Foto: unsplash/ Jonathan Borba

Cvičenie a zdravé stravovanie sa v posledných rokoch stali trendom a životným štýlom.

Nie je však jedno, ako človek cvičí a vynechať z jedálnička slaninu a sladkosti taktiež nepostačuje. Odborníci sa preto rozhodli vysvetliť, kedy spaľuje telo tuk najefektívnejšie.

Existuje dokonalá zóna spaľovania tukov?

V honbe za dokonalou postavou sú ľudia ochotní vyskúšať čokoľvek a internet je plný viac i menej dobrých rád, ako na to. Jedna z teórií tvrdí, že najviac tuku spaľuje človek vtedy, keď sa jeho srdcový tep nachádza na 60 percentách z maxima. Je však dokonalá zóna, kedy telo spaľuje maximum tuku skutočnosťou alebo mýtom?

Dôležité je pochopiť, ako funguje metabolizmus človeka. Telo energiu spotrebúva aj vtedy, ak presedíte celý deň pri počítači, preto je nutné prijať isté množstvo tukov, fosfátov, proteínov a karbohydrátov. Následná spotreba telá závisí od mnohých faktorov, napríklad od pohlavia, veku či množstva pohybu.

Nenáročné cvičenie, ako napríklad chôdza, svaly príliš nezaťažuje, telo teda spotrebuje menej energie, ako napríklad počas šprintu. Telo teda zásoby energie čerpá najmä z tukov. Ak je však cvičenie intenzívnejšie, telo nestíha metabolizovať tuky dostatočne rýchlo, metabolizovať sa preto začnú karbohydráty. Skutočne teda existuje pohyb, v rámci ktorého telo spaľuje primárne tuky.

Foto: unsplash

Dôležité je nájsť si individuálne tempo

Aj keď sme v pokoji, náš bazálny metabolizmus potrebný na vykonávanie základných funkcií tela spaľuje tuky. Je však náročné odhadnúť, kedy telo prestáva metabolizovať tuky a začína metabolizovať karbohydráty, či sa tak stane pri srdcovej frekvencii 70 úderov za minútu alebo napríklad pri cyklistike, kedy frekvencia dosahuje aj 160 úderov za minútu. Vedci sa preto rozhodli, že metabolizmus otestujú meraním množstva kyslíka, ktoré človek pri namáhavom cvičení vydýchne.

Najvyššej miere spáleného tuku sa hovorí maximálna miera oxidácie tukov (MFO), pričom intenzitu cvičenia, pri akej sa táto miera vyskytla, nazvali vedci FATmax. Ukázalo sa, že hodnota MFO je najvyššia pri spotrebe kyslíka 40 až 70%. Rýchlosť spaľovania tukov však závisí aj od genetickej predispozície a ďalším faktorom je obezita. U obéznych ľudí sa hranica posúva na 24 až 46%. Cvičením však spaľujeme prekvapivo málo tuku. Vedci zistili, že za hodinu cvičenia spálime v priemere len 30 gramov tuku. Dôležité je preto nesnažiť sa za každú cenu dosiahnuť hladiny, ktoré určuje trend, ale nájsť si individuálne, najviac vyhovujúce tempo.

ScienceAlert
0
Uložiť článok
Komentovať ( 0 )