Retart

/ 0 / Anna
Značka Retart posúva aktuálne autorské diela na nové miesta a dostáva ich do konfrontácie s novými ľuďmi. Prepája umenie s vecami každodennej potreby. Sprostredkúva takto vyššiu kultúru a robí ju dostupnou nielen pre galérie, ale i pre bežných ľudí.

Zakladateľom značky je mladý slovenský grafický dizajnér Matúš Kucharovič. Ak máš veľmi blízko k umeniu a produktom, ktoré sú ozajstnými kúskami, nasledujúce riadky sú práve pre teba. Navyše, ak si marketingovo zručný a vytváraš rôzne veci, možno práve o teba môže mať Retart záujem.

Retart začína byť veľmi populárna nezávislá slovenská značka. V čom je jej úspech? V čom je iná od ostatných značiek?

Myslím, že za päť rokov existencie sme sa preniesli z jedného vydareného produktu na rôznorodé portfólio plné zaujímavých spoluprác. To nás posúva ďalej ako aj každý nový autor či každé nové dielo. Ľudia to pomaly začali chápať a nejakým spôsobom sa utriasol aj náš “zložitý” koncept: prinášať súčasných výtvarníkov a ich práce cez funkčné produkty. Chápeme rozdiel medzi grafikou na mieru a nezaťaženým umením. Vieme vytvoriť správny produkt a aplikovať naň konkrétne dielo. Práve v tom spočíva naše gro. Použité diela nie sú robené na mieru. Ide o neupravené dielo v celej jeho surovej kráse. Na vec sa pozeráme ako na celok, ktorý musí dielo oslavovať a nie ho limitovať.

Retart

Ako vznikol nápad vytvoriť značku, ktorá bude prezentovať viacerých umelcov, a kto za tým všetkým stál?

Takéto nápady neprídu hneď, musia sa vyformovať z viacerých okolností. To bolo i v mojom prípade, kedže sme robili street art a Retart bol ústredným názvom. Popri tom som sa venoval sieťotlači, digitálnym médiám, textilnej výrobe a produktom designu. Streetart crew sa časom rozpadla a názov Retart ostal. Chcel som, aby sa udržal v novej legálnej rovine a poslúžil ako značka. Tá sa postupne pretransformovala do tejto formy, ako ju poznáme dnes. Za značkou výkonne stojím hlavne ja ako hlavný dizajnér, manažér a ďalej manželka ako jedna z autoriek.

Retart

Aké boli začiatky? Bolo veľmi ťažké uspieť a preraziť? Čo vám pomohlo? Keby ste porovnali začiatok ,,projektu“ a súčasnosť. Čo všetko sa zmenilo a kam ste sa posunuli?

Mne sa zdá, že sme ešte stále na začiatku a bude to trvať nejaký čas, kým sa dostaneme do povedomia širších vrstiev, aj keď to nie je úplne našim cieľom. Baví nás každá nová spolupráca s vybranými autormi a je to aj teraz také isté dobrodružstvo, ako to bolo na začiatku. Keď sa vrhneme na určitý produkt či kolekciu, nikdy nevieme ako to dopadne. Na začiatku nám pomohli zvýrazniť sa hlavne nové markety, ktoré sa pred cca piatimi rokmi začali konečne vznikať aj u nás. S každým novým produktom rastie aj okruh našich používateľov. Snažíme sa zaujať novými materiálmi, spôsobom spracovania, a použitia konkrétneho diela.

Retart

Koľko ľudí pracuje pre Retart? V čom spočíva ich práca?

Retart je moja značka, moja firma… Venujem sa tomu na fulltime a všetky ostatné spolupráce a produkciu riešim externe. Dodávateľov a výrobu, ktorá je väčšinou zo Slovenska, riešim lokálne a rád. Umelci sú za práce, ktoré používame, “symbolicky” honorovaný a taktiež radi nosia naše veci.

Retart

Keby som chcela ja pracovať pre vás, čo musím spĺňať? Môže sa k vám teda dostať úplne každý?

Určite nám pošli svoje portfólio a následne ťa budeme kontaktovať. Aj keby k spolupráci nedošlo hneď, priebežne si budeme čekovať tvoje veci. Budeme radi ak sa ozve ktokoľvek, či už výtvarne, alebo marketingovo zručný!

Prečo názov Retart? Podľa čoho to vzniklo?

Ako som spomínal v tých street art začiatkoch to malo evokovať niečo radikálne. Je to parafráza na nenormálnosť umenia a určitú odchýlku od normálu, s ktorou je osoba umelca často spájaná. Dnes to je jednoducho Ret: retrospektíva Art: umelca.

Čo vy a vaše úspechy?

Úspechom je pre nás hlavne to, keď sa niekomu značka dostane takpovediac pod kožu, rád používa/nosí naše produkty a hlavne dokáže vnímať a oceniť autorsky kvalitné diela, ktoré tieto produkty prezentujú. Z takých oficiálnych je to ocenenie “peňaženka Retart” (Bratislava Dizajnweek Award 2011). Pre mňa osobne je úspechom, keď môžem spolupracovať s menami ako Boris Sirka, Katarína Janečková, Daniela Olejníková, Svetlana Fialová, Daniel Denes, Alica Kucharovič, Katerina Kynclová, Alessandro Cripsta, Alex Ziv, Jon Fox…

Komu je určená vaša tvorba? Sú to prevažne mladí alebo si môžu prísť na svoje aj starší?

Naša značka je určená pre široký okruh ľudí bez ohraničenia veku, národnosti či pohlavia. Rozhodujúcou vlastnosťou je vášeň pre súčasné umenie a jeho presahov do produktovej sféry. Zo skúsenosti však vieme, že sa jedná prevažne o cieľovku od 15 do 40 rokov,  avšak nejak všeobecne sa to hodnotiť asi nedá, keďže vek tu nehrá úlohu.

Čo všetko si u vás môžu ľudia kúpiť? Aké produkty tvoria vašu značku?

Peňaženka Retart, tou to všetko začalo – prvý úspešný produkt a tou to stále pokračuje. Ďalej je to obal na laptop, šiltovka či aktuálne zimná čiapka. Cez leto sú to plavky, ale aj vychytávky ako obal na iPhone či šnúrka namiesto opasku. Pre zberateľov je to možno smaltovaný odznak. Ak chcete naozaj originál, pozrite do sekcie unikát, kde nájdete zaujímavé limitované edície od hračiek cez deky až po skateboard dosky.

Retart
Retart

Spomínali ste, že máte svoju webovú stránku, kde si môžu ľudia pozrieť produkty a všeličo sa dozvedieť. Máte aj kamennú predajňu? Alebo nákup tovaru funguje len prostredníctvom internetu?

Stránka je www.retart.sk. Inak zásobujeme pár obchodov, ktoré sú tam tiež uvedené – najďalej v Tokiu a najbližšie v Piešťanoch, kde momentálne pôsobíme. Zameriavame sa hlavne na internet marketing a naživo sa môžeme vidieť skôr na festivaloch a marketoch.

Ak vás značka Retart zaujala tak ako aj nás, ich tvorbu si môžete pozrieť predovšetkým na ich stránke. Vybrať si naozaj máte z čoho. A ak chcete mať svoje diela na ich výrobkoch, neváhajte, a určite sa im ozvite.

Interez.sk (Anna Zábojníková)




Komentovať (0)