Časom, kedy za západu slnka mizla oranžová Supra za horizontom už dávno odzvonilo.

Niekedy marketingové oddelenie odvedie s trailerom lepšiu robotu ako samotní filmári. Toto nie je tak celkom prípad filmu Hobbs a Shaw, keďže dostaneme všetko, čo nám tvorcovia v upútavkach sľúbili a ešte aj omnoho viac. Po celý čas sa však neubránite pocitu, že filmu niečo chýba a napriek astronomickej charizme oboch hlavných predstaviteľov, ich chémia jednoducho neklape.

Fanúšikovia série, ktorí si už akosi privykli na to, že filmy pod značkou Rýchlo a zbesilo sa viac sústredia na CGI efekty a hi-tech hračky, než na autá, ich metaforický symbol slobody a vzťahy medzi postavami, si určite zgustnú na niektorých atribútoch, ktoré sú pre série typické. Iné sú však netypické a miestami budia dojem ako by sem ani nepatrili. Nebudeme však do prázdna vykrikovať dohady a budeme troška konkrétnejší.

MovieStillsDB

Nenávistná dvojica

Špičkový trénovaný policajt Luke Hobbs (The Rock) a britský špión Deckard Shaw (Jason Statham) sa opäť stretávajú bok po boku, no od prvého momentu vedia, že táto spolupráca nemôže fungovať. Ich komplikovaný, toxický a nenávistný vzťah. Napriek obrovskej averzii už však spolu svet zachránili. Teraz dostanú spoločnú zákazku opäť. Nájsť a zneškodniť britskú agentku, ktorá je v skutočnosti Shawovou sestrou. Odrazu však čelia omnoho väčšej hrozbe a tou je geneticky modifikovaný vojak, pán Brixton (Idris Elba), ktorý má v záujme vyhladiť polovicu planéty a tak sa začína ďalšia akčná jazda, ktorej cieľom je zachrániť celý svet.

Scenárista Rýchlo a Zbesilo, Chris Morgan, sa vyjadril pre Entertaiment Weekly, že nevylučuje zasadiť niektorý z  ďalších dielov do vesmíru. A táto veta v skratke vysvetľuje emóciu, ktorú vo vás zanechá titul Hobbs a Shaw. Stále sa však dá na film pozerať s veľkou toleranciou, práve preto, že ten len vychádza pod „strechou“ Rýchlo a zbesilo, no nesúvisí tak celkom s hlavnou dejovou líniou. Hobbs a Shaw rozpráva príbehovú odbočku dvoch zaujímavých vedľajších postáv, ktoré si vyslúžili priestor na vlastný film.

MovieStillsDB

Príliš umelé?

Prvky typické pre Rýchlo a Zbesilo tu sú. Je tu opäť téma rodiny, aj keď je, žiaľ, rozvedená len veľmi slabo a povrchne. Je tu akcia, ktorá popiera fyzikálne zákony a tiež sa tu nájde aj pár slušných vozidiel, o ktoré nejeden autíčkar operie zrak. Dočkáme sa, ale aj zmieňovaných atribútov, ktoré sú nové a celkom do imidžu série. Reč je najmä o prisilnom komediálnom faktore. Ten je síce prítomný aj v predošlých filmoch, no nie je ho priveľa a je prirodzený. Tu je to presne naopak. Hobbs a Shaw to niekedy až príliš silia a ich slovné výmeny celkom strácajú čaro, keď sa utopia vo vlastnej umeline.

MovieStillsDB

Film spracováva myšlienku záchrany sveta, preto je zrejmé, že najväčšie riziko je tu koniec. Ten je síce len v podtóne, ale predsa, formulovaný spôsobom, ktorý je aktuálny. Aj keď sa klimatické zmeny nerozoberajú priamo, rozoberá sa toxická prítomnosť človeka na planéte a to je to, čo dodáva filmu aktuálny rozmer. Zaujímavé je tiež, ako sa séria čoraz viac približuje k sci-fi. Aj keď ide o akčný film, ktorého hlavným cieľom je baviť divákov, stále je silným zrkadlom pre dobu, v ktorej žijeme a pokrok, ktorý sa na nás nezadržateľne valí.

Pútavá výprava a kopa múch

Scenáristi nás zaviedli na niekoľko veľmi zaujímavých miest. Pokocháme sa pohľadom na ponurý Londýn, v ktorom nechýba naháňačka pomedzi double deckre, ale kukneme sa aj do Černobylu či na tropickú Samou. Ani miliónová produkcia, ani krásna výprava, ani futuristické vozidlá však nezachránia koreň problému tohto filmu. A tým sú samotní Hobbs a Shaw. Nechápte ma však zle, nejde o zlý výber hercov. Ide o mizerne napísané hlášky, ktoré by mohli mať gule, no, žiaľ, sú zbytočne nafúkané.

Pokiaľ tvorcovia mierne ubrali plyn, film by bol zrejme ďaleko lepší. Napriek mnohým muchám však ide o veľmi zábavný akčný kúsok, ktorý si bude pochvaľovať mainstreamový divák, ale aj náročnejší, ktorý dokáže doceniť krásu prostej prehnanej akcie, hory svalov, tetovaní a hučiacich „vé osmičiek“. Ako však zašepkal ktosi v kinosále počas titulkov: „Nie je to Rýchlo a Zbesilo bez grilovačky na konci…“

Naše hodnotenie: 3/5

Fast & Furious Presents: Hobbs & Shaw/ Rýchlo a zbesilo: Hobbs & Shaw

Réžia:David Leitch