Foto: Wikimedia

Lukáš Mužla / / Svet
Najdlhší podmorský tunel by mohol merať až 123 kilometrov.

Na megalomanské projekty najľudnatejšej krajiny sveta sme si už akosi zvykli. Čína pravidelne investuje miliardy doma i ďaleko za svojimi hranicami. Buduje infraštruktúru, vodné elektrárne, posilňuje svoj geopolitický vplyv vo svete a centralizáciu moci doma. Dôsledkom sú unikátne technické diela a projekty, ktoré vzbudzujú údiv celého sveta. Napríklad aj plán vybudovať najdlhší podmorský tunel planéty. 

Cesta medzi čínskymi mestami Dalian a Yantai trvá po pobreží Pochajského mora, ktoré je okrajovou súčasťou Žltého mora, aktuálne približne 15 hodín. Druhou možnosťou je využiť trajekt, ktorým sa z jedného mesta do druhého možno preplaviť za viac ako 7 hodín. V budúcnosti však môže byť všetko inak. Najdlhší podmorský tunel na svete, by mohol skrátiť túto trasu na menej ako jednu hodinu.

Foto: Wikimedia

S dĺžkou 123 kilometrov by bol ďaleko na čele rebríčka najdlhších podmorských tunelov planéty a to napriek tomu, že popod hladinu Žltého mora by prechádzalo „len“ 90 km z celej trasy. Napriek tomu by bol Dalian-Yantai tunel dlhší ako súčasné najdlhšie podmorské tunely sveta dokopy – Seikan v Japonsku a Eurotunel cez Lamanšský prieliv.

Railway station under the sea

Tunel popod Žlté more by Čínu stál, podľa prvotných odhadov, minimálne 200 miliárd čínskych juanov, čo je v prepočte niečo cez 25 miliárd eur. Podmorský tunel by mal byť prepojený s čínskou pozemnou vysokorýchlostnou železnicou a sám by mal v podstate predstavovať železničné dopravné spojenie. Osobné vozidlá by sa nakladali do vozňov a popod more by sa prepravovali z jedného mesta do druhého rýchlosťou 250 km/h približne 40 minút.

Dalian - Labour Park

Už v roku 2016 sa profesor čínskej inžinierskej univerzity (Chinese Academy of Engineering) Wang Mengshu vyjadril, že tunel medzi mestami Dalian a Yantai je kritickým úsekom projektu, 5700 km dlhého železničného spojenia severovýchodu krajiny s Taiwanom. Samotný tunel pritom nie je žiadnou novinkou. Za posledné dve desaťročia vypracovalo viac ako 100 odborníkov cez 12 komplexných štúdií, ktoré jeho problematiku podrobne rozpracovali.

Foto: Pixabay

Do dnešného dňa sa však so stavbou tunela nezačalo. V marci tohto roku ale čínska vláda uviedla, že by s projektom chcela začať čo najskôr to bude možné. V auguste 2014 bolo pri plánovaní tradičnej päťročnice Číny uvedené, že výstavba tunelu potrvá asi 10 rokov. Ak by teda krajina začala s projektom v najbližšom období, najdlhší podmorský most planéty by mohol uzrieť svetlo sveta pred rokom 2030.

scmp.comnextbigfuture.com
0
Komentovať (0)