Foto: Ilustračné (Unsplash)

Supervlak bude dosahovať rýchlosť len o niečo menšiu než bežné lietadlo.

Kým na Slovensku železnice pracujú na zrýchľovaní tratí zo 120 km/h na 160 km/h, hoc priemerná rýchlosť železničného spojenia siaha hlboko pod prvú spomínanú hranicu, svet je v pokroku omnoho a omnoho ďalej. Rýchlovlaky sú už roky bežnou súčasťou železničnej dopravy napríklad vo Francúzsku, Japonsku, ale aj v Číne. A práve Čína len pred niekoľkými dňami predstavila supervlak, ktorý môže dosahovať rýchlosť až 600 km/h. 

Minulý štvrtok vyrobili v Číne prototyp nového supervlaku. Vo východočínskom meste Čching-tao ho skonštruovala štátna spoločnosť China Railway Rolling Stock Corporation (CRRC), ktorá patrí k najväčším dodávateľom železničných tranzitných zariadení na svete. Po mesiacoch trvajúcich testoch by sa do komerčnej prevádzky mohol supervlak dostať v roku 2021. Dosahovať by pritom mohol rýchlosť až 600 km/h. Porovnávať ho so slovenskými vlakmi však nie je úplne fér, keďže je celá technológia postavená na princípe magnetizmu.

Gepostet von CRRC Corporation Ltd. am Montag, 27. Mai 2019

Gepostet von CRRC Corporation Ltd. am Montag, 27. Mai 2019

Maglev – je najmodernejší, najrýchlejší, konštrukčne najdrahší, no prevádzkovo najlacnejší druh železničnej dopravy. Funguje na princípe magnetickej levitácie (magnetic levitation – maglev). Celý vlak sa teda pohybuje na akomsi vankúši magnetického poľa vytvoreného sústavou magnetov zabudovaných vo vlaku aj v trati. V súčasnosti túto technológiu využívajú najmä v Japonsku v Číne ale aj v Nemecku.

Ako uvádza CNN, kým aktuálne trvá cesta z Pekingu do Šanghaja 4,5 hodín lietadlom a 5,5 hodín vysokorýchlostnou železnicou s novým supervlakom by táto trasa trvala len 3,5 hodiny. Nový čínsky supervlak postavený na technológii maglev, by tak mohol byť minimálne silnou konkurenciou k leteckej doprave, ktorá dosahuje priemernú rýchlosť 800-900 km/h. Oproti lietadlám však maglev vlaky neprodukujú žiadne emisie a sú podstatne lacnejšie na prevádzku. Neplatí to však pre prvotnú investíciu konštrukcie maglev tratí a vlakových súprav.

GlobalTimes, South China Morning Post
0
Uložiť článok
Komentovať ( 0 )
Príbehy