Foto: MovieStillsDB

Samara patrí medzi filmy, na ktoré nikdy nezabudnete. 

Na jednej strane nádherné nepoškvrnené miesta našej planéty, na druhej človek, ktorý ich svojou bezohľadnou činnosťou ničí. Filmov, ktoré upozorňujú na globálne ekologické problémy je mnoho. Ak však prahnete po skutočne dokonalom audiovizuálnom zážitku s pridanou výnimočnou hodnotou, dokumentárny film Samsara je tu práve pre vás. 

Kameraman Ron Fricke sa preslávil najmä vďaka spolupráci s režisérom Godfrey Reggiom, ktorý vytvoril výnimočnú trilógiu Koyaanisqatsi. Zaujímavým spôsobom upozorňuje na závažné problémy a ukazuje náš svet tak, ako naozaj vyzerá. Frickeho každý kameramanský záber vyzerá ako kompozične dokonalá fotografia. Po tejto úspešnej spolupráci sa však rozhodol štýl unikátnej dokumentárnej série povýšiť ešte ďalej a začal pracovať na vlastných projektoch.

Foto: MovieStillsDB

Jedným z najvýznamnejších Frickeho diel je film Samsara, na ktorom pracoval dlhých päť rokov. Natáčal sa až v neuveriteľných 25 krajinách a nájdeme v ňom zábery napríklad z Indonézie, Jordánska, Brazílie, Kene, Japonska, Číny alebo USA. Na jednej strane vidíme korporátny svet, na druhej život ľudí v lone nedotknutej prírody. Čistú prírodu oproti preplneným mestám mrakodrapmi a ľuďmi, ktorí sa iba slepo za niečím náhlia.

Stačí sa pozerať

Ide o poeticko-hudobný dokumentárny film zobrazujúci problémy dnešného sveta. Približuje nám rôzne kultúrne pamiatky, zvyky alebo čistú prírodu v kontraste s tým, čo zostane po zásahu ľudskej ruky. Dokument rozpráva silný príbeh pomocou strihu záberov, z ktorých sa skladá. Metaforicky teda medzi nimi vznikajú významy, ktoré nám ukazujú kontrasty nášho sveta. Všetky do seba zapadajú a každý z nich má v sebe zakorenený hlboký odkaz.

Foto: MovieStillsDB

Fricke, podobne ako jeho predchodca Reggio, zakomponoval do jedného filmu viacero vážnych tém a problémov, s ktorými musí naša planéta bojovať čoraz viac. Úvodná sekvencia sa nesie v záberoch vyvolávajúcich až tranz mysle. Postupne sa začnú objavovať snímky prírody, s rôznymi chátrajúcimi umelými predmetmi, až sa priamo dostaneme ku spracovaniu odpadu. Problému, ktorý neustále narastá a naša planéta si s ním nevie poradiť.

Zmení pohľad na svet

Obezita, človek po vojne s trvalými následkami alebo ženy moslimky, stojace pri plagáte polonahých mužov. Ľudské neuvážené konanie nemá tragický dopad iba na samotnú prírodu či životné prostredie, ale aj na nás všetkých. Vidíme najkrajšie miesta našej planéty a vzápätí pozeráme, ako sa menia a pod vplyvom ľudskej ruky smerujú do zatratenia.

Foto: MovieStillsDB

Počas celého filmu nezaznie ani jedno ľudské slovo. Zábery hovoria sami za seba a sú doprevádzané inštrumentálnou hudbou, ktorá umocňuje ich atmosféru. A natáčanie nebolo vôbec jednoduché. Po dobu piatich rokov sa Fricke snažil vystihnúť správne načasovanie a atmosféru miest, ktoré nám ukazuje. Neraz sa museli kvôli natáčaniu vracať aj späť na miesta, na ktoré bol náročný prístup a napokon v konečnej verzii snímky sme videli iba pár sekúnd.

Film je nakrútený na 70mm analógový film, ktorý keď sa prekonvertoval do digitálnej podoby, mal výsledný súbor veľkosť neuveriteľných 20 terabajtov. Všetko úsilie sa však Frickemu vyplatilo a film s viacerými rovinami si obľúbili diváci po celom svete. Na ČSFD si vyslúžil hodnotenie 84% a IMDb 8,5/10.

Pozrite si ukážku, ktorá vás pútavými zábermi naladí na sledovanie

0
Uložiť článok
Komentovať ( 0 )
Príbehy