foto: Martin Navrátil, travelistan.sk

Z Transsibírskej magistrály sme sa presunuli do Japonska.

,,Šinkanzen je japonská pýcha!“ Povie hrdo Japonec skomolenou angličtinou pred nástupom do supermodernej súpravy, ktorá ho zoberie do Hirošimy. Vieš si predstaviť, že vzdialenosť 820 kilometrov spravíš za necelé 4 hodiny? Šinkanzen dosahuje prevádzkovú rýchlosť až 320 kilometrov za hodinu a dlho patril medzi najrýchlejšie vlaky na svete. Toto prvenstvo im zobrali Číňania – ich vlaky dosahujú rýchlosť až 350 km/h, ale určite japonské vlaky patria medzi najpresnejšie na svete.

Článok pokračuje pod videom ↓

V krajine vychádzajúceho slnka som bol už 10-krát, ale nikdy som nezažil meškanie. A meškanie sa tu berie už 10 sekúnd. Dokonca ak mešká vlak viac ako 3 minúty, japonské železnice ti automaticky vrátia 60% ceny vlakového lístka. Pre Slováka niečo nepredstaviteľné, že?

,,Keď som bola na Slovensku, nechápala som, že keď vlak mešká, tak mi nikto nevedel povedať koľko presne,“ posťažuje si Japonka pri zelenom čaji a trochu sa zahanbene usmeje. Ani sa jej nečudujem, lebo presnosť je tu niečo, na čom si každý zakladá. Ak má vlak prísť 9.38, tak aj príde. Večerný program v televízii tu začína presne 19:47. Neexistuje, že o pár sekúnd neskôr. Raz šinkanzen nabral meškanie 15 sekúnd kvôli silnejšiemu zemetraseniu. Sprievodca sa prišiel osobne každému ospravedlniť a sľúbil, že meškanie doženieme. Keď tu budete cestovať, tak nebudete kontrolovať názvy staníc, ale mesto skontrolujete podľa toho, kedy máte prísť.

Šinkanzen sa stal japonským symbolom od 60. rokoch, kedy vyšla prvá súprava na trať medzi Tokiom a Osakou. Dnes každých 7 minút počas dňa vyjde 400 metrová súprava na svoju cestu. Dokonca aj letecká doprava je tu braná za pomalšiu, lebo šinkanzen ti ide z centra do centra mesta. Milujú ho tu všetci.

Dlho som sprevádzal slovenské skupiny a žiaľ Slováci sa nevedeli niekedy správať. Hlučne sa správali, telefonovali a pobehovali ako splašení po súpravách. V šinkanzene totiž platia nepísané pravidlá, že sa tu netelefonuje – maximálne sms či whatsup, rozhovory sú tiché, aby si ľudia, čo cestujú za prácou, odpočinuli. Veď kto je zvedavý na tvoje slovné výlevy?

A aký je komfort? Ak vyskúšaš japonský komfort, ktorý je dostupný pre každého, pochopíš, prečo sa Japonci u nás cítia ako v Indii. Nielen, že všetko je čisté, voňavé, ale aj servis na palube je vynikajúci. Sprievodca sa vždy pri nástupe ukloní, predstaví a len raz si vypýta tvoj lístok. Nič také, že kto pristúpil. Pekne si poznačí do svojho zápisníka, že kam ideš a už ťa nechá odpočívať. Japonci myslia skutočne na všetko. Toalety pravidelné čistené, prezliekací kútik pre bábätká, fajčiarsky kútik či samostatné pisoáre. Myslí sa tu na všetko. Ak sem raz prídeš, musíš to zažiť.

Ako precestovať Japonsko s pernamentkou na šinkanzeny?

Od minulého roka sa permanentka dá kúpiť priamo v Japonsku. Je to jednoduché, len potrebuješ vedieť pár dôležitých informácií. Práve v tomto článku nájdeš sprievodcu ako prejsť Japonsko šinkanzenom a ušetriť peniaze.

Kedy sa mi ,,rail pass“ oplatí kupovať?

Ak plánuješ veľa cestovať vlakmi. Ak plánuješ navštíviť len Tokio a Kyoto, kde cesta stojí od 6 000 yen, tak sa ti to neoplatí. Rail pass sa vypláca, keď chceš prekonávať veľké vzdialenosti a chceš toho vidieť čo najviac.

Napríklad ,,rail pass“ bol pre mňa výhodnejší ako si prenajať auto. Autá tu nie sú drahé, ale sú veľké poplatky za diaľnicu, parkovné a s autom cesta trvá omnoho dlhšie. Šinkazeny sú výhodné aj v tom, že majú stanice takmer v centre mesta a dokonca sú časovo výhodnejšie ako lietadlá na trase Tokio – Osaka alebo Osaka – Hirošima.

Kde môžem využiť ,,rail pass“?

  • Na všetky šinkanzeny okrem typu Nozomi (ide o najrýchlejší šinkazen – má menej zastávok oproti iným typom šinkanzenom) a Mizuho.
  • Na takmer všetky vlaky JR.
  • Lokálne autobusy prevádzkované JR.
  • Na trajekt na ostrov Mijadžima pri Hirošime.
Martin Navrátil precestoval viac ako 160 krajín sveta. Jeho blog Travelistan.sk je zdroj základných informácií pre všetkých cestovateľov
Uložiť článok

Viac článkov