/ 0 / Michaela
Aká veľká môže byť posadnutosť? To vám ukáže thajský rituál tetovania, ktorý nemá vo svete obdoby.

Je 9:39 ráno budhistického roku 2531 a šialenstvo práve začína. Skupina jačiacich Thajčanov posadnutých magickým tetovaním Sak Yant beží k svätyni. Kedysi súdni jedinci sa menia na dav, ktorý ovládlo šialenstvo. Každoročne prichádza do Wat Bang Phra viac ako 5-tisíc nadšencov. Stretávajú sa pri veľkom budhistickom chráme v Nakorn Chaisri Basin, ktorý sa nachádza približne 50 kilometrov od hlavného mesta Thajska – Bangkoku. Čo je zmyslom? Zúčastniť sa zvláštneho festivalu „Wai Khru,“ ktorý údajne posilňuje magické schopnosti majiteľov posvätného tetovania Sak Yant.

Hovorí sa, že okultná sila týchto nadpozemských tetovaní v priebehu času odznie. Preto sa vlastníci tohto tetovania zúčastňujú bizarného festivalu, ktorého úlohou je obnoviť magickú silu tetovania. Ľudia vyhľadávajú svojich učiteľov, ktorí im požehnajú a dobijú baterky. Pozadie festivalu „Wait Khru“ je ovplyvnené Indickým brahmaizmom, a má dlhodobú tradíciu. Vychádza z bežného rituálu, ktorého sa zúčastňovali všetci Thajčania, počas ktorých študenti prejavujú úctu a rešpekt svojim učiteľom a formujú si s nimi vzťah.

Claudio Sieber

Avšak to, čo sa deje, má od pôvodného zámeru budovania vzťahu medzi žiakom a učiteľom poriadne ďaleko. Hystéria, stony a besnenie. Ľudia sa dostávajú do tranzu a tak ohrozujú všetkých navôkol. Niektorých Sak Yantských pútnikov vodoo úplne ovláda. Pod žiariacim slnkom sedia s prekríženými nohami a jeden po druhom sa dostávajú do tranzu, ktorý sa nazýva „Khong Khuen,“ (vzosup magickej sily) a prostredníctvom svojho „magického“ tetovania sa z nich stávajú posadnutí. Traduje sa, že sa počas tranzu môžu premeniť na archetyp ako napríklad krokodíl, starec či Hanuman – hinduistický opičí kráľ. Ich „magická premena“ sa zvyčajne začína výkrikom alebo hlbokým stonaním, pričom výraz tváre vyjadruje hlboké emocionálne prežívanie.

Dámy a páni pozor! Šou sa práve začína!

Claudio Sieber

Organizátori festivalu  musia myslieť aj na bezpečnosť. Zhruba dve desiatky psedozáchranárov chránia svätyňu pred tým, aby sa do nej dostala tlupa jačiacich pútnikov. Objatím ich ťahajú z tranzu späť do reálneho sveta. Ak to nefunguje, pokúsia sa ich vrátiť naspäť trením uší. Podľa očitého svedka festivalu tento rok je šialenstvo oveľa väčšie, než po iné roky. Viac ľudí, viac kriku, viac stonania. V niektorých okamihoch nadobúdate pocit, že ste sa ocitli v béčkovom horore o zombíkoch. Obyčajné ľudské bytosti sa im zdajú nepodstatné, z ich hrdiel sa ozýva pekelný smiech. Čo by ste si viac mohli priať? Asi len toľko, aby vás nechytili, keď sa „premieňajú.“

Utekajte, už idú!

Claudio Sieber

Mnísi prednášajú posledné modlitby a ak by sa im náhodou dav jačiacich pútnikov, ktorí veria v „posvätné“ naplnenie ich tetovania magickou silou, naozaj odtrhol z reťaze, sú pripravené hadice. Potom stačí už len dav ostriekať prúdom studenej vody. To väčšinu vráti do normálu aj toho najväčšieho zombíka.

Posvätný dym. Niekde určite ukrývajú aj hadicu s vodou

Claudio Sieber

„Aby som bol úprimný, tetovanie Sak Yanto nikdy nestratí svoju silu, netreba ju dobíjať,“ tvrdí jeden tatér, ktorý v tom, čo sa deje, vidí obrovský biznis. „Väčšina týchto úbohých hlupákov stále verí na bosorástvo a veci s tým spojené,“ nadáva na ostatných kolegov budhistov žijúcich v Bangkoku. Po tomto festivale sa však žiaden tatér nemusí báť o remeslo. Ľudia sa poslušne, ako ovečky, zoradia do radu, čakajúc na nové tetovanie. Má to však háčik. Ak chcete získať magické tetovanie, musíte kúpiť kvety alebo dokonca krabičku cigariet ako obeť pre mnícha a mocného samotného Budhu. Tieto dary sa potom naspäť vracajú do chrámového obchodu, v ktorom bolo zakúpené. Tento kolobeh pomáha udržať nažive chrámové podnikanie.

Transformácia do archetypu tigra

Claudio Sieber

Pútnici sa vracajú s úpalom, sú vyčerpaní, no Sak Yant sa pre nich stal každoročnou udalosťou. Aj samotný názov má v sebe ukryté posolstvo. „Sak“ označuje tetovanie, a „Yant“ znamená v sankrite jantru – geometrickú konštrukciu, ktorá sa používa na koncentráciu a meditáciu. Nikto však nevie, kedy táto tradícia vlastne začala, no predpokladá že je stará tisíc až dvetisíc rokov. Všetky vytetované vzory majú za úlohu chrániť svojho nositeľa pred akoukoľvek ujmou, prípadne má posilniť určité schopnosti či nakloniť šťastenu. Základ je však veriť v magickú moc týchto obrazcov.

Claudio Sieber

„Dajte si pozor, tetovanie vás neochráni pred ženami,“ vtipkuje jeden z tatérov. Posvätné tetovanie sa tešia veľkej obľube nielen v Thajsku, ale i v susednej Kambodži, Laose a Mjanmarsku. Dokonca aj niektoré hviezdy im prišli na chuť. Angelina Jolie či Steven Segal majú magické tetovanie Sak Yants. Po ich „reklame“ sa dopyt po čarovnom tetovaní ešte zvýšil. Ale takí sme. Radi napodobňujeme.

Aj toto je spôsob, ako prebudiť oddaného z tranzu

Claudio Sieber

Každý oddaný dostane Sak Yant tetovanie na základe jeho profesie alebo statusu. Väčšina Thajčanov dá na radu svojho majstra, zatiaľ čo cudzinci si vyberajú vlastné tetovanie. Veľmi bežné je tetovanie krokodíla, alebo diamantu, ktorý má za úlohu posilniť najmä zdravie. Ak nie je žiadna špecifická požiadavka, mních začne s najzvyčajnejším a zároveň najdôležitejším motívom Sak Yantu – „Kao Yot“. Zvyčajne sa tetuje na hornú časť krku a jeho úlohou je ochrániť svojho nositeľa a zároveň priniesť mu šťastie. Toto je zvyčajne prvé tetovanie, za ktorým zvyčajne nasledujú ďalšie.

Claudio Sieber

Mních za pomoci svojich asistentov prepichne hrot dlhej kovovej ihly a pustí sa do tetovania chrbtov, ramien, ba dokonca holých hláv. Tetuje sa zmesou palmového oleja, bylín ,farby z dreveného uhlia a vo vzácnych prípadoch aj cigaretový popol a hadí jed.. Pre väčšinu z Sak Yant tetovaní je potrebných 2 až 3-tisíc vpichov na dokončenie vzoru. Ak sa rozhodnete pre citát zo sanskritu, budete potrebovať oveľa menej vpichov. Samotný proces a podobá šitiu na šijacom stroji.

Claudio Sieber
Claudio Sieber
Claudio Sieber

Po dokončení sa mních prežehná a vyfukuje posvätnú Ghata. Iba vtedy, ak tak urobí, tetovanie naplní magickou silou. Iba vtedy, keď oddaný sleduje a naozaj verí v najzákladnejšie budhistické pravidlá sa Sak Yanta stáva posvätným.

Claudio Sieber
Claudio Sieber
Claudio Sieber

No oddaní veria, že sila tetovania časom vyprchá. A preto sa hrabú na festival. Nie sú toho názoru, že duchovná cesta je práca na svojom vnútri, nie na vonkajšku.

interez.sk (Michaela), boredpanda.com


Komentovať (0)