Foto: Google Maps

Nákupné centrum neďaleko hlavného mesta malo vysoké ambície, dlhé roky jeho okolie pripomína skôr postapokalyptický film.

Vrchol hospodárskeho rastu podnietil k rozbehnutiu biznisu mnohých podnikateľov. Nízka nezamestnanosť, rastúce mzdy, dopyt po každom obchodnom segmente definovali rok 2007, čo viedlo dvojicu manželov k investícii v Šamoríne. Postaviť chceli menšie nákupné centrum a mali jasnú víziu toho, ako by mohla ich klientela vyzerať. Veľké ambície sa však nenaplnili, toto je príbeh opusteného nákupného centra Vega.

Je celkom pochopiteľné, že nákupné správanie spotrebiteľov sa prirodzene mení v závislosti od toho, v akej hospodárskej situácii sa krajina a trh vo všeobecnosti nachádzajú. Kým niektoré trendy sa zvyknú cyklicky opakovať, iné vedia príjemne či nepríjemne prekvapiť. Bohužiaľ, ten nepríjemnejší variant môžeme priradiť k nákupnému centru Vega v Šamoríne, ktoré fungovalo rekordne krátko a svoje brány muselo, obrazne povedané, zatvoriť skôr, ako ich vôbec stihlo otvoriť.

Chceli prilákať tranzitujúcich zákazníkov

Ako z verejne dostupných údajov na Enviroportal vyplýva, prvá myšlienka na vznik nákupného centra uzrela svetlo sveta v roku 2007. Zaujímavé bolo, že zámer nepredložil veľký developer, ale dve osoby – Karol Duchaj s manželkou. Ich investičný zámer sledoval výstavbu polyfunkčného objektu o výmere 5 500 metrov štvorcových nákupnej plochy, celkovo na troch podlažiach. Podľa portálu Trend bolo hlavnou ambíciou prilákať do centra tranzitujúcich na hlavnom ťahu medzi Dunajskou Stredou a Bratislavou.

Ako uviedol Index, cesta 1. triedy číslo 63 patrila pred otvorením rýchlostnej cesty R7 medzi mimoriadne frekventované dopravné úseky, nakoľko spájala Bratislavu a Dunajskú Stredu. Denne sa tak Šamorínom premleli desaťtisíce ľudí, ktorých chceli manželia premeniť na potenciálnych zákazníkov. Pôvodné náklady na výstavbu komplexu boli odhadnuté na 180 miliónov slovenských korún, teda približne 6 miliónov eur.

Foto: interez.sk

Boli to moje pozemky, ktoré som s vypracovaným projektom predal investorovi. On nakoniec celý projekt aj zrealizoval,“ vyjadril sa po rokoch na margo projektu pre Trend Karol Duchaj.

Výstavba a extrémne rýchly koniec

Nákupné centrum napokon dostalo pomenovanie Vega a s jeho výstavbou sa začalo v roku 2007, teda na vrchole domáceho hospodárskeho rastu. Celý proces výstavby prebiehal úplne hladko, a to aj napriek tomu, že sa počas neho menil investor – majiteľom sa stala spoločnosť A-P Stav. Plánované ukončenie stavby a kolaudácia pripadla na rok 2008, k čomu skutočne aj došlo a v tomto období Vega privítala prvých zákazníkov.

Foto: Google Maps

Ako vysvetľuje Index, v súčasnosti sa už len ťažko dajú dohľadať všetky prevádzky, ktoré v nákupnom centre svoje brány otvorili. „Z dostupných informácií vyplýva, že v komplexe bola trafika, predajňa mobilného operátora, potraviny, drogéria a fastfood,“ uvádza portál. Na internete sme aj my našli starý inzerát, ktorý bol zverejnený v čase, kedy už centrum bolo na predaj.

Prvé nadzemné podlažie je zamerané na módu, butiky, banky, elektropredajňu, kaviarne. Na druhom nadzemnom podlaží je vyčlenený priestor pre oddych, šport a voľný čas – fitnescentrum, skrášľovací salón, športové predajne, casína, bowling, kaviarne a reštaurácie,“ píše sa v inzeráte.

Zároveň bolo jasné, že od úplného naplnenia mala Vega ďaleko, a tak sa začali črtať prvé problémy. Tých mal komplex niekoľko a prejavili sa raketovou rýchlosťou.

Tento článok je dostupný členom Interez PREMIUM

Uložiť článok

Najnovšie články