Idea vybudovať železničný tunel na trati spájajúcej Prahu s Plzňou pri obci Ejpovice, vznikla už v poslednom roku existencie Československa. K projektu sa krajina, už osamotená, vrátila až v novom tisícročí. Prvotné odvážne vyhlásenia plánovali tunel prevádzkovať od roku 2009. Z rôznych dôvodov nakoniec s razením tunela začali až v roku 2015. Dnes ním prešiel už prvý vlak a o pár dní bude v plnej prevádzke. Česko tak bude mať svoj nový najdlhší železničný tunel.
Ejpovický tunel skráti cestu z Prahy do Plzne (alebo naopak) asi o 9 minút, na vzdialenosť je to niečo vyše 6 km. Samotný tunel má pritom dĺžku presne 4150 metrov a po oficiálnom otvorení sa stane najdlhším železničným tunelom v Českej republike. Doterajšieho rekordéra, Březenský tunel, v dĺžke prekonáva viac ako 2-násobne. Razenie tunela trvalo celkom 15 mesiacov a celá stavba stála krajinu 6,8 miliardy českých korún, čo je o niečo viac ako 262 miliónov eur.

Nový najdlhší tunel v Českej republike je oproti nášmu rekordérovi o pár stoviek kratší. Čremošniansky tunel na trati Vrútky-Zvolen, ktorý prekonáva sedlo Malý Šturec, bol kedysi aj najdlhším tunelom celého Československa. Je však len jednokoľajový a navyše je železničná trať tradične vysypaná štrkom. Ejpovický tunel však tvoria dve dopravné rúry a trať je tak dvojkoľajová. Podklad navyše tvoria špeciálne betónové panely, ktoré v prípade mimoriadnej situácie výrazne uľahčia prístup záchranných zložiek do tunela.

Stavbu na objednávku Ministerstva dopravy realizovala spoločnosť Metrostav a.s. Razenie tunela prebiehalo s využitím až 110 metrového „vrtáka“ s priemerom takmer 10 metrov. Obe tunelové rúry sú vzájomne prepojené vždy po niekoľko stovkách metrov, celkom ôsmimi priechodmi. V prípade potreby je tak možné cestujúcich a personál vlaku evakuovať z jedného tubusu do druhého. Vlaky budú Ejpovickým tunelom premávať rýchlosťou 160 km/h. V budúcnosti by sa však mohla prevádzková rýchlosť, po zavedení vysokorýchlostných železníc, zdvihnúť až na 200 km/h.

Prvý vlak prešiel Ejpovickým tunelom len pred niekoľkými dňami. Stalo sa tak pri nácviku simulovanej nehody českého Integrovaného záchranného systému. Na cvičení sa zúčastnilo celkom 150 hasičov, 50 záchranárov a tiež 50 policajtov. V plnej prevádzke by mal byť tunel už čoskoro. Od 9. decembra totiž Správa železniční dopravní cesty plánuje zaviesť nový cestovný poriadok a spolu s ním aj oficiálne naplno sprevádzkovať nový najdlhší železničný tunel v krajine.
Aktuality, novinky.cz, zdopravy.cz
Najnebezpečnejšia žena: Bola posadnutá sexom a vraždila mužov pre zábavu. Dostala tvrdý trest, stále je hrozbou
Budú vianočné trhy v Bratislave drahšie? Stánkarov zaťaží vyššia 23 % DPH, na ľudí tento rok čakajú aj výhodné ponuky
Mamička varí lacné jedlá, aby šetrila peniaze: Podľa ľudí je to ako krmivo pre psa, jej manžel sa správa zvláštne
Navštívili sme nádhernú dolinu a strašidelný hrad úplne zadarmo: Nájdete tu aj jaskyňu a priam dokonalú jesennú prírodu
Boli sme v novom podniku, ktorý otvorili majitelia reštaurácie z Na nože. O tomto európskom klenote ste možno nikdy nepočuli
Jedol psie žrádlo, celý čas bol nahý: Táto reality šou prekonala rekordy, milióny ľudí sledovali mučenie
Herci, ktorí boli počas natáčania Harryho Pottera vymenení: Niekedy to bolo fiasko, inokedy tvorcovia nemali na výber
Terapia červeným svetlom nie je zázračná, tvrdí odborníčka: Vedeckých dôkazov je málo a chýbajú, nie je to všeliek
ANKETA: Nepáči sa mi to, malo by sa to odstrániť. Slovákov sme sa opýtali, čo si myslia o Separovom sprejovaní v Himalájach
Komikov sme sa spýtali, čo hovoria na novú maximálnu rýchlosť chodcov 6 km/h: Budeme ju merať dvoma pohlaviami












Nahlásiť chybu v článku