Brett Belan

/ 0 / Matej Mensatoris
Manželia prepojili zlaté 70-te roky so súčasnosťou. Starý Volkswagen vybavili solárnymi panelmi, vďaka ktorým môže táto dodávka jazdiť výhradne iba na energiu získanú zo Slnka.

Elektrické autá sú v súčasnosti považované za jeden z najekologickejších spôsobov osobnej prepravy. No tieto autá je potrebné nabíjať zvyčajne energiou zo siete, a tak aj takéto auto zanecháva (nepriamo) uhlíkovú stopu. Nehovoriac o tom, že táto energia nie je zadarmo. Tieto „nedostatky“ elektrických áut by však mohli byť čoskoro minulosťou. Jednou z prvých lastovičiek je projekt manželov Bretta a Kiry Belanovcov s názvom Solar Electric VW Bus.

Myšlienka pridať solárne panely na strechu auta nie je nová. V súčasnosti by však masová produkcia takýchto áut bola veľmi problematická, drahá a neefektívna. O to je ale cennejšie, keď do takýchto projektov vstupujú jednotlivci. Manželia Brett a Kira Belan si zaobstarali starú dodávku Volkswagen Transporter z roku 1973 a osadili ho solárnymi panelmi a olovenými batériami.

Brett Belan
Brett Belan

Na strechu umiestnili platformu, ktorá drží štyri solárne panely o spoločnom výkone 1,22 kW. Platforma je pripojená na mechanizmus, ktorý umožňuje nakláňať panely do 40 stupňového uhla.

Brett Belan
Brett Belan

Naklonením panelov sa tak získa aj dodatočné miesto na streche, ktoré sa dá pokojne využiť ako miesto na spanie pre jednu až dve osoby.

Brett Belan
Brett Belan

Pohon auta zabezpečuje 12 batérií umiestnených pod zadnými sedadlami, a tiež v časti podlahy. Na jedno nabitie batérií dokáže dodávka prejsť až 80 kilometrov. Batérie sa pomocou spomínaných solárnych panelov dobijú približne za deň, závisí hlavne na počasí. V prípade použitia energie zo siete budú batérie nabité na 100% za dve hodiny. Brett vyčíslil celkové náklady na úpravu auta v sume 25 500 dolárov (23 961,66 eur).

Brett Belan
Brett Belan

Aj keď toto nie je Brettov prvý projekt, pri ktorom využíva solárnu energiu, tento je zatiaľ jeho najambicióznejší. A už teraz má pripravené aj pokračovanie, alebo ako to nazýva on, druhú fázu. V nej by chcel vymeniť olovené akumulátory za efektívnejšie líthiové články. Vďaka ním by Brett získal väčší dojazd, a tiež by sa dobili rýchlejšie. Okrem toho plánuje použiť modernejšie a výkonnejšie skladacie solárne panely. Náklady na túto fázu Brett vyčíslil približne na 27 tisíc dolárov (25 371,17 eur).

Brett Belan
Brett Belan

Síce projekt má svoje muchy, nedá sa mu uprieť nápaditosť, originalita a najmä jeho ekologický rámec. Páči sa nám ako sa Brett a Kira nadchli a podarilo sa im vytvoriť jedno z najekologickejších áut na Zemi. A možno v nie tak vzdialenej budúcnosti budú takéto autá bežným štandardom v ponuke väčšiny automobiliek a to by bolo rozhodne skvelé.

Ak vás projekt Solar Electric VW Bus zaujal, navštívte pre viac informácií jeho webovú stránku, alebo facebook.

interez.sk (Matej Mensatoris), solarelectricvwbus.com, treehugger.com


Komentovať (0)