Foto: Flickr/Toyota Motor Europe

Hybridy sú zaujímavým riešením medzi autom s klasickým spaľovaním a elektromobilom.

Aká je alternatíva pre ľudí, ktorí by aj chceli vyskúšať elektromobilitu, no zároveň by si chceli uchovať možnosť mať aj auto na klasický spaľovací pohon? Je to auto na hybridný pohon, ktoré kombinuje elektrinu a spaľovací, zvyčajne benzínový, motor. Tak ako v prípade elektromobilov, aj v prípade hybridov okolo nich koluje viacero mýtov, ktoré nie sú pravdivé. Ktoré to sú? 

Hybridy sú drahé

Hybridná technológia sa stále vyvíja a rozširuje, čo stláča cenu nadol. Samozrejme, tak ako môžeme nájsť aj lacné elektromobily či lacné autá s klasickým pohonom, môžeme nájsť aj lacné hybridy. Platí to ale aj naopak. No vo všeobecnosti sú ceny za hybridné autá prijateľné a ceny oproti klasickým verziám auta sú v niektorých prípadoch vyššie iba o 2-tisíc eur. Naproti tomu dostanete ale auto s oveľa lepšou spotrebou, takže pri častej jazde sa vám tieto náklady čoskoro vrátia.

Batériu treba nabíjať

Tento mýtus je rozšírený pravdepodobne kvôli elektromobilom, ktoré, samozrejme, dobíjať treba. Keďže hybridy kombinujú technológiu aj so spaľovacím motorom a navyše batérie tu nie sú až také veľké, tak sa pri bežnej jazde dobíjajú pomocou rekuperácie pri brzdení alebo sa dobíjajú pri jazde klasickým spaľovacím motorom.

Foto: Pixabay

Batéria sa rýchlo opotrebuje

Mnohí sa pri kúpe obávajú toho, že po 2-3 rokoch bude batéria v ich hybridoch súca na výmenu. To ale nie je pravda, čo potvrdzujú aj záruky niektorých výrobcov. Napríklad Toyota ponúka na svoje batérie v hybridoch až 10-ročnú záruku. To je dostatočná doba, ktorá dokáže odradiť aj zarytých skeptikov.

Foto: MaxPixel

Opravy sú drahé a zložité

Keďže výrobcovia zvyknú dávať na batérie dlhoročné záruky, opravy sa zvyčajne riešia v rámci servisu. Elektrická časť auta nie je vôbec zložitá a teda je aj ľahká na opravu. Zvyšok auta a opravy na ňom sú vykonávané ako pri bežných automobiloch.

Údržba auta je drahá

Keďže elektrická časť vozidla funguje zvyčajne dobre a samočinne, nie je na nej čo udržiavať. Ostatné časti auta sa udržiavajú rovnako ako klasické benzínové autá, a tak náklady nie sú o nič vyššie ako pri iných. Navyše, údržba mechanických častí spaľovacej sústavy by mala byť menej častá práve vďaka tomu, že pohon zabezpečuje aj batéria a klasický motor tak nie je často zaťažovaný.

Hybridy sú pomalé

Rýchlosť hybridov nie je nijako limitovaná oproti bežným autám. Batéria v nízkych rýchlostiach dodáva dostatok okamžitého výkonu, takže o lenivosti auta sa hovoriť nedá. Ak by ste si kupovali drahšie hybridné auto, tak batéria niekedy dokonca dopomáha klasickému spaľovaciemu motoru podávať vyšší výkon.

Foto: Pixabay

Hybridy sú neotestovaná technológia

Niektorí ľudia akoby zastali v čase. Prvý masovo rozširovaný hybrid Toyota Prius, sa začal v Japonsku predávať už v roku 1997. Technológia je tak časom preverená, otestovaná a tiež aj dobre zvládnutá.

Foto: S 400 HYBRID [Attribution], via Wikimedia Commons

Hybridy nechránia životné prostredie

Hybridy majú vďaka elektromobilu nižšiu spotrebu, čo znamená menej emisií a menej znečistenia. Z tohto pohľadu tak určite prispievajú k lepšiemu životnému prostrediu a napríklad aj vytváraniu smogu v mestách, kde často jazdia na čisto elektrický pohon.

Sú iba doplnok a zaniknú

Ako sme už spomínali vyššie, hybridy sú tu už desaťročia a stále sa rozširujú. Stále ďalšie a ďalšie automobilky zaraďujú do svojho portfólia hybridné automobily a ich predaje neustále rastú. Prinášajú totiž výhody ako elektrického, tak aj spaľovacieho auta, čo je pre mnohých ľudí mimoriadne atraktívne. Nikto s istotou nemôže tvrdiť že o 200 rokov sa hybridy vyrábať budú, no pokiaľ sa budú vyrábať klasické spaľovacie autá, tak sa budú vyrábať aj hybridy.

Foto: Pixabay

Kvôli batériám nemajú batožinový priestor

Batérie v hybridoch zaberajú iba malý objem a výrobca ich dokáže šikovne umiestniť tak, aby odkrojili minimum či dokonca v mnohých prípadoch žiadny batožinový priestor. Už prvé hybridy mali dostatok batožinového priestoru a v praxi ukrojenie pár litrov miesta vôbec nezabolí a to najmä výmenou za hybridnú technológiu.

Uložiť článok

Najnovšie články