Foto: Metrostav a.s.

Lukáš Mužla / / News
V Česku už čoskoro otvoria najdlhší železničný tunel v krajine.

Idea vybudovať železničný tunel na trati spájajúcej Prahu s Plzňou pri obci Ejpovice, vznikla už v poslednom roku existencie Československa. K projektu sa krajina, už osamotená, vrátila až v novom tisícročí. Prvotné odvážne vyhlásenia plánovali tunel prevádzkovať od roku 2009. Z rôznych dôvodov nakoniec s razením tunela začali až v roku 2015. Dnes ním prešiel už prvý vlak a o pár dní bude v plnej prevádzke. Česko tak bude mať svoj nový najdlhší železničný tunel. 

Ejpovický tunel skráti cestu z Prahy do Plzne (alebo naopak) asi o 9 minút, na vzdialenosť je to niečo vyše 6 km. Samotný tunel má pritom dĺžku presne 4150 metrov a po oficiálnom otvorení sa stane najdlhším železničným tunelom v Českej republike. Doterajšieho rekordéra, Březenský tunel, v dĺžke prekonáva viac ako 2-násobne. Razenie tunela trvalo celkom 15 mesiacov a celá stavba stála krajinu 6,8 miliardy českých korún, čo je o niečo viac ako 262 miliónov eur.

Foto: Wikimedia (Ejpovický tunel v septembri 2018)

Nový najdlhší tunel v Českej republike je oproti nášmu rekordérovi o pár stoviek kratší. Čremošniansky tunel na trati Vrútky-Zvolen, ktorý prekonáva sedlo Malý Šturec, bol kedysi aj najdlhším tunelom celého Československa. Je však len jednokoľajový a navyše je železničná trať tradične vysypaná štrkom. Ejpovický tunel však tvoria dve dopravné rúry a trať je tak dvojkoľajová. Podklad navyše tvoria špeciálne betónové panely, ktoré v prípade mimoriadnej situácie výrazne uľahčia prístup záchranných zložiek do tunela.

Foto: Metrostav a.s.

Stavbu na objednávku Ministerstva dopravy realizovala spoločnosť Metrostav a.s. Razenie tunela prebiehalo s využitím až 110 metrového „vrtáka“ s priemerom takmer 10 metrov. Obe tunelové rúry sú vzájomne prepojené vždy po niekoľko stovkách metrov, celkom ôsmimi priechodmi. V prípade potreby je tak možné cestujúcich a personál vlaku evakuovať z jedného tubusu do druhého. Vlaky budú Ejpovickým tunelom premávať rýchlosťou 160 km/h. V budúcnosti by sa však mohla prevádzková rýchlosť, po zavedení vysokorýchlostných železníc, zdvihnúť až na 200 km/h.

Foto: Metrostav a.s.

Prvý vlak prešiel Ejpovickým tunelom len pred niekoľkými dňami. Stalo sa tak pri nácviku simulovanej nehody českého Integrovaného záchranného systému. Na cvičení sa zúčastnilo celkom 150 hasičov, 50 záchranárov a tiež 50 policajtov. V plnej prevádzke by mal byť tunel už čoskoro. Od 9. decembra totiž Správa železniční dopravní cesty plánuje zaviesť nový cestovný poriadok a spolu s ním aj oficiálne naplno sprevádzkovať nový najdlhší železničný tunel v krajine.

Aktuality, novinky.cz, zdopravy.cz
0
Komentovať (0)