Foto: IFC Films

/ 279 / Ľuboš Belko
Kontroverznosť nie je zárukou dobrého filmu.

Toto by si mal k srdcu vziať slávny, talentovaný, no veľmi často provokujúci režisér Lars von Trier. Ten už šokoval niekoľkými snímkami. Medzi nimi nesmieme zabudnúť na filmy ako Dogville, Antichrist či Nymfomanka. Problémom režiséra však nie je grafické zobrazenie násilia či bezprostredná nahota. Je to spôsob, akým svoj posledný film poňal. Ten je natoľko násilný a nechutný, že pobúril takmer celé osadenstvo pri premietaní na filmovom festivale v Cannes.

Dánsky provokatér je však veľmi schopný filmár, to je nutné v prvej rade uznať. V druhej rade sa však musíme zamerať na to, že niekde sú aj limity, ktoré by autor filmu, zo zhovievavosti k divákovi nemal prekročiť. S podobným problémom sa stretol režisér Darren Aronofsky pri jeho poslednom filme matka!, ten bol však skutočne dobrý. Faktom zostava, že status kvalitného snímku mu nezabezpečili nechutnosti.

Naopak Trier, ktorý mal na sedem rokov zákaz vstúpiť na festival v Cannes, stavil na opačnú kartu. A úspech sa nedostavil. Jeho najnovší film s názvom The House That Jack Built, ktorý v hlavnej úlohe obsadil Matt Dillon, kritici poriadne zvozili. Mimo iného sa tu objavila aj Uma Thurman. Ani hviezdne obsadenie však túto násilnú frašku nezachránil. Trier mal zákaz vstupu na festival kvôli nevhodným vtipom o Hitlerovi.

Týmto dielom si však imidž nevylepšil. Práve naopak, z premiéry odišlo približne 100 ľudí. Film sleduje muža, ktorý sa živí ako architekt. Nie je snáď ani nutné vravieť, že je zároveň masovým vrahom. Tu sa však všetko ešte len začína. Trier nechal Dillona vo filme vraždiť ženy aj deti a to obzvlášť nechutným spôsobom. Diváci ho jednoducho nestrpeli. Svoj snímok Trier obhájil tým, že počas nakrúcania trpel depresmiia a zároveň si vybudoval závislosť na alkohole.

Nevedno či má toto tvrdenie film zachrániť alebo tým chcel ospravedlniť traumu, ktorú divákom spôsobil. Nie každý však zostal z diela pohoršený. „Zo dvakrát som sa pozrel na hodinky, no väčšinu času som bol zúfalý a ohromený zároveň Trierovou zlomyseľnou dekonštrukciou žánrovky. Jeho nekompromisná odvaha a technická brilantnosť ma ohúrili,“ napísal Nicholas Barber v recenzii filmu pre BBC News. Jedno je isté, ak na to máte žalúdok, obrázok by ste si mali vytvoriť sami.

Pozri aj: Už čoskoro vyjde životopisný film o Freddie Mercurym a skupine Queen. Pozrite si oficiálny trailer k filmu

rafinery29.com



Komentovať (0)