Ilustračná foto: TASR - Jakub Kotian/Unsplash

Podľa renomovanej spoločnosti čaká stovky firiem boj o prežitie. Ak nezmeníme súčasný smer, o prácu môžu prísť desaťtisíce ľudí a ohrozené je najmä jedno mesto.

Agentúra Bloomberg vo svojej včerajšej správe informovala o tom, že prechod automobilového priemyslu na elektromobily môže ohroziť Slovensko. Nechýbajú ani prívlastky ako „európsky Detroit“, nakoľko výroba automobilov v prepočte na obyvateľa je na Slovensku spolu s Českom najvyššia na svete. Upozornil na to portál Hospodárske noviny.

Ohrozený môže byť aj Dolný Kubín

Bloomberg v správe upozorňuje na fakt, že po celom Slovensku sú desiatky, ba až stovky firiem, ktoré vyrábajú súčiastky pre automobily. „Dodávatelia podľa agentúry čelia problémom v dôsledku toho, že elektromotory majú oveľa menej súčiastok ako spaľovacie motory,“ píšu HN. Naša krajina v súčasnosti zaostáva aj pri výstavbe tovární na výrobu batérií pre elektromobily, pričom naši susedia z Poľska a Maďarska už niekoľko takýchto firiem majú.

Zároveň existuje predpoklad, že automobilky by mohli továrne na výrobu elektromobilov lokalizovať práve v blízkosti takýchto spoločností, čím sa opäť apeluje na potrebu investícií v tejto oblasti. Pozitívnou správou je vlani ohlásená investícia, ktorá v Šuranoch počíta s otvorením prvej fabriky na výrobu batérií u nás. Budúcnosť v rámci elektromobility deklaruje aj ďalšia investícia v podobe Volva, ktoré bude pri Košiciach vyrábať elektromobily.

Ilustračná foto: TASR – Jakub Kotian

Otázkou však stále podľa agentúry Bloomberg ostáva, čo bude s tzv. chrbticou priemyslu, teda s dodávateľmi, ktorí vyrábajú primárne pre automobilky so spaľovacími motormi. „Podľa štúdie inštitútu GLOBSEC by mohlo na Slovensku v rámci prechodu k elektromobilom zaniknúť až 85-tisíc pracovných miest,“ uvádza sa v článku. Obavy z budúcnosti majú aj niektoré slovenské mestá, ktoré ťažili z rozvoja automobilového priemyslu, pričom momentálne sa najviac skloňuje Dolný Kubín.

Aj starosta tohto mesta Ján Prílepok vyjadril svoje znepokojenie. „Z rozhovorov s dodávateľmi viem, že sú pripravení sa prispôsobiť, ale sú závislí od toho, ako transformáciu zvládnu ich zákazníci. Považujeme to za vážnu hrozbu,“ uviedol. Jeden z najväčších zamestnávateľov v meste, ktorý vyrába súčiastky pre spaľovacie motory a prevodovky, aktuálne dáva prácu približne 750 ľuďom.

Uložiť článok

Najnovšie články