Tarifné a prepravné podmienky medzi železničnou dopravou, prímestskou autobusovou dopravou a mestskou hromadnou dopravou na Slovensku sa v budúcnosti zjednotia. Cestovať by sa malo na jeden prepravný lístok všetkými prostriedkami. Vyplýva to z nového zákona o verejnej osobnej doprave, ktorý Národná rada (NR) SR v stredu definitívne schválila.
Zákonom sa má podľa Ministerstva dopravy (MD) SR zvýšiť efektivita systému verejnej osobnej dopravy či počet cestujúcich. Cieľom je zlepšenie koordinácie a nadväzností jednotlivých druhov dopravy prevádzkovanej vo verejnom záujme prostredníctvom koordinačného orgánu vo verejnej osobnej doprave, ktorým bude Národná dopravná autorita (NADA).
Dopravná autorita má zabezpečovať plnenie reformy 2 plánu obnovy. „NADA bude vykonávať pre objednávateľov činnosti spojené so zabezpečením dopravnej obslužnosti územia a dopravnou integráciou územia Slovenskej republiky, napríklad pripravovať návrhy cestovných poriadkov, tarify, prepravných poriadkov a podobne,“ priblížilo ministerstvo.
Poslanci k zákonu schválili viacero pozmeňujúcich návrhov
Na základe návrhu Miloša Svrčeka (Sme rodina) sa zriadi NADA ako samostatný a nezávislý subjekt. Zároveň sa vytvorí schvaľovací orgán pre túto autoritu, Rada objednávateľov, v ktorej budú zástupcovia objednávateľov verejnej osobnej dopravy.
„Všeobecný súhlas objednávateľov s návrhmi a zásadnými rozhodnutiami NADA je nevyhnutnosťou, nakoľko ich následná realizácia bude mať priamy vplyv na život obyvateľov, rozvoj regiónov, miest a rozpočty samospráv,“ vysvetlil Svrček.
Zákon v pôvodnom znení určoval pre vyššie územné celky (VÚC) pevný a povinný 45 % podiel financovania vopred neznámej sumy úhrady za vopred neznámy rozsah dopravných služieb. Pozmeňujúcim návrhom Anny Zemanovej (SaS) sa obligatórna povinnosť VÚC mení na fakultatívnu možnosť podieľať sa na úhrade príspevku. Aj to len za predpokladu, že dopravné úkony sú realizované na základe jeho žiadosti a v súlade s plánom dopravnej obslužnosti.
Zemanová presadila tiež to, že povinnosť ministerstva dopravy ustanoviť všeobecne záväzným právnym predpisom podrobnosti o náležitostiach národného integrovaného cestovného lístka musí obsahovať aj spôsob finančnej kompenzácie za uznávanie tohto lístka. Jeho cena alebo poskytnutá zľava totiž môže spôsobovať dopravcom výpadok tržieb.
Zákon bude účinný od 1. januára 2024, okrem ustanovení týkajúcich sa národného integrovaného cestovného lístka. Táto časť zákona bude účinná od 1. januára 2025.
Žije v prenajatom byte, nemá auto a po meste chodí s batohom: Kto je Zohran Mamdani, prvý moslimský starosta New Yorku?
Najnebezpečnejšia žena: Bola posadnutá sexom a vraždila mužov pre zábavu. Dostala tvrdý trest, stále je hrozbou
Budú vianočné trhy v Bratislave drahšie? Stánkarov zaťaží vyššia 23 % DPH, na ľudí tento rok čakajú aj výhodné ponuky
Mamička varí lacné jedlá, aby šetrila peniaze: Podľa ľudí je to ako krmivo pre psa, jej manžel sa správa zvláštne
Navštívili sme nádhernú dolinu a strašidelný hrad úplne zadarmo: Nájdete tu aj jaskyňu a priam dokonalú jesennú prírodu
Boli sme v novom podniku, ktorý otvorili majitelia reštaurácie z Na nože. O tomto európskom klenote ste možno nikdy nepočuli
Jedol psie žrádlo, celý čas bol nahý: Táto reality šou prekonala rekordy, milióny ľudí sledovali mučenie
Herci, ktorí boli počas natáčania Harryho Pottera vymenení: Niekedy to bolo fiasko, inokedy tvorcovia nemali na výber
Terapia červeným svetlom nie je zázračná, tvrdí odborníčka: Vedeckých dôkazov je málo a chýbajú, nie je to všeliek
ANKETA: Nepáči sa mi to, malo by sa to odstrániť. Slovákov sme sa opýtali, čo si myslia o Separovom sprejovaní v Himalájach












Nahlásiť chybu v článku