Urýchlenie otvorenia by mohlo prispieť k riešeniu krízovej situácie pod Strečnom. Zároveň však návrh zameniť betón za asfalt znepokojil mnohých odborníkov, informuje RTVS.
Podľa slov ministra dopravy Jozefa Ráža, prebieha diskusia o použití asfaltu v tuneli. Rozhodnuté však zatiaľ nie je.
„Betón je trvácnejší, zato asfalt nám umožní úsek otvoriť skôr. A pri situácii na Strečne je veľmi vhodné, aby sme to otvorili čím skôr,“ povedal pre RTVS.
Diskusia o použití asfaltu vyvolala obavy odborníkov, ktorí pred rozhodnutím o zmene materiálu zdvíhajú varovný prst.
Jeden z problémov, ktorý ich trápi, je samotná horľavosť asfaltu. Niektorí odborníci si kladú otázku, či rýchlejšia stavba neprebehne na úkor bezpečnosti.
Horľavý asfalt má nízku životnosť a nie je vhodný pre vysoko zaťažený tunel
Ako informovala Andrea Zuzulová, odborníčka na konštrukcie vozoviek, o nebezpečenstve asfaltu pre portál RTVS: „Posledný prípad, ktorý bol, pred tunelom Branisko sa zrazili nákladné vozidlá, ktoré začali horieť. Trvalo, myslím, osem až desať hodín, kým ich stihli uhasiť.“
V rozhovore s portálom INDEX dodáva: „Keď ju teraz zmeníme na asfaltovú, tak sa vrátime na začiatok už v rozbehnutom vysúťaženom projekte pred dokončením. Preto to nebude rýchlejšie. Tak ako asfaltovú vozovku, aj betónovú vieme urobiť za rovnaký čas a aj súbežne betónovať oboma smermi.“

Výkonný riaditeľ Zväzu výrobcov cementu Rudolf Mackovič tiež vyjadril znepokojenie nad plánovanou zmenou. Podľa jeho slov „osemkilometrový tunel, veľmi zaťažený nákladnými autami, nie je vhodný pre povrch urobený z asfaltu“, povedal pre RTVS.
Podľa portálu Topspeed, betónové diaľnice majú oproti asfaltovým zároveň vyššiu životnosť a sú bezpečnejšie aj preto, že motoristi jazdia po priľnavejšom povrchu. Ako sa ďalej uvádza, vďaka svojim vlastnostiam sa betón „hodí len na vysoko zaťažené cesty, ako sú diaľnice alebo niektoré úseky ciest 1. triedy“.
Asfalt sa v tuneloch používa bežne, samotné riziko požiarov je otázne
Argument použitia asfaltu obhájil samotný minister dopravy. „Môžem vás ubezpečiť, že asfaltové vozovky sú v tuneloch po celom svete, vrátane krajín európskej únie,“ informuje TA3. „V Taliansku, v Grécku, v Rakúsku je úplne bežne používaný asfalt v rámci tunelov, a to aj dlhých, veľmi dlhých tunelov.“
Martin Bakoš, odborník na dopravné projekty z Amberg Engineering Slovakia dodáva, že aj samotné riziko požiarov je otázne, informuje TopSpeed.
„Všetky švajčiarske tunely majú asfaltovo-betónovú vozovku a nemajú takýto problém.“ Dodáva, že aj samotné opravy asfaltovej cesty sú podľa neho flexibilnejšie.
Boli sme na najkrajšom mieste v krajine: Je v hĺbke až 120 metrov pod zemou. Ste tu za menej ako 6 hodín
Budú na Deň boja za slobodu a demokraciu otvorené obchody? Pozrite sa, ako to bude po novom. Toto sme tu dlho nemali
Aby prežili, museli sa uchýliť ku kanibalizmu a jesť svojich kamarátov. Letecké nešťastie v Andách šokuje aj dnes
Adam bol v jednom z vlakov, ktoré sa zrazili: Prišla obrovská rana, nastal chaos. Okolo hlavy mi preletel hasiaci prístroj
Ivana žije v Austrálii: Minimálna mesačná mzda tu je niečo málo cez 2 000 eur pred zdanením, každý si vie slušne zarobiť
Odborník vysvetľuje nehodu vlakov: K zrážke by pravdepodobne nedošlo, ak by systém ETCS mali oba rušne
Mohol to byť animák, jedlo na pľaci smrdelo: 10 vecí, ktoré ste nevedeli o filme Harry Potter a Kameň mudrcov
Najnebezpečnejšia žena bola posadnutá sexom a vraždila mužov pre zábavu. Mamička varí lacné jedlá, aby šetrila peniaze
Bývalý kriminalista Vachálek nám prezradil, ako dolapil vraha Ondreja Riga: Bol to tupec. Kvapôčky krvi nestihol zahladiť













Nahlásiť chybu v článku