Ilustračná foto: Unsplash

Po Pelješackom moste majú aktuálne Chorváti na stole nový plán, spojiť hlavnú trasu s ostrovom Pašman.

Chorváti len tento rok otvorili veľkolepý Pelješacký most, ktorý šetrí hodiny za volantom a pre motoristov ide o obrovskú výhodu. Podobné projekty sa tamojším úradom natoľko zapáčili, že v súčasnosti sa už pripravujú plány ďalšej významnej stavby, ktorá pomôže infraštruktúre, ale aj osídleniu a turizmu.

Článok pokračuje pod videom ↓

Chorvátsko počas sezóny navštívi množstvo turistov, pričom len za prvých sedem mesiacov roku 2022 to bolo až niečo vyše 10,5 milióna ľudí. Tamojšie úrady a ministerstvá sa teda musia zodpovedne a hlavne progresívne starať o infraštruktúru a zlepšovanie podmienok cestovného ruchu.

Most Pelješac, foto: Pipenbaher Consulting

V lete 2022 otvorili veľký a pre turizmus významný projekt, most Pelješac, ktorý šoférom smerujúcim na juh Chorvátska ušetril dve hodiny jazdy a zariadil, aby autá nemuseli oddelenú časť krajiny obchádzať cez Bosnu a Hercegovinu. Most zožal množstvo pozitívnych reakcií, čo prinútilo Chorvátov k ďalšej, takmer identickej stavbe, píše Total Croatia News.

Bude súčasťou novej cestnej infraštruktúry

Nový most, ktorého funkciu by malo byť spojenie ostrova Pašman s pevninskou časťou Zadarskej župy, je v štádiu plánovania a projektovania. Ministerstvo mora, dopravy a infraštruktúry poznamenalo, že projekt prešiel v roku 2021 finančnou kalkuláciou, ktorá ukázala sumu 452 miliónov chorvátskych kún, čiže v prepočte ide o približne 60 miliónov eur.

Pri výpočtoch a predbežnom plánovaní prišli na to, že najlepšou voľbou bude trámový most z dvoch častí. Prvá časť by spájala Pašman a ostrovček Ričul, pričom druhá by už smerovala priamo na pevninu, kde sa má napájať na štátnu cestu D8 a tiež na budúci obchvat Zadar – Pakoštane.

Foto: Unsplash

Celková dĺžka mosta môže dosiahnuť 2 203 metrov a doba výstavby sa aktuálne odhaduje na tri roky. Podľa chorvátskych úradov je tento čas výhodný aj vzhľadom na to, že medzi pevninou, Ričulom a Pašmanom by sa most tiahol nad morom, ktoré má na danom úseku hĺbku priemerne 13 metrov. To zároveň uľahčí aj náklady.

Tamojší majú radosť, ale aj obavy

Keď sa stavba zrealizuje, mohlo by to výrazne pomôcť tamojšej životnej úrovni. Keďže územie Pašmanu je náročnejšie spojené s pevninou, oblasť sa postupne vyľudňuje a podľa predstáv tam nefunguje ani cestovný ruch. Most by všetky tieto komplikácie mohol vyriešiť.

Ilustračná foto: Pixabay

Na mieste sú však aj obavy z toho, ako by sa menej rozvinutá ostrovná časť popasovala s potenciálnym nátlakom turistov. Starosta obce Kukljica, ktorá sa nachádza na ostrove Ugljan a s Pašmanom ich spája malý most, hovorí aj o tom, čo by sa muselo na ich území zmeniť. Podľa jeho slov je stále viac ľudí za výstavbu mosta ako proti. Musela by sa však posilniť infraštruktúra.

Najnovšie články