Ilustračná foto: TASR (Erika Ďurčová, Radovan Stoklasa)

Europarlament schválil nové pravidlá.

Zdá sa, že nielen v členských štátoch Európskej únie, ale aj na Slovensku dôjde k revolúcií pri využívaní železničnej dopravy. Európsky parlament (EP) totiž vo štvrtok chválil nové pravidlá, ktoré budú viac chrániť cestujúcich vlakom. Revidované pravidlá po novom cestujúcim pomôžu pri meškaní či zrušení ich spoja alebo v prípade diskriminácie. Ak bude vlak meškať viac ako hodinu, cestujúci budú mať nárok na vrátenie plnej ceny lístka alebo poskytnutie náhrady bez akýchkoľvek doplatkov. 

O nových pravidlách, ktoré EP vo štvrtok 29. apríla schválil, informovala prostredníctvom tlačovej správy tlačová atašé EP na Slovensku Ivana Janíková, píše SITA.

Foto: TASR (Erika Ďurčová)

Novela pravidiel v oblasti práv cestujúcich v železničnej doprave, na ktorej znení sa vopred dohodli poslanci EP a zástupcovia členských štátov, by mala pomôcť cestujúcim v prípade meškania či zrušenia ich spoja, a to aj prostredníctvom garancie presmerovania na alternatívny spoj. Osobám so zníženou pohyblivosťou by mala zaistiť lepší prístup do vlaku a dostupnejšie asistenčné služby. Nové pravidlá by mali tiež uľahčiť prepravu bicyklov.

Dopravcovia v prípade meškania budú musieť vrátiť cestovné

Predložený návrh umožňuje cestujúcim pri meškaní vlaku nad 60 minút vybrať si medzi náhradou plnej ceny cestovného lístka, pokračovaním v ceste alebo využitím iného spoja smerujúceho do cieľovej destinácie, a to za porovnateľných prepravných podmienok a bez akéhokoľvek doplatku. Cestujúci by pritom mali mať nárok cestovať v rovnakej triede, za akú zaplatili pri kúpe pôvodného cestovného lístka.

Foto: TASR (Radovan Stoklasa)

Pokiaľ prevádzkovateľ železničnej dopravy do 100 minút od plánovaného odchodu spoja cestujúcim neponúkne možnosti presmerovania, cestujúci si budú môcť sami zorganizovať cestu po inej trase. Ich nový cestovný lístok im bude musieť uhradiť prevádzkovateľ železničnej dopravy.

V niektorých prípadoch zabezpečia aj občerstvenie

Povinnosť presmerovať cestujúcich sa bude uplatňovať aj v prípade vyššej moci a ak to bude potrebné, budú vtedy musieť cestujúcim zabezpečiť aj občerstvenie a ubytovanie.

Nové pravidlá takisto lepšie objasňujú pojem vyššej moci. Jeho jasné vymedzenie by železničné spoločnosti oslobodilo od platenia náhrady za meškanie alebo zrušenie spojov. Okrem extrémnych poveternostných podmienok a vážnych prírodných katastrof by mali nové pravidlá zahŕňať aj rozsiahle krízy v oblasti verejného zdravia či teroristické útoky. Táto výnimka sa však nebude vzťahovať na štrajky zamestnancov železníc.

Foto: TASR (Erika Ďurčová)

Malo by sa tiež uľahčiť cestovanie osobám so zníženou pohyblivosťou, a to aj skrátením lehoty na podanie žiadosti o pomoc prevádzkovateľovi zo súčasných 48 hodín na 24 hodín pred cestou. Osoby sprevádzajúce cestujúcich so zníženou pohyblivosťou budú cestovať bezplatne. V prípade potreby bude tiež zaručené, aby osobu so zníženou pohyblivosťou mohol počas cesty sprevádzať asistenčný pes.

Povinné stojany na bicykle

Všetky vlaky budú musieť disponovať vyhradenými priestormi a stojanmi na bicykle, pričom v každom vlaku budú musieť byť pre bicykle aspoň štyri miesta. Cieľom tohto opatrenia je zabezpečiť udržateľnejšiu mobilitu a pohodlné alternatívy cestovania.

Foto: TASR (Radovan Stoklasa)

Revidované pravidlá sa budú v zásade uplatňovať na všetky cesty a služby medzinárodnej a vnútroštátnej železničnej dopravy v rámci EÚ. Členské štáty však budú môcť služby vnútroštátnej železničnej dopravy na obmedzené časové obdobie vyňať z ustanovení nariadenia.

Nové pravidlá vstúpia do platnosti 20 dní po ich uverejnení v Úradnom vestníku EÚ. Účinnosť nadobudnú o dva roky neskôr, s výnimkou požiadaviek na priestor pre bicykle, ktoré sa začnú uplatňovať až štyri roky po vstupe nariadenia do platnosti.

Uložiť článok

Najnovšie články