Ak sa chystáte letieť lietadlom, pri nastupovaní sa mnohí určite zamyslíte nad jeho impozantnou veľkosťou a objemom ľudí či nákladu, ktorý dokáže prepraviť. Väčšina má skúsenosti s bežnými lietadlami, ktoré sú nasadené na komerčné lety, zvyčajne typu Airbus či Boeing. Samozrejme, aj tieto lietadlá sú veľké, avšak ak by pri nich zaparkovalo lietadlo Antonov An-225 Mrija, okamžite by sa na prvý pohľad veľké lietadlá zmenili na nevinné malé hračky.
Impozantný Antonov An-225 Mrija bol presne pred tromi rokmi zničený po ruskom útoku. Ukrajinský minister zahraničných vecí Dmytro Kuleba vtedy oznámil, že ruskí vojaci pri útočení na Ukrajine zničili najväčšie lietadlo na svete, Antonov An-225. Informovala o tom britská stanica BBC na svojom webe. Kuleba na Twitteri napísal: „Rusi síce zničili našu Mriju, ale nikdy nezničia náš sen o silnom, slobodnom a demokratickom európskom štáte. Zvíťazíme!“
Ukrajinský kolos
Označenie Mrija znamená v slovenčine sen alebo inšpirácia. Lietadlo bolo navrhnuté v 80. rokoch 20. storočia s jedným hlavným cieľom: malo prepravovať raketové motory pre sovietsky kozmický program a takisto raketoplán Buran, uvádza web Antonov. Vzniklo pod záštitou konštrukčnej kancelárie Antonov ako náhrada za lietadlo Miasiščev VM-T, určené na prepravu rakiet.
An-225 po prvýkrát vzlietol 21. decembra 1988. Podnikol 74 minút dlhý let z Kyjeva a následne pristál. Konštruktéri dokázali postaviť najťažšie lietadlo na svete, a to sa dokázalo odlepiť od zeme a následne aj bezpečne pristáť. Sen sa stal skutočnosťou.
Svoj primárny účel, teda prepravu raketoplánu Buran, splnilo 13. mája 1989, keď raketoplán na svojej streche previezlo z letiska v meste Žukovskij na kozmodróm Bajkonur.

O mesiac neskôr pristálo v Paríži na aerosalóne a pri lete naspäť poctilo svojou návštevou aj Prahu, kde pristálo na Letisku Ruzyně, dnes Letisko Václava Havla, píše iDnes. Pristátie na ňom ale nebolo plánované. Antonov mal problémy s hydraulikou a v rámci bezpečnosti pristál práve tu.
V článku sa po odomknutí dozvieš
- aké boli špecifikácie tohto jedinečného lietadla;
- čo všetko dokázalo;
- aké rekordy vytvorilo a stále je ich držiteľom;
- aké sú plány do budúcna a či postavia nové.
Po odomknutí tiež získaš
- Články bez reklám
- Neobmedzený prístup k viac ako 75 000 článkom
- Exkluzívne benefity
Analytik Potočár o úskaliach energopomoci: Človek s platom 1 500 eur ju nezíska, dôchodca s rovnakým dôchodkom áno
Najrýchlejší vlak na svete sa vznáša: Dokáže ísť takmer 1 000 kilometrov za hodinu. Výstavba je neuveriteľne drahá
Koučka Zuzana radí, ako si nájsť partnera: V tomto prípade sa sexu na prvom rande vyhnite, ženy robia dve chyby
„Prekliata“ diaľnica straší slovenských vodičov: Takáto cesta by ani nemala existovať, tvrdí expert Bazovský
Walt Disney nestvoril Mickey Mousa, vinili ho z rasizmu a zo sexizmu. Jeho zamestnanci organizovali „Snehulienkine orgie“
Otrávil vlastných vojakov, nazývajú ho Hitlerom 19. storočia. Napoleon rozpútal v Európe krvavé jatky
Viktória má len 20 rokov, bola na výcviku v Národných obranných silách. Brániť Slovensko by bol rozkaz, to sa nedá odmietnuť
Navštívili sme slovenský unikát, ktorý je skrytý pod zemou: Za vstup dáte 14,50 eura, celá Európa nám ho môže závidieť










Nahlásiť chybu v článku