/ 0 / Lucia Mužlová
Prešli tri týždne a ja som to zvládla. Neverila som, že sa dostanem až sem. Bolo to náročné, ale keď odišli bolesti hlavy, ekzém a kruhy...

Prešli tri týždne a ja som to zvládla. Neverila som, že sa dostanem až sem. Bolo to náročné, ale keď odišli bolesti hlavy, ekzém a kruhy pod očami, povedala som si, že to asi nie je až také zlé. Ak ste aj vy obmedzili príjem cukru a máte už akú-akú skúsenosť, musíte aj vy povedať, že to nebolo až také zničujúce, však?

Ak ste prvé dva týždne vylúčili svoje klasické neresti ako sladkosti a sladené nápoje, je to fajn. Možno ste občas zhrešili, ako to už pri nejakých diétách býva. Teraz je dôležité sa zaprieť a skúsiť odolávať. Ja som odstránila sladkosti, sladené nápoje, sušené, ale aj čerstvé ovocie (zatiaľ), ochutené jogurty, med a veľa ďalších vecí. Veľa z vás sa ma pýtalo, ako to je s mliečnymi výrobkami. Skúsim to teda objasniť po svojom.

cuko15
realbuzz.com

Už v predchádzajúcich častiach som spomínala, že je potrebné uprednostniť plnotučné výrobky. Myslím si, že tak to má byť aj v bežnom živote, nie len pri živote bez cukru. Je to omnoho zdravšie a tieto výrobky obsahujú menej pridaného cukru ako nízkotučné výrobky. Light, alebo teda nízkotučné výrobky, to bol veľký boom pred pár rokmi. Zo všade sa na nás valili reklamy, aké je to zdravé a výborné. Skúste sa nad tým chvíľu zamyslieť sami a verím, že na to prídete – nízkotučné neznamená zdravšie. Pri mliečnych výrobkoch sa treba pozerať na „prvých“ 4,7 g cukru (na 100 g alebo 100 ml), ktoré väčšina aj obsahuje. Tento cukor treba pokladať za laktózu, nie za fruktózu. Všetko nad rámec je už pridaný cukor. Keď som sa pozerala na etikety, pri nízkotučnom jogurte bol obsah cukru 15,2 g na 100 g, pri prírodnom, napríklad ovčom, len 4,7 g. Je to poriadny rozdiel, však?

cukor16
sfweekly.com

Aj keď náš trh možno neponúka všetko, veľa výrobkov u nás nenájdete a mať v obchode kompletný šalát s quinoou a mungom, je hádam nepredstaviteľné, môžeme byť skutočne radi aspoň za etikety. V USA etikety neobsahujú informácie koľko danej látky sa vo výrobku nachádza na 100 g, ako je to štandardne u nás. Je teda ťažšie urobiť si nejakú predstavu o tom, koľko cukru sa v čom nachádza. Takisto je priam zarážajúce, že v USA sa nevyžaduje uvedenie percenta odporúčanej dennej dávky. Je to práve kvôli tomu, že odborníci sa dodnes nedohodli, aké odporúčané množstvo by to vlastne malo byť.

cukor21
carbsanity.blogspot

Úrad pre kontrolu potravín a liečiv v USA (FDA – pozn. redakcie) zverejnil na svojej stránke „návod“ ako čítať etikety. Jediné, čo z toho vzišlo, bolo to, že ľudia boli ešte viac zmätení a v etiketách sa jednoducho nevedeli orientovať. Následne nastala akási „vzbura“ výrobcov, ktorí začali uvádzať zloženie na predné strany obalov, no FDA zatiaľ nezmenila svoj postoj, nereagovala a svoj systém neprepracovala. Môžem sa len zamýšľať, prečo asi. Peniaze hýbu svetom.

Ako teda čítať etikety? U nás to nie je až taký problém. Je síce pravda, že etikety sú viac než stručné. Možno je to preto, že viac by sa na obaly nezmestilo, možno preto, že to mnoho ľudí nezaujíma. Vedzte, či nie, ak je cukor prvou či druhou ingredienciou v poradí, je ho tam určite veľa. Ďalšou mojou radou je, že nie je cukor ako cukor. Nazvem to tzv. prezlečený cukor, ako napr. kukuričný sirup, trstinová šťava, agávový sirup, ovocné šťavy, pyré, dužiny a rôzne koncentráty, glukózový sirup, sacharóza a podobne.

Najlepšie asi urobíte, keď prestanete piť sladené nápoje. Je to určite prvý krok k zdravšiemu životnému štýlu. Vedeli ste, že v takej klasickej limonáde je až 10 lyžičiek cukru? Viete si predstaviť, že si poobede otvoríte vrecko s cukrom, dáte si 10 lyžičiek a zapijete to pohárom vody? Viac-menej je to presne to isté.

cukor18
ladycarehealth.com

Ak máte krízu a naozaj nedokážete vydržať, mám tu pre vás jeden veľmi jednoduchý a napočudovanie aj rýchly recept na jogurtový nápoj, alebo ak chcete, jogurtovú kašu.

cukor19
iowagirleats.com

Budete potrebovať:

1 plnotučný biely jogurt (alebo nejaký prírodný: ovčí, kozí)

1 vajíčko

hrsť drobného lesného ovocia

trošku škorice

trošku stévie

1 lyžička chia semienok

1 lyžička kokosového oleja

cukor20
greenvalleykitchen.com

Všetky suroviny rozmixujeme v mixéri a môžeme hneď konzumovať. Ak chcete, môžete to celé len premiešať, nemusíte nutne mixovať. Jednoduché, rýchle a hlavne veľmi nápomocné počas „krízových dní“ bez cukru.

Nezabudnite ďalej sledovať ŽIVOT BEZ CUKRU, a ak máte nejaké otázky, stále mi môžete napísať email na [email protected] s predmetom CUKOR. Rada vám na vaše otázky kedykoľvek odpoviem.


Komentovať (0)