k hre zložil pozostáva zo 16 skladieb pričom každá zo štyroch rôznych rás v hre má 4 originálne skladby ktoré sa striedajú. No a ďalej sú to živé vystúpenia na ktorých svoju hudbu hrám priamo pred publikom, kde najlepšie môžem vidieť reakciu ľudí na moju tvorbu.

oliver1

Ako si sa dozvedel o súťaži? Je to prvýkrát, čo sa jej zúčastňuješ?

O súťaži som sa dozvedel na internete, bolo to minulý rok keď som si v googli hľadal medzinárodné súťaže, kam by som mohol poslať nejaké svoje skladby. Chcel som si to vyskúšať, že ako by som obstál v celosvetovej konkurencii, lákalo ma aj pospoznávať nových zaujímavých ľudí. Tento rok som sa súťaže zúčastnil už druhýkrát, minulý rok sa mi podarilo dostať do finále v inštrumentálnej kategórii a tento rok som si rovnaký úspech zopakoval. Okrem mňa bol vo finále tento rok ešte jeden Slovák, môj kamarát Miroslav Zahradník, profesor jazzovej gitary. Je to prestížna súťaž a každoročne sa jej zúčastní okolo 10,000 skladieb z celého sveta, takže je to veľký úspech, za ktorý som vďačný.

Tento rok si sa teda dostal do finále v inštrumentálnej kategórii. Čo všetko si musel pre to spraviť? Ako vznikali skladby, s ktorými si sa prihlásil do súťaže?

Určite je to v prvom rade tvrdá práca na sebe. Hudbe sa venujem každý deň – skladám, hrám, spievam, v poslednej dobe aj píšem texty, snažím sa zlepšovať v každej oblasti a vždy ma veľmi teší, keď to niekto ocení, či už poslucháči, alebo porotcovia. Skladby, ktoré som prihlásil vznikali v rôznych obdobiach. Finálová skladba „Impresia“ bola pôvodne iný motív, ktorý som mal odložený medzi nápadmi a zdalo sa mi, že by sa to malo odvíjať iným smerom, a tak som zmenil melódiu a skladbu som celú rozpracoval. Tak ako pri všetkých skladbách, ani pri tejto som nepremýšľal akým smerom sa bude vyvíjať, nechal som sa riadiť pocitom a pristupoval som k nej trpezlivo a s citom, skladal som ju tak, aby sa aj mne samému páčila a aby tam bol kus zo mňa. Pri svojej tvorbe nechcem nič predstierať, preto mám ku každej svojej skladbe veľmi osobný vzťah. To isté platí aj o skladbách, ktoré sa dostali do semifinále súťaže – Ballerina, More a Ráno. Malou výnimkou je skladba, ktorá dostala pochvalu poroty, jazzová balada s názvom You are my everything, ktorú som pôvodne zložil a napísal pre známu českú speváčku Helenu Zeťovú, no napokon som sa rozhodol si ju nahrať a naspievať sám. Ako som už spomínal, inšpirácia prichádza rôzne. Niekedy mi napadne melódia pri nejakej činnosti (a to naozaj pri akejkoľvek a kdekoľvek), niekedy je to až vtipné, inokedy príde nápad keď sedím pri hudobnom nástroji, niekedy ma inšpiruje nejaká situácia, predstava, príroda… Napríklad vesmír a more sú pre mňa úplne fascinujúce svojím priestorom a záhadnosťou. O mori som aj zložil 11 minútovú skladbu pre gitaru, vesmír na tú svoju stále čaká.

Je možné zoznámiť sa s tvojou hudbou aj bližšie?

Áno, v máji tohto roku som vydal debutové EP, na ktorom je 7 skladieb rôznych žánrov od skladieb pre klavír, gitaru, cez jazzovú pieseň, či hudbu pre videohru. Nesie sa to však celé v duchu filmovej hudby, ku ktorej mám veľmi blízko. Toto CD vzniklo pre prezentačné účely v limitovanom počte, je zároveň aj prípravou na LP album, ktorý by som chcel vydať začiatkom roka 2017. Vďačím zaň môjmu vtedajšiemu menežérovi Miňovi Urbaníkovi, ktorý dostal nápad urobiť prezentačné CD pre ľudí v hudobnom biznise, s cieľom priniesť mi nové príležitosti a dostať sa do povedomia. Taktiež zaň vďačím mojim rodičom, otcovi, ktorý zafinancoval štúdio aj vydanie, firme ELAIA design studio za ich prácu na grafike a fyzickej podobe, fotografom Ľubovi Špirkovi a mojej sestre Eme Nosaczynskej za fotky, ktoré boli použité na obale. A v neposlednom rade Milošovi Brunclíkovi, ktorý sa postaral o výsledný zvuk. Keďže toto EP je určené na prezentačné účely, fyzicky sa zakúpiť nedá, je však možné si ho zakúpiť v digitálnej podobe na bandcampe. S mojou hudbou sa však čoskoro bude možné zoznámiť aj na mojej webovej stránke, ktorú plánujem v blízkej dobe dokončiť (zatiaľ sa na nej pracuje www.bohovic.org). Moju tvorbu si môžete vypočuť aj na stránke soundcloud, kde majú moje skladby dokopy už vyše 90-tisíc vypočutí. Nájsť ma môžete aj na YouTube, kde plánujem postupne zverejniť všetky skladby. Zatiaľ tam mám video, ktorého tvorcom je Dušan Bali a vzniklo v spolupráci s Petrom Nagyom, ktorý ma oslovil, že by rád použil moju skladbu „Ballerina“ k svojim fotkám talentovanej japonskej baletky Ayi Watanabe. Samozrejme som s radosťou súhlasil.

Momentálne riešiš dramaturgiu nového festivalu Sféry. Je to medzinárodný festival hudobných skladateľov a filmovej hudby. Jeho prvý ročník sa uskutoční budúce leto v Banskej Štiavnici. Ako si sa zoznámil so skladateľmi, ktorých si pozval na tento festival?

S nápadom spraviť takýto festival prišiel môj otec. Bol to nápad predstaviť hudbu súčasných skladateľov z rôznych kútov sveta, ako napríklad Faerské ostrovy, Francúzsko, Rusko, Taliansko, Škótsko, Česká republika, či Slovensko. Dať tak priestor skladateľom si ich vlastné skladby odinterpretovať ako pred širokým publikom, tak aj pred filmovými režisérmi, vďaka čomu by mohli vzniknúť zaujímavé spolupráce. Mnohých skladateľov, ktorých sme pozvali na festival som spoznal práce na súťaži UK Songwriting Contest. Medzi nimi sú napríklad minuloročný víťaz inštrumentálnej kategórie Oli Jogvansson z Faerských ostrovov, ktorý má medzi mnohými inými za sebou napríklad spoluprácu so spoločnosťou Disney. Ďalej je to Stevie Lawrence zo Škótska, ktorý bol so mnou vo finále ako minulý, tak aj tento rok. Ďalšími z pozvaných sú napríklad aj Christine Ott, filmová skladateľka a interpretka z Francúzka, známa aj svojou dlhoročnou spoluprácou s Yannom Tiersenom, či skupinou Radiohead. Christine som spoznal vďaka tomu že mi dala „follow“ na stránke soundcloud a keď som si ju vypočul a zistil kto to je, neváhal som ju kontaktovať. Gabriela D’Alonza z Talianska som spoznal vďaka Piano Day playlistu známeho hudobníka Nilsa Frahma, do ktorého bola zaradená moja skladba „Ballerina“ a jeho „Awake“. Gabriele mi napísal, že sa mu páči moja skladba, a že má ženu Slovensku a tak sme sa spriatelili. Okrem toho na festivale vystúpim aj ja. Takže je to veľmi rôznorodé, festival bude pre každého veľmi zaujímavý, určite stojí za to sa prísť pozrieť. Bude sa konať od 29. júna do 1. júla 2017 v Banskej Štiavnici. Organizovať nám ho pomáha Alexandra Pastorková, ktorá v tomto meste už organizovala napr. Jazznicu či Zvuk for Štiavnica.

interez.sk (Saša Pastorková)


Komentovať (0)