Ilustrační foto: Pexels/Unsplash

Vianočné darčeky čoraz viac nakupujeme online. Prekvapivé je však, odkiaľ.

Slováci nad 18 rokov tento rok plánujú minúť na vianočné darčeky v priemere 220 eur, kým vlani to bolo iba 204 eur. Vyplýva to z prieskumu, ktorý vykonala agentúra 2mouse v novembri 2025 na vzorke 414 respondentov pre občianske združenie E-commerce Slovakia.

Z prieskumu tiež vyplýva, že ľudia s nižším príjmom plánujú na nákupy dať až o 100 eur menej. Kým teda priemerná suma stúpa podobne ako ceny v obchodoch, neplatí, že všetci si budú môcť dovoliť toľko, čo vlani.

Na Vianoce však svojej rodine a blízkym naďalej dáva darčeky takmer každý, až 88 % respondentov. Najviac ľudí dáva hotovosť, aby si obdarovaní sami vybrali, čo najviac potrebujú.

Ilustračná foto: Pexels

Ďalšími najčastejšími darčekmi sú kozmetika, oblečenie, knihy či hračky, nasledované darčekovými poukážkami do obľúbených obchodov. Zážitkové darčeky, šperky či elektroniku dávajú len 2 % ľudí, vlastnoručne vyrobené darčeky iba 1 %.

Hoci sa priemerná výška nákupu oproti minulému roku zvýšila, v niektorých odpovediach respondentov badať subjektívne plány nakupovať menej. Vyjadrilo ich 18 % respondentov, 65 % Slovákov plánuje nakupovať rovnako ako minulé Vianoce a len 8 % viac.

Online nákupy na vzostupe

Aj tieto Vianoce rastie popularita e-shopov a online nakupovania. Oproti rovnakému prieskumu z roku 2022 sa však zmenili preferencie pri doručovaní tovaru. Kým pred tromi rokmi až 74 % ľudí preferovalo doručovanie kuriérom priamo domov, dnes je tento spôsob na rovnakej úrovni ako vyzdvihnutie tovaru na výdajnom mieste alebo z výdajných boxov, pričom všetky aspoň niekedy využíva 51 % až 57 % zákazníkov. Popularita osobného odberu na predajni alebo zasielania klasickou poštou výrazne klesá.

Až takmer polovica (46 %) ľudí si vždy počká na zľavové akcie a len 11 % nakupuje spontánne. Väčšinou z e-shopov, z ktorých majú ľudia dobré predchádzajúce skúsenosti, ponúkajú spoľahlivý zákaznícky servis alebo majú dobré hodnotenie na cenových porovnávačoch či iných platformách a ponúkajú preferované metódy doručenia či platby.

Čínski giganti zatienili aj Amazon

Rastie obľuba čínskych e-shopov a trhovísk. Marketplace Temu napríklad vykázal druhú najväčšiu znalosť medzi Slovákmi a aspoň raz za týždeň alebo viackrát za mesiac z neho nakupuje až 16 % ľudí. Temu, AliExpressu či Sheinu dokonca Slováci dôverujú viac než Amazonu alebo eBay.

Foto: TASR/DPA

Dôvody nákupu sú zrejmé, až 75 % zákazníkov v nich nakupuje pre nižšiu cenu než v slovenských e-shopoch. Robia tak napriek tomu, že až 56 % z oslovených respondentov si myslí, že tovar z čínskych e-shopov môže obsahovať zakázané látky a 65 % uznáva, že produkty nepodliehajú rovnakým kontrolám ako tovar zo slovenských alebo európskych e-shopov.

Problémy s kvalitou dokazujú aj predchádzajúce skúsenosti zákazníkov. Až 41 % z nich malo v minulosti s tovarom z čínskeho e-shopu nejaký problém – najčastejšie im prišiel nekvalitný tovar (22 %), taký, ktorý sa nezhodoval s obrázkom v e-shope (13 %) alebo zásielka meškala či vôbec neprišla.

Uložiť článok

Najnovšie články