Foto: flickr.com (Ellen De Vos)

/ 0 / Katarína
Veda má odpovede na rôzne otázky. Napríklad aj na to, prečo vás ľudia nemajú radi.

Žijeme v online svete, kde sa naše osobnosti stretávajú na sociálnych sieťach niekedy častejšie ako vonku. V minulom storočí by vám nikto neuveril, že si na niekoho dokážete spraviť názor len na základe jeho profilovej fotky na Facebooku. Vážne, ľudia to robia. Existujú štúdie o tom, že ak máte priveľa online priateľov, strácate status sympaťáka. Akými pohybmi v online prostredí klesá naša popularita?

Na Facebooku zdieľate príliš mnoho fotografií

Váš facebookový profil je priam preplnený fotkami z dovoleniek, osláv, prvého zúbku dieťaťa a podobne. Podľa štúdie z Univerzity v Birminghame to môže mať reálny vplyv na vaše vzťahy. Je to zvláštne, no rodine sa nepáči, ak máte veľa fotiek s priateľmi a naopak im sa nepáči, ak svoj profil zahlcujete fotografiami s príbuznými. Na štúdii spolupracoval aj Ben Marder z Edinburghu, podľa ktorého by si ľudia mali dávať pozor na to, čo s ostatnými zdieľajú. „Zdieľanie je skvelou cestou ako vzťahy zlepšiť, no na druhej strane ich môže aj úplne zničiť.“

Mať príliš veľa alebo príliš málo priateľov nie je dobré

Ideálny počet vašich priateľov na Facebooku je 300. Na toto číslo prišli autori štúdie z roku 2008, ktorí vnímanie človeka na základe množstva známych na sociálnej sieti skúmali medzi vysokoškolákmi. „Ľudia s veľkým množstvom priateľov môžu pôsobiť ako príliš zameraní na Facebook a posielajúci žiadosti len zo zúfalstva.“ Autori zároveň brali na vedomie aj to, že skúmaní študenti mali svojich priateľov okolo 300. Toto číslo tak bolo pre nich akýmsi štandardom.

Unsplash

Profilová fotka zblízka

Poznáte tie fotky, na ktorých je tvár až príliš blízko a vy vidíte možno viac, ako by ste chceli? Kalifornská technická univerzita má na to vlastný výskum. Fotografie z diaľky len 45 centimetrov sú menej dôveryhodné a atraktívne.

Nie všetko sa však odohráva len na sociálnych sieťach. Ešte stále dokážeme komunikovať z očí do očí, naša psychika reaguje na gestá či postoj tela, vnímame druhú osobu na základe jej vonkajšieho prejavu či vypovedaných slov. Presuňme sa tak zo sociálnych sietí do reálneho života.

Unsplash

Nebojte sa priznať svoje chyby

Vysokoškolskí študenti boli požiadaní v štúdii uskutočnenej na Harvarde, aby odpovedali na otázku o ich najväčšej slabosti. Modelovou situáciou bol pracovný pohovor. Zaujímavosťou je, že študenti sa vo väčšine prípadov chválili. Uvádzali veci, ako príliš veľa pracujem alebo som perfekcionista. Asistenti výskumníkov, ktorí boli od uskutočnenia štúdie nezávislí, prejavili sympatie skôr k tým, ktorí reálne priznali svoje slabé stránky. Práve títo študenti sa napríklad priznali k tomu, že niekedy prehnane reagujú alebo robia neporiadok. V pracovných pohovoroch je alternatívou napríklad aj priznanie takej slabosti, ktorá s pozíciou priamo nesúvisí.

Usmievajte sa častejšie

Udalosť s množstvom nových tvárí si vyžaduje, aby ste mali úsmev doslova prilepený na perách. Ono to skutočne pomáha. Keď sa na niekoho usmejete hneď pri prvom stretnutí, pôsobíte sympatickejšie. Ak sa vrátime na chvíľu späť k online svetu, pôsobí to aj tu. Na profilových fotkách sa usmievajte, ľudia si vás ľahšie zapamätajú.

Unsplash

Správajte sa k ľuďom milo a oni vám to vrátia

Pri prvých stretnutiach je dôležité, ako sa k určitým ľuďom správate. Ak nadobudnú pocit, že ich máte radi alebo sú vám sympatickí, urobia to taktiež. Platí to aj naopak. Je na to dokonca štúdia, podľa ktorej sa ľudia k sebe správajú lepšie, keď predpokladajú, že sú tomu druhému sympatickí. Takže ak si nie ste istí, ako vás niekto prijme, platí jedno jediné pravidlo, jednoducho buďte milí.

Krkolomné meno nie je výhra

Toto síce nie je fér a zrejme to nijako neovplyvníte, no tí čo majú ťažko vysloviteľné meno sú v očiach ostatných menej sympatickí. Experiment v štúdii z roku 2012 to dokázal na celkom jednoduchej veci. Ľuďom dali článok o kandidátoch na pozíciu v miestnych voľbách, dvaja mali ťažké mená na výslovnosť, pričom zvyšní nie. Taká Paradowska bola lepším adeptom na funkciu ako Vougiouklakis. 

Slávne známosti niekedy radšej nespomínajte

Na univerzite, kde študujete aj vy, kedysi promoval slávny spisovateľ, bývate v blízkosti úspešného fotografa… Zmienka o týchto menách nemusí byť vždy šťastným rozhodnutím. Podľa vedcov z Univerzity v Zürichu sa to môže obrátiť proti vám. Výskumu sa zúčastnili študenti, ktorí prijímali e-maily od vedcov s rôznymi formuláciami. V niektorých spomenuli, že priamo poznajú Rogera Federera a je ich blízky priateľ, v iných, že je to len známy alebo sú fanúšikom, zvyšok e-mailov meno úplne vynechal. Výsledky preukázali, že čím silnejšie bolo vyjadrené priateľstvo s Federerom, tým menej sympatickejšie daný človek pôsobil. Zúčastnení mali jednoducho pocit, že ide o manipulatívny typ osobnosti.

Pozri aj: Facebook vie, kedy sa zamilujete a podľa toho prispôsobuje svoje správanie. Vie to na základe týchto 8 bodov

sciencealert.com




Komentovať (0)