Foto: facebook.com (Carl Erik Tilgor)

Hitler mal megalomanizmus v krvi. O tom svedčí aj náročný projekt výroby prototypu supertanku Landkreuzer P. 1000 Ratte, ktorý sa nakoniec nikdy nepodarilo dokončiť.

Viete si predstaviť tisíctonový tank? Ide o poriadny kolos plechu a železa. Hitler chcel mať všetko čo najväčšie, i keď málokedy platí, že obrovské rozmery znamenajú aj kvalitu. Supertank Ratte mal byť symbolom moci nacistickej armády, stal sa však úplný opak.

Na čo vám je obrovský stroj, ktorý sa v teréne ukáže ako absolútne nepoužiteľný? Asi by ste sa s nim priveľmi nechválili, však? Druhá svetová vojna, ako aj Hitlerové zmýšľanie, však bolo plné nelogických krokov. Hitler bol fascinovaný sovietskymi strojmi. A to ho viedlo k myšlienke vytvorenia supertanku, ktorý by svojimi rozmermi a silou predčil všetky ostatné. Rekordné rozmery by sa síce možno aj podarilo dodržať, s využitím obrovskej opachy to však bolo predsa len trošku komplikovanejšie.

Tank, ktorý mali Nemcom všetci závidieť

Tank_00011
Landkreuzer P. 1000 Rate mal byť nemeckou superzbraňou, ktorá by pomohla fašistickej armáde rozdrviť nepriateľa, čo sa však (chvalabohu) nestalo. Aby ste si však vedeli predstaviť, o akom obrovskom kolose to hovoríme, pridáme aj zopár informácii o jeho veľkosti. Mal merať neuveriteľných 35 metrov, široký mal byť 14 metrov a jeho výška mala dosahovať úctyhodných 11 metrov. Podvozok mal byť vysoký až dva metre, kvôli tomu, aby dokázal prebrodiť aj rieky. Na troch stranách mal mať tri 1,2-metrové terasy, ktoré by trošku pomohli správne mu rozložiť hmotnosť. Tento stroj mal poňať 40 vojakov a svojou hmotnosťou až päťnásobne prevyšoval hmotnosť štandardného tanku. Supertank sa mal stať neporaziteľný. Vlastne ho mohla poraziť len podobná superzbraň. Tento absurdný nápad obdivovalo mnoho generálov, pretože vlastne nemali ani na výber. Hitler bol taký nadšený týmto megalomanským projektom, že poveril firmu Krupp jeho realizáciou.

Stroj by postrádal akúkoľvek praktickosť

Tank_00010
Výpočty ukázali, že supertank by vôbec nemal praktické využitie. Kvôli svojej obrovskej váhe by sa mohol pohybovať maximálnou rýchlosťou 40 km/h, čo je na vojenské vozidlo žalostne málo. Taktiež by sa nemohol prepravovať, pretože by uviazol v každom tuneli, ktorý by mu prišiel do cesty. Okrem toho aj preprava cez mosty sa ukázala prakticky ako nemožná. Ak by sa po moste presúval tisíctonový tank, s najväčšou pravdepodobnosťou by ho poškodil.

Supertank sa nikdy nepodarilo dokončiť

Realizácia projektu Landkreuzer P. 1000 Rate začala v júni 1942, avšak nemala dlhé trvanie. Jeho konštruktér, Krupp Grot, riaditeľ spoločnosti Krupp si vzal do úst poriadne sústo. Chcel odliať „potkana“ z jedného kusu kovu, čo sa ukázalo ako nemožné. Nakoniec projekt zlyhal už na začiatku. Konštruktérom sa nepodarilo dokončiť ani len maketu. Takto Hitlerova „supertajná“ zbraň ostala len na papieri, no on sa nepoučil z neúspechu. Kruppovi a jeho spoločníkom prikázal, aby sa pustili do konštrukcie ešte väčšieho, 1500-tonového supertanku. Veď čím väčší, tým lepší…

Pozri aj: Stopy krvi na vlajke Rakúska či Himaláje na vlajke Nepálu. 10+ najzaujímavejších štátnych vlajok, ktorých význam vás skutočne uchváti

all-that-is-interesting.com
Uložiť článok

Najnovšie články