Foto: sergio.berserker, idozov (Instagram)

Od mesta Ponteverda by si mohol brať príklad celý svet.

Čo zachytíte ak sa v centre mesta započúvate do jeho zvukov? Hukot motorov áut, trúbenie, autobusy, električky, nadávky vodičov. V španielskom Pontevedra sú takéto zvuky v historickom centre dávnou minulosťou. V roku 1999 tu totiž zakázali automobilovú dopravu. Na uliciach tak dnes počuť jedine hlasy ľudí. 

Článok pokračuje pod videom ↓

Pontevedra sa nachádza na španielskom pobreží Atlantického oceánu. Kedysi hlavné mesto Galície má dodnes veľmi dobre zachovalé svoje historické centrum. V 90. rokoch 20. storočia však bola dopravná situácia, v asi 70-tisícovom meste, neúnosná. Po Španielskom námestí v centre mesta (Spain Plaza) denne jazdilo 27-tisíc automobilov. Historická časť Pontevedra bola hlučná, znečistená a preplnená. Potom však prišiel nový starosta s jednoduchou myšlienkou. To, že človek vlastní auto neznamená, že môže okupovať verejné priestranstvo.

Miguel Anxo Fernández Lores sa do kresla starostu Pontevedra dostal po 12 rokoch opozičnej politiky. Za mesiac v úrade nanovo vydláždil žulovou dlažbou historické časti centra. Postupne zónu bez automobilovej dopravy rozšírili z najstaršieho historického centra na širšie okolie, zrušil všetky parkoviská na povrchu v novej bez dopravnej zóne a vytvoril nové na jej okraji, medzi ktorými nechýbali ani podzemné garáže. Križovatky so semaformi boli nahradené kruhovými objazdmi a rýchlosť v oblastiach na okraji novej pešej zóny, znížená na 20-30 km/h. Verejný priestor tak daroval späť ľuďom.

Pontevedra - Amanece con niebla

Dôsledky tohto sociálneho experimentu nenechali na seba dlho čakať. V uliciach, kde v rokoch 1996 – 2006 zomrelo v dôsledku automobilových nehôd 30 ľudí, neprišiel o život od roku 2009 nikto. Emisie oxidu uhličitého sa v meste znížili o 70%. Tri štvrtiny niekdajších ciest v centre mesta dnes tvorí pešia zóna a cyklotrasy. Kým ostatné mestá v regióne severozápadného Španielska prichádzajú o svojich obyvateľov, v Pontevedra ich za dve desaťročia pribudlo asi 12-tisíc.

 

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa Guardian Cities (@guardiancities),

Opatrenia, ktoré do mesta Pontevedra na prelome tisícročí priniesol nový starosta, sa samozrejme nepáčili každému. Mnoho ľudí malo s obmedzením automobilov v centre mesta problémy a na chystané zmeny výhrady. Pre denník The Guardian však miestny architekt Rogelio Carballo Soler povedal, že mesto je pre pešiu chôdzu dokonalým miestom. Z jedného konca obmedzenej zóny na druhú sa dá pešo dostať za 25 minút. Pre lepšiu orientáciu vedenie mesta svojim obyvateľom vytvorila akúsi metro-mapu peších trás v pešej zóne, aj s časovými údajmi o dĺžke presunu.

Foto: pontevedra.gal

V meste však nakoniec predsa len zvíťazila väčšina, ktorá obmedzenia automobilovej dopravy privítala. Dôkazom je Miguel Anxo Fernández Lores, ktorý bol do kresla starostu v roku 2015 zvolený už štvrtýkrát po sebe.

The Guardiansmartcitiesdive.com
Uložiť článok

Najnovšie články