/ 0 / Lucia Mužlová
S touto myšlienkou som sa pohrávala už pár mesiacov, ak nie rokov, ale nikdy som do toho nešla. Nevedela som, ako na to, a či to...

S touto myšlienkou som sa pohrávala už pár mesiacov, ak nie rokov, ale nikdy som do toho nešla. Nevedela som, ako na to, a či to vôbec zvládnem. Po zhliadnutí zopár dokumentov a po prečítaní rôznej literatúry som to ale zobrala vážne. V nasledujúcom článku sa dočítate o zaujímavých faktoch, ktoré možno podnietia aj vás. Idete do toho so mnou? Nasledujúcich 8 týždňov zo seba urobím pokusného králika a neviem sa dočkať, aké budú výsledky.

cukor1
webmd.com

Nejaké tie fakty

Keďže nedávno bol Nový rok, je ideálny čas na plnenie našich predsavzatí. Už to minuloročné bolo: „začni žiť zdravšie“. Samozrejme o to som sa aj pokúšala. Jedla som viac zeleniny a ovocia, ražný chlieb, nízkokalorické potraviny a biele jogurty. Stravujete sa takto aj vy? Čo ak vám ale prezradím, že to nemusí byť také zdravé, ako sa na prvý pohľad zdá?

cukor2
drnikkistamp.wordpress.com

Cukor sa stal súčasťou nášho každodenného života. Už odmalička sme vyrastali s emocionálnym a fyzickým spojením s cukrom. Viete si vari predstaviť narodeninovú oslavu bez torty? Náš moderný stravovací systém sa točí okolo cukru. V müsli tyčinke je viac cukru ako v tabuľke čokolády, nízkotučný jogurt ho obsahuje viac ako zmrzlina. Ráno kŕmime naše deti celozrnnými cereáliami, na desiatu majú zdravé ovocie ako hrozienka a poobede držia v ruke čokoládovú tyčinku a džús. Nakupujete v zdravých eko obchodíkoch? Aj tam sa „sem-tam“ vyskytujú potraviny bez pridaného cukru, naoko zdravé, výživné. Často je to však len prezlečená fruktóza.

cukor3
jessicajessie.com

Koľko čajových lyžičiek cukru denne zjete? Ja približne 25 až 30. Šokujúce? A to je cukor, ktorý prjímam z potravín ako sú: med, biely jogurt, tri kúsky ovocia, poprípade sušené ovocie a 100% ovocné šťavy. Samozrejme som do toho nepočítala pečivo, omáčky, cestoviny a podobne. Síce sú ostatné látky v týchto potravinách prospešné pre moje telo, cukor je stále len cukor a ostáva rovnaký a veľmi návykový. Odporúčaná dávka cukru pre ženy je približne 24 gramov (6 lyžičiek), pre mužov je to 36 gramov (9 lyžičiek) a pre deti je to 12 gramov (3 lyžičky). Keď sa nad tým zamyslíme, pred niekoľko tisíc rokmi ľuďom stačilo pár kúskov ovocia a nejaké tie škroby, limit bol maximálne 9 lyžičiek cukru. Doba však pokročila a cukor sa stal súčasťou takmer každej potraviny, ktorú v obchode nájdeme. Drsnou skutočnosťou je, že zbaviť sa závislosti na cukre trvá približne dva mesiace. Počas týchto mesiacov to nie je ľahké, ale je to proste odvykačka. Ako sa dá vysvetliť fakt, že v dnešnej dobe cvičíme viac, jeme viac nízkotučných jedál, čiže jeme zdravšie a napriek tomu priberáme stále viac? Výskumy ukazujú, že cukor na nás pôsobí ako jed. Štúdie dokazujú, že je najhlavnejšou príčinou stukovatenej pečene, ktorá spôsobuje inzulínovú rezistenciu. To vyvoláva metabolický syndróm, ktorý sa dnes javí ako stav predchádzajúci srdcovo-cievnym chorobám, cukrovke a rakovine.

Mali by ste vylúčiť cukor?

cukor4
fortune.com

Bývate poobede unavení? Potrebujete po jedle nejakú sladkosť? Ukladá sa vám tuk okolo pása, aj keď všade inde ste pomerne štíhli? Ste často ospalí, nie ste vo forme? Ja som si na väčšinu otázok odpovedala áno a preto je to pre mňa veľká motivácia. Chcem začať, chcem ísť do toho. Môj postoj je na začiatku samozrejme trochu skeptický, ale vravím si, že vyskúšam a uvidím. Ak máte možno pochybnosti, neveríte, že za vaše zdravotné problémy môže cukor, odporúčam vám nasledujúci dokument a potom sa už rozhodnite podľa seba. Nasledujúcich 8 týždňov sa pokúsim zdokumentovať svoju odvykačku a vždy v pondelok vám napíšem článok, v ktorom zhrniem, aké to bolo, čo som varila, malé rady a tipy odo mňa a samozrejme recepty, ktoré si zamilujete. Verím, že to bude náročné, ťažké a bude to chcieť veľa odopierania. Takisto ale verím, že sa zmení moja myseľ, moje telo a vlastne aj život.

 [youtube 6uaWekLrilY 720 410]

Tak čo? Pôjdete do toho so mnou? Ak áno, sledujte každý pondelok ŽIVOT BEZ CUKRU , a budeme bojovať spolu. Ak by ste na mňa mali akékoľvek otázky, kontaktujte ma na adrese [email protected] s predmetom cukor.


Komentovať (0)