Výrobcovia, dodávatelia alebo obchodníci musia v súčasnosti na domácom trhu čeliť rôznym poplatkom či daniam, ktoré sa v konečnom dôsledku prejavia práve na konečnej cene pre spotrebiteľa. V súčasnosti môže reálne hroziť, že vplyvom zvýšených poplatkov zo slovenských pultov zmiznú farebné PET fľaše.
Väčšina zákazníkov nevie, že výrobcovia minerálnych vôd platia správcovi zálohového systému takzvanú industry fee – teda poplatok za zber a spracovanie. Kým v roku 2022 zaplatili za jednu číru plastovú fľašu 0,003 eura, v tomto roku je to už 0,018 eura. Ešte horšie to je pri zafarbených modrých či zelených fľašiach, kde nárast atakuje 570 percent. Informujú o tom Hospodárske noviny.
Riaditeľka pre environmentalistiku a bezpečnosť spoločnosti Minerálne vody Daniela Slabá uviedla, že cenovo najvýhodnejšou alternatívou sú pre výrobcov číre fľaše. Do budúcna je tak možné, že vzhľadom na finančnú stránku kompetentní prehodnotia ich zafarbenie. Samotné firmy väčšinou zvyšovanie týchto poplatkov prenášajú do koncovej ceny pre spotrebiteľov, ktorá bude vplyvom transakčnej dane či dane zo sladených nápojov zrejme opäť rásť.

Ako uviedla Slabá, nevylučuje sa ani nárast spomínaného poplatku za zber a spracovanie fliaš. „Takéto šumy prichádzajú, hovorí sa, že ich výška stále nie je konečná. Verím však, že ministerstvo životného prostredia zakročí a znížia sa,“ dodala. Ekologické ciele si zároveň jasne stanovuje aj Európska únia, ktorá sa do roku 2025, respektíve 2030 zaviazala, že zlepší otázku recyklácie odpadov z obalov.
Ekologické sú už aj cenovky
Ako sme vás len nedávno informovali, väčšina veľkých slovenských reťazcov v rámci ekológie pristúpila k dôležitej zmenej. Štandardné papierové cenovky postupne menia za digitálne. Elektronické, respektíve digitálne cenovky sú moderná inovácia, ktorá sa rozšírila v celom maloobchodnom segmente.
V čom teda spočívajú ich výhody? V prvom rade sa môžeme pozrieť na spomínaný ekologický aspekt. Vďaka elektronickým cenovkám nemusia obchodné reťazce tlačiť stovky kilogramov papierových štítkov, ktoré sa v niektorých prípadoch zvyknú meniť na dennej báze. Do úvahy treba brať aj možnosť poškodenia či iného znehodnotenia, prípadne meniaci sa druh sortimentu, pre ktorý musia byť takéto štandardné cenovky pravidelne vymenené.
S tým súvisí aj úspora na nákladoch spojených s výrobou a tlačou. Ďalším dôvodom, prečo zaviesť digitálny systém cenoviek je aj samotná efektivita práce. Moderný systém dokáže meniť konkrétne štítky v priebehu niekoľkých minút a nie je potrebné, aby ich manuálne nahradzoval niektorý zo zamestnancov. Množstvo výrobcov takýchto cenoviek navyše dbá na to, aby boli maximálne úsporné a ich produkcia je prevažne z recyklovaných materiálov.
Vývar za 3,90 € a ríbezľové pivo za 4 €: Našli sme najstaršiu slovenskú reštauráciu, po večeri sme ochutnali niečo nečakané
Outlet z kauzy slayáda začal veľkolepo, rýchlo sa z neho stala „nákupná zóna duchov“. Zákazníkov si užíval krátko
Budú počas vianočných sviatkov otvorené obchody? Reťazce hlásia zmeny, pozrite sa, ako to bude po novom
Šéf IĽP: Ficova vláda je asociálna a zbabelá. Bez ľudských práv sme len platiči daní a zdroje pre korporácie
Vianočné trhy u našich susedov sú ako z rozprávky: Na šunku za 6 eur sa tvorili rady, na cenu si dajte pozor
Psychologička Zuzana o alkohole: Fero Joke verejne priznal chybu a bol to správny krok, riskoval svoju reputáciu
Do Bratislavy lietadlom, do Košíc zase vlakom. Za 1 deň som porovnala oba spôsoby cesty, určiť víťaza je náročné
Nikola žije v Španielsku: Väčšina ľudí tu zarába okolo 1 300 € mesačne. Prenájom jednoizbového bytu v Madride stojí 1 000 €










Nahlásiť chybu v článku