Vo všeobecnosti sa zdá, že práve strava založená na rastlinnej strave, je tou najlepšou voľbou pre človeka. K tomuto záveru dospeli vedci po preskúmaní veľkého množstva štúdií, ktoré vznikli za viac ako 20 rokov.
správy od nás budete mať ako prví.
Vedecký tím vedený lekárom Angelom Capodicim z univerzity v talianskej Bologni, starostlivo preštudoval množstvo publikovaných štúdií medzi rokmi 2000 až 2023 a zistil, že ľudia, ktorí sa stravujú vegetariánsky či vegánsky, majú tendenciu mať merateľné lepšie zdravotné výsledky v konkrétnych oblastiach, uvádza Science Alert.
Superštúdia
Neznamená to, že by ste mali automaticky vyradiť mäso zo svojej stravy, keďže stravovacie potreby jednotlivcov sa môžu výrazne líšiť. Avšak ukazuje to, že zmeny v stravovaní môžu byť významným nástrojom na zlepšenie zdravia.
Zastrešujúca recenzia publikovaná v časopise Plos One sa môže označiť za superštúdiu, lebo zhromažďuje a analyzuje dáta z predchádzajúcich štúdií a metaštúdií a tým sa môžu vedci pozrieť na rôzne oblasti a tie spájať dokopy.

Keďže strava sa dá relatívne jednoducho meniť, vedci sa chceli bližšie pozrieť na to, ako strava vplýva na riziká vzniku kardiovaskulárnych chorôb a rakoviny. Práve tieto dve skupiny chorôb stoja za veľkým množstvom úmrtí po celom svete, Slovensko nevynímajúc.
Najlepšia diéta zo všetkých
A vedci zistili, že práve vegetariánska a vegánska strava je spojená s lepším zdravotným stavom pri týchto ochoreniach. Celkovo, strava založená na rastlinách je spojená s lepšou hladinou cholesterolu, správnou reguláciou hladín cukru v krvi, nižším BMI a menším počtom zápalov v porovnaní so skupinou ľudí, ktorú môžeme označiť ako „všežravci“. Hlavné ale je, že vegetariáni a vegáni majú nižšie riziko vzniku rakoviny a tiež srdcových chorôb.

Významnou súčasťou stravy vegetariánov a vegánov je tiež to, že okrem mäsa jedli menej spracovaných obilnín, menej pridaných tukov, menej sladkostí či kalorických nápojov. Zdá sa, že aj tí ľudia, ktorí sa nechcú vzdať mäsa, môžu ťažiť benefity práve z toho, že budú konzumovať menej vysoko spracovaných potravín a potraviny s veľkým podielom pridaného cukru a tuku.
Prechod na čisto rastlinnú stravu môže byť náročný a môže viesť k nedostatku niektorých vitamínov či minerálov. Preto je dobré k tomuto kroku pristupovať racionálne a zohľadniť potreby daného jedinca a prispôsobiť sa im.
Pre chorobu si siahol na život, mal halucinácie. Robin Williams humorom zachraňoval iných, sebe pomôcť nevedel
Baba Vanga je Nostradamus z Balkánu: Negramotná žena oslepla pri búrke a mala dostať dar. Pravda je inde
Pobláznila celé Slovensko, donedávna o nej nikto nevedel: Kto je atlétka Anna Švrček, ktorá sa stala virálnou?
Bola som v Afganistane: Musela som dodržiavať pravidlá. Ženy nesmú pracovať, diktujú im, ako sa obliekať
Japonci sa nevzdali, dostali druhú atómovú bombu. Nagasaki spálila ešte silnejšia explózia než Hirošimu
Vykúpenie z väznice Shawshank bol prepadák: Herec sa musel popasovať s výkalmi, režisér odmietol 2,5 milióna
Nikol sa presťahovala do Egypta: Ramadán som si upravila a držala pôst 14 dní. Miestnym sa páči tajomno žien
Z hlavy zločinca stúpal dym, v sále smrdelo zhorené mäso. Prvá poprava elektrickým kreslom nevyšla na prvýkrát
Navštívili sme najlepšie klimatické kúpele na Slovensku. Hrdzavý areál zastal v 90. rokoch, no príroda očarí











Nahlásiť chybu v článku