Foto: Cgtrader/Profimedia

Nacistická Tretia ríša sa počas svojej existencie chcela pýšiť niekoľkými megalomanskými plánmi. Gigantická širokorozchodná železnica s futuristickými vlakmi sa radí medzi tie najväčšie.

Nacistické Nemecko sa do histórie zapísalo krvavými písmenami a dodnes je neslávne známe najmä pre svoju vojnovú činnosť. Adolf Hitler však okrem vojnových stratégií spriadal aj iné, často až šialené vizionárske infraštruktúrne a dopravné plány, ktoré sú aj dnes za hranicou ľudského vnímania. Jeden z takýchto plánov niesol názov Breitspurbahn.

Nereálna vízia?

Líder nacistického Nemecka Adolf Hitler bude už navždy patriť medzi tie najrozporuplnejšie a najkontroverznejšie postavy ľudskej histórie. Len ťažko slovami opísať jeho plány a vízie, ktoré chcel po dobytí vtedajšieho sveta zrealizovať. Vo všeobecnosti je známe, že Hitler miloval gigantické nápady – za zmienku stojí napríklad projekt Riese, čo mala byť sieť obrovských podzemných komplexov a tunelov, v rámci ktorého chcel presunúť časť strategickej infraštruktúry pod zem.

So svojím dvorným architektom Albertom Speerom taktiež vymýšľali veľkolepý plán na prestavbu Berlína, ktorý sa mal stať hlavným mestom dobytého superštátu, píše portál Britannica. Tento projekt sa podobne, ako desiatky ďalších, nikdy neuskutočnil. Medzi absolútne nereálne sa na prvý pohľad radil tiež spomínaný Breitspurbahn, ktorý sa aj napriek tomu dostal do fázy reálneho plánovania. Hitler zatlačil a nemožný projekt začal dostávať reálne kontúry.

Ernst Gaal, Adolf Hitler a Albert Speer v Mníchove. Foto: Bundesarchiv, Bild 183-H29050 / CC-BY-SA 3.0, CC BY-SA 3.0 DE, via Wikimedia Commons

Luxus zaoceánskych parníkov

Ako informoval portál Vaguely Interesting, Hitler veril tomu, že železničná doprava je budúcnosťou, a preto svoju pozornosť smeroval okrem iného aj k nej. V rámci svojich plánov chcel prepojiť Tretiu ríšu so zvyškom Európy sieťou veľkých železníc – od Atlantiku po Ural a od Čierneho po Baltské more, píše portál Stern. Diktátor rátal s tým, že starý kontinent bude aj tak súčasťou Nemecka a na základe toho plánoval aj sieť širokorozchodných železníc. Jedna mala smerovať aj na Ukrajinu, ktorú chcel využiť ako „obilnicu“ pre novú ríšu.

Aj keď bol Hitler posadnutý veľkolepými vlakmi už od roku 1936, keď okrem iného so Speerom konzultoval zväčšenie berlínskej stanice Südbahnhof na úroveň legendárneho Grand Central v New Yorku, s plánmi na Breitspurbahn reálne začal až v roku 1941. Bolo to v čase, keď sa začalo ťaženie na Sovietsky zväz a okrem veľkoleposti by širokorozchodná železnica mala zlepšiť náročné zásobovanie nemeckej armády na „ďalekom východe“.

Foto: Profimedia

Jeho šialenejšie vízie však postupne siahali aj za tieto hranice a trate chcel ťahať až do Indie. Čo je ešte bizarnejšie, po týchto železniciach sa mali premávať niekoľkoposchodové supervlaky s vagónmi v rozmere rodinných domov. Tie mali nemeckému ľudu zabezpečiť luxus podobný zaoceánskym parníkom. Podľa Hitlerovej predstavy by mali cestujúci k dispozícii kompletný wellness s bazénmi a so saunami, veľkokapacitné kino, luxusné reštaurácie a komfort ako v prestížnom hoteli.

Veľkolepá vízia však narážala na realitu od samého začiatku a už podľa samotných popisov bolo zrejmé, že takéto vlaky ľudstvo ešte nikdy nevidelo. Ako by mali takéto vlaky jazdiť? Ako ich vôbec udržať na trati? Aký rozpočet by si tento gigant vyžiadal? Nuž, otázok sa podsúvalo hneď niekoľko.

Uložiť článok

Najnovšie články