Ilsutračná foto: TASR - Štefan Puškáš/Unsplash

Zmeny sa týkajú aj neskúsených vodičov

Poslanci Európskeho parlamentu (EP) v stredu schválili aktualizáciu pravidiel o vodičských preukazoch v Európskej únii. Informuje o tom spravodajca TASR.

V správe EP sa uvádza, že každý rok na cestách krajín EÚ vyhasne viac ako 20 000 životov. Poslanci preto podporili reformu pravidiel EÚ týkajúcich sa vodičských preukazov s cieľom zaistiť, aby prispievali k bezpečnosti cestnej premávky, a tiež zelenej a digitálnej transformácii EÚ. Za návrh zahlasovalo 339 poslancov, 240 bolo proti a 37 sa hlasovania zdržalo.

Len minulý rok pritom došlo k veľkej zmene pri testoch na vodičský preukaz. Zaviedli sa elektronické testy, ktoré sú náročnejšie ako pôvodné. Za prvé štyri mesiace od ich zavedenia a po vyše 26 500 vykonaných skúškach predstavovala neúspešnosť až 21 percent. Pri pôvodných „papierových“ testoch bolo hodnotených klasifikačným stupňom „neprospel“ priemerne 12 percent žiadateľov.

Vodiči by mali byť lepšie pripravení

Europoslanci však tentoraz chcú, aby boli vodiči lepšie pripravení na skutočné situácie a aby si uvedomovali riziká, najmä pokiaľ ide o zraniteľných účastníkov cestnej premávky, ako sú chodci, deti, cyklisti a používatelia elektronických kolobežiek.

Ilustračná foto: TASR

Po novom by súčasťou skúšok na získanie vodičského preukazu mali byť jazda v snehu a klzkých podmienkach, bezpečné používanie telefónu počas jazdy, mŕtve uhly pri šoférovaní, asistenčné systémy vodiča a bezpečné otváranie dverí vozidla.

Podľa zákonodarcov by mali byť vodičské preukazy platné najmenej 15 rokov pre motocykle a osobné automobily a päť rokov pre nákladné vozidlá a autobusy. Europoslanci nepodporili skracovanie platnosti vodičských preukazov pre starších ľudí, ako to navrhla Európska komisia.

Skúšobné obdobie

Poslanci súhlasia s tým, aby vodiči posudzovali vlastnú spôsobilosť viesť motorové vozidlo pri vydávaní a obnovovaní vodičského preukazu. Krajiny EÚ môžu rozhodnúť, či by sa sebahodnotenie malo nahradiť lekárskym vyšetrením zahŕňajúcim kontrolu zraku a kardiovaskulárneho systému vodiča.

Ilustračná foto: Unsplash

Europarlament však žiada, aby sa národné vlády viac usilovali o zvyšovanie povedomia verejnosti o mentálnych a fyzických signáloch, ktoré môžu ohroziť vodičské spôsobilosti šoférov. Aktualizované pravidlá hovoria, že neskúsení vodiči by mali prejsť skúšobným obdobím v trvaní najmenej dvoch rokov. Počas toho by podliehali určitým obmedzeniam, ako sú prísnejšie, resp. nulové, alkoholové limity počas jazdy a prísnejšie sankcie za nebezpečnú jazdu.

S cieľom zmierniť nedostatok profesionálnych vodičov v EÚ poslanci súhlasia, aby 18-ročné osoby mohli získať vodičský preukaz na vedenie nákladného vozidla alebo autobusu s najviac 16 cestujúcimi za predpokladu, že sú držiteľmi osvedčenia o odbornej spôsobilosti. Okrem toho by 17-roční ľudia mali mať nárok aj na vodičský preukaz pre osobné automobily alebo nákladné vozidlá, ak ich sprevádza skúsený vodič.

Poslanci súhlasia aj so zavedením digitálneho vodičského preukazu, ktorý by bol dostupný na mobilnom telefóne a ktorý by bol pri kontrole rovnocenný s fyzickým vodičským preukazom. Ďalšie kroky v kontexte tohto návrhu prijme až nový europarlament, ktorý vzíde z eurovolieb stanovených na 6. až 9. júna.

Uložiť článok

Najnovšie články