Havária letu ČSA 001, Foto: Archív TASR (Juraj Pucher)

Dobré ráno, je streda 24. júla a my máme pre vás pripravený ďalší Interez PODCAST.

Vitajte pri ďalšej časti pravidelného týždenného Interez podcastu. Prinášame vám ho každú stredu ráno. Ak ste nestihli tie minulé, nájdete ich na tomto odkaze.


V dnešnom podcaste si budete môcť vypočuť:

  • V roku 1976 sa na Zlatých Pieskoch odohrala jedna z najväčších leteckých havárií na našom území. Prečo muselo zomrieť 76 ľudí?
  • Mexiko nesie v sebe mnoho podôb, ktoré sa spolu zlievajú do pestrofarebného cestovateľského sna. V bratislavskom KC Dunaj vám ho už 13. augusta v Cestovateľskom kine predstaví Adrián Drugda. Lístky dostupné tu.
  • Filmové novinky: návrat Chuckyho v horore Detská hra či francúzska komédia Ibiza.
  • Vedci navrhujú zasnežovať Antarktídu. Vyhli by sme sa topeniu ľadovcov.
  • Aký je život kolotočiarov, sú kolotoče na Slovensku bezpečné a aké nehody sa na Slovensku odohrali?

Československé aerolínie vznikli ešte v októbri 1923. Štátna letecká spoločnosť bola v počiatku zameraná najmä na rýchlu dopravu medzi Prahou a Bratislavou, o čosi neskôr boli pripojené aj Košice. V priebehu nasledujúcich desaťročí sa pridávali aj medzinárodné linky. ČSA má však aj svoju temnú minulosť. Do roku 1977 na palubách jej lietadiel zomrelo pri leteckých nešťastiach 545 ľudí. Jedna z najväčších tragédií sa odohrala v roku 1976 priamo v Bratislave.

Zlaté Piesky boli obľúbenou rekreačnou oblasťou aj v 70. rokoch 20. storočia. Tí, ktorí si tu užívali slnečnú stredu 28. júla 1976, na tento deň určite nikdy nezabudnú. Jazero sa totiž stalo dejiskom jednej z najväčších leteckých nešťastí v histórii Československa. Po sérii zbytočných a nepochopiteľných chýb a zlých rozhodnutí našlo na hladine jazera svoju smrť až 76 ľudí. Takýto je príbeh neslávneho letu ČSA 001.

Rutinný let

Z Prahy do Bratislavy. Bežná dopravná linka spoľahlivého stroja sovietskej výroby v rukách skúsených pilotov. Do poslednej chvíle všetko prebiehalo výborne. Nakoniec však z letu Československých aerolínií č. 001 vznikla národná tragédia, čierny deň dopravného letectva, no našťastie, jedna z posledných veľkých leteckých havárií Slovenska, ktorá ukončila veľmi dlhé obdobie leteckých nešťastí.

Plán letu ČSA 001, Foto: Karel x [CC BY-SA 3.0], via Wikimedia Commons

Ráno, 28. júla 1976, krátko pred 9. hodinou, vzlietlo lietadlo typu Iliušin Il-18B z pražského letiska na krátku trasu do Bratislavy. Deň predtým sa vrátilo z oveľa vzdialenejšej destinácie, z Tripolisu a to aj s hlásením o chybe motora č. 4. Pri kontrole lietadla pred osudným letom sa však chyba neprejavila, a preto sa letu do Bratislavy zúčastnil aj mechanik, ktorý mal činnosť motora počas letu sledovať. Okrem neho bola na palube štvorčlenná posádka lietadla s ostrieľanými pilotmi, štyria zamestnanci ČSA, dvaja palubní sprievodcovia a 69 cestujúcich.

Povolenie na pristátie prišlo neskoro

Let ČSA 001 prebiehal bez komplikácií, až do preletu nad Veľkými Kostoľanmi. Bratislava už bola na dohľad, no povolenie ku klesaniu prišlo z letiska Bratislava-Ivanka (dnes M. R. Štefánika) neskoro. Lietadlo sa nachádzalo vo veľkej výške a navyše malo vysokú rýchlosť. Posádka dostala pokyn na krúživé klesanie, keďže sa vo vzdušnom priestore nenachádzali žiadne ďalšie lietadlá, ktoré by mohli ohroziť. Prišla ale prvá chyba, ktorá však ešte nebola tou tragickou.

Pilot lietadla sa rozhodol pre priame strmé klesanie. Lietadlo nabralo vysokú zostupovú rýchlosť a to až 22 m/s. Odporúčanú hranicu podľa prevádzkovej príručky stroja Il-18 teda prekročilo viac ako dvojnásobne (10 m/s). Napriek pomerne divokému zostupu sa posádke lietadlo podarilo stabilizovať. Pristávací manéver sa však dokončiť nepodarilo a pilot sa preto nad zemou rozhodol ešte pre jeden okruh.

IL 18, Foto: Karel x [CC BY-SA 3.0], via Wikimedia Commons

Intenzívne brzdenie lietadla spôsobilo automatické zapráporovanie a následné vypnutie motora č. 3. To však katastrofu nespôsobilo. Na palube lietadla totiž došlo k ďalšiemu závažnému pochybeniu. Palubný mechanik namiesto opravy motora č. 3 nechtiac vypol motor. č 4. Lietadlo sa tak pri bonusovom okruhu nad letiskom pred pristátím ocitlo bez pohonu na svojej pravej strane. S dvoma vypnutými motormi, s vysunutým podvozkom i klapkami začalo lietadlo zatáčať doprava. Opustilo oblasť nad dráhami letiska a približovalo sa k Zlatým Pieskom.

Posledná chyba personálu

Po týchto udalostiach sa na palube lietadla odohrala ešte posledná chyba personálu lietadla. Piloti sa pokúsili nahodiť motor č .4, čo sa im pravdepodobne aj podarilo. Výrazne tým však vzrástol odpor vzduchu, stroj ešte viac stratil rýchlosť a v čase 9:37 narazil na vodnú hladinu jazera. Pri náraze sa odlomili obe krídla a samotný trup sa rozlomil na dve časti. Predná časť takmer okamžite začala klesať ku dnu, tá zadná trčala z hladiny Zlatých Pieskov.

Havária letu ČSA 001, Foto: Archív TASR (Juraj Pucher)

Na hladine plávajúcom chvoste lietadla nakoniec haváriu niekoľko ľudí prežilo. Z trupu lietadla sa však nevedeli dostať von. Dieru do trupu nakoniec urobili záchranári s pomocou sekery a motorovej píly. Haváriu letu ČSA č. 001 však prežili len traja ľudia. Niekoľko chýb personálu lietadla si tak vyžiadalo 76 ľudských životov.

Za hlavné príčiny leteckej havárie na Zlatých Pieskoch boli po vyšetrovaní a preskúmaní záznamov čiernej skrinky vyhlásené nedodržanie základných ustanovení prevádzkovej príručky lietadla Il-18B a chyby v technike pilotáže vo fáze priblíženia. Po tejto obrovskej tragédii bolo v Československom civilnom letectve prijatých niekoľko bezpečnostných opatrení, ktoré ukončili dve desaťročia leteckých nešťastí Československých aerolínii. Tragédiu na Zlatých Pieskoch od roku 2014 pripomína aj pamätník venovaný obetiam havárie letu ČSA 001. Posledná tragédia Československých aerolínií sa odohrala v roku 1977 a zomrelo pri nej 5 členov posádky nákladného lietadla.


Podcast portálu Interez môžete bezplatne počúvať a samozrejme odoberať na týchto platformách:


Ďakujeme, že ste opäť počúvali Interez PODCAST, prajeme vám príjemný zvyšok týždňa.

0
Uložiť článok
Komentovať ( 0 )