Foto: TASR - Dano Veselský

Problémom nie sú hybridné autá, ale nastavenie systému.

Na Slovensku momentálne stretávame dva dizajny policajných áut. Typické zeleno-biele sfarbenia áut boli nedávno nahradené novým modro-žltým dizajnom na striebornom podklade. S novým dizajnom ale prišli aj nové moderné autá, a to vybavené technológiou plug-in hybrid. Tá sa ale často nevyužíva. 

Používajú ich ako „spaľováky“

Pre kúpu nových policajných áut s technológiou plug-in hybrid sa rozhodlo aj pod vplyvom Európskej únie, informuje v reportáži TV Markiza. Tá totiž mala podmienku, aby nové autá boli ekologické, a tak prispela na ich kúpu. Slovensko zaobstaralo 600 takýchto vozidiel.

Technológia plug-in hybrid sa spolieha najmä na nabíjanie z nabíjačky (čiastočne vie ale získavať energiu napríklad aj pri brzdení). Autá tak dokážu prejsť aj desiatky kilometrov na čisto elektrický pohon, čím šetria náklady, ale aj prírodu. Avšak slabá infraštruktúra nabíjacích staníc a potreba toho, aby autá boli v teréne a nie na nabíjaní, spôsobuje, že policajti jazdia často s vybitou batériou. Autá tak nevyužívajú svoj ekologický, ale aj ekonomický potenciál a správajú sa, môžeme povedať, ako klasické „spaľováky“.

Foto: TASR – Dano Veselský

Nevhodný nákup

Ani ministrovi Matúšovi Šutajovi Eštokovi sa to nepáči a v reportáži uviedol, že autá boli z hľadiska práce polície nakúpené nevhodne. Problémom je tiež, že nabíjačky chýbajú pred policajnými stanicami a aj keď auto stojí, tak sa nemá kde nabíjať. Eštokovi sa tiež nepáčila cena vozidiel a plánuje preto podať aj trestné oznámenie.

Nákup plug-in hybridov realizoval Roman Mikulec, ktorý pre Markizu uviedol, že len tieto autá spĺňali emisnú normu a hrozilo, že ak by sa nekúpili, mohlo sa stať, že by policajti nové autá nedostali vôbec.

Riešením by bolo urýchlené zavedenie nabíjačiek k policajným staniciam, a tiež zlepšiť manažment nabíjania.

Uložiť článok

Najnovšie články