Foto: TASR - Vladimír Benko /TASR - Lukáš Furcoň

Kým niektoré spoločnosti ovládli slovenský trh a bezpečne sa na ňom usadili, na iné už môžeme iba nostalgicky spomínať.

V tvrdom maloobchodnom prostredí sa od pádu socializmu snažilo uchádzať o priazeň slovenských zákazníkov niekoľko domácich, ale predovšetkým zahraničných reťazcov. Tie často prichádzali s ambicióznymi plánmi, niektoré však narazili na realitu. Toto sú príbehy niektorých z nich.

Prázdne obchodné priestory, opustené objekty či vyblednuté reklamné materiály a pútače. Nuž, aj takto skončili niektoré príbehy obchodných reťazcov na Slovensku. V súčasnosti máme na domácom trhu niekoľko etablovaných hráčov ako Lidl, Kaufland, Billa, Tesco, Coop Jednota či Fresh. Niektoré z nich svoju tuzemskú púť začali práve na troskách neúspešných predchodcov.

Najnovšie prišla s veľkými plánmi Biedronka, ktorá by u nás chcela do konca budúceho roka otvoriť až 50 predajní. Poliaci patriaci do majiteľskej štruktúry portugalskej spoločnosti Jerónimo Martins si podmaňujú poľských spotrebiteľov a rovnaké plány majú aj pod Tatrami. O tom, či bude tento príbeh úspešný, rozhodne až čas.

Priekopníci spoza oceána sa vrátili domov

Pád socializmu a zmena politicko-spoločenských pomerov odštartovala konkurenčný boj, do ktorého sa vo veľkom zapojili aj zahraniční investori. Medzi nich radíme, okrem iného, tiež americký Kmart. Ten v 90. rokoch patril medzi najväčších maloobchodných hráčov na americkom trhu a istý čas sa snažil meniť nákupné správanie aj v Európe, vrátane tej postsocialistickej.

O expanzii na československý trh dokonca v roku 1992 informoval aj portál L.A. Times, ktorý čerpal z agentúry Associated Press (AP). Ako z verejne dostupných zdrojov vyplýva, Kmart v spomínanom roku prebral až trinásť československých obchodov, na území Slovenska sedem. Išlo o známe OD Prior, ktoré sa mohli pýšiť tradíciou, ale tiež tým, že sa nachádzali vo výborných lokalitách.

Foto: TASR – Vladimír Benko

Ako v minulosti upozornil Denník E, reťazec naplnil regály novým tovarom, ponúkal širokú škálu sortimentu a implementoval v obchodoch dovtedy nevídané prvky. Na druhej strane, svoju sieť u nás ďalej nerozširoval. Podľa portálu Index bol Kmart na území Slovenska profitabilný, no americkí majitelia sa napokon rozhodli sústrediť na biznis v USA. V roku 1996, teda približne 4 roky po akvizícii, predala spoločnosť obchodné domy v Českej republike a na Slovensku britskému Tescu.

Odchodu amerického reťazca teda nepredchádzala kríza, finančné problémy ani nezáujem spotrebiteľov, išlo ale o rozhodnutie manažmentu. Tak či onak, Kmart na našom území položil základy novej maloobchodnej éry.

Hypernova chcela byť jednotkou

Nastala neočakávaná chyba, prosím skontroluj vyplnené údaje, alebo skús neskôr.

Staň sa členom Interez PREMIUM
a získaj neobmedzený prístup.

Predplatné môžeš zrušiť kedykoľvek.
Zobraziť všetky mesačné predplatné Arrow down
Nastala neočakávaná chyba, prosím skontroluj vyplnené údaje, alebo skús neskôr.
Platba
Tlačidlo späť
Visa logo
Mastercard logo
Trust pay
Registrovať a zaplatiť
Ikona zabezpečenia Zabezpečené šifrovaním
Trust pay Platobné operácie sa odohrávajú na zabezpečených certifikovaných platformách spĺňajúcich tie najvyššie PCI DSS štandardy bezpečnosti.
Zrušiť predplatné môžeš kedykoľvek. Súhlasím s poskytnutím predpaltného a bol som poučený, že odsúhlasením jeho poskytnutia strácam právo na odstúpenie.
Uložiť článok

Najnovšie články