Foto: Screen (Booking.com), Unsplash.com

Booking.com je dnes jedným z najpopulárnejších portálov pre hľadanie krátkodobého ubytovania.

Manipulovanie zákazníkov za účelom zisku nie je vo svete biznisu ničím prelomovým. Dnes však technológie umožňujú robiť to tak, že menej bystrý človek si to nemusí všimnúť. Ak má navyše trochu slabšiu vôľu alebo sa nevyzná v problematike, môže sa stať ľahko obeťou.

V prípade portálu Booking.com bolo už dávnejšie dokázané, že s dátami a informáciami na svojej stránke manipuluje, aby ovplyvnil správanie zákazníka.

Samozrejme to nie je len problém Booking.com, ale množstva ďalších spoločností. Podľa stránky timewellspent.io sa to týka napríklad Youtube, ktorý automaticky spúšťa ďalšie videá preto, aby sledovatelia neodchádzali zo stránky. Instagram zas informuje o každom jednom lajku samostatne, aby sme svoj smartfón „checkovali“ častejšie. Toto všetko sú maličkosti, ktoré však veľmi silne ovplyvňujú naše používateľské správanie.

Foto: Screen (Booking.com)

Časový stres

Ale späť k Bookingu, ktorý v manipulácii zákazníkmi priam vyniká a upozornil na to napríklad thenextweb.com. Ak si už na tomto portáli niekedy hľadal ubytko, možno si si všimol niekoľko jeho nátlakových metód. Ešte si len uvažoval nad možnými alternatívami, no Booking ti hneď naservíroval správu červeným písmom, že izba, ktorú si prezeráš, je posledná alebo že „ubytovanie je veľmi žiadané“. Vtedy si samozrejme pomyslíš, že si treba s výberom pohnúť a bez rozmýšľania bookneš izbu len preto, lebo si v tom, že ti  ju môže niekto každú sekundu vyfúknuť. Booking ti tiež rád oznámi, že „hotel si práve pozerá 30 ľudí“ alebo že izba bola naposledy rezervovaná „práve teraz“.

Informácia o tom, že ubytovanie si práve niekto rezervoval, sa snaží pôsobiť ako oznámenie v reálnom čase, pretože sa neobjaví hneď po kliknutí na ponuku, ale po pár minútach. V skutočnosti však mohla byť izba rezervovaná pred 5 hodinami, o čom sa dozvieš po prejdení kurzorom na ikonku budíka. Máš tak pravdepodobne množstvo času na rozhodovanie, kým si izbu rezervuje niekto iný, a vôbec nie si v takej časovej tiesni, ako sa ti Booking snaží nahovoriť. Práve takto svojich zákazníkov núti robiť unáhlené rozhodnutia. Rovnako informácia o počte voľných izieb môže byť fiktívna. Raz som si takto rezervovala izbu, ktorá bola v danom termíne „poslednou“. V skutočnosti však v čase môjho pobytu bolo v penzióne asi 6 voľných izieb.

Foto: Screen (Booking.com)

Bezkonkurenčná cena

Rovnako manipulatívne sú metódy ohľadom cien. Keď klikneš na prvé ubytovanie, objaví sa informácia o bezkonkurenčnosti jeho ceny. Nechýba veta: „Bingo! Toto je najnižšia cena na našej stránke, ktorú ste našli v destinácii Londýn vo Vami zvolenom termíne!“ Toto nie je nepravdivé tvrdenie, len je sugestívne, pretože zákazník si neuvedomuje, že ide naozaj len o prvú cenu, na ktorú natrafil, preto ju nie je s čím porovnávať. Spomeňme tiež tak trochu umelo zľavnené ponuky izieb, ktoré ťa nútia myslieť si, aký skvelý deal si práve dostal. Ak však kurzorom prejdeš na malý otáznik pri tejto cene, vyskočí ti okienko s podrobným vysvetlením, ako to s tou zľavou v skutočnosti je. Kto by si však tieto litánie čítal?

Foto: Screen (Booking.com)

Top recenzie

Ďalšou presvedčovacou metódou sú recenzie. Áno, píšu ich skutoční zákazníci ubytovacích zariadení a v princípe na nich nič zlé nie je. Problém je však v tom, akým spôsobom Booking tieto informácie prezentuje. Keď si rozklikneš profil ubytovania, na vrchu uvidíš len top recenzie. O kúsok nižšie  uvidíš stĺpček s informáciami „Čo sa ľuďom najviac páčilo“, ako napríklad skvelá poloha. Ak by si však chcel vidieť, či má hotel aj negatívne ohlasy, musíš sa tam prekliknúť. Bežne si človek zlé recenzie ani nevšimne, pretože stránka mu servíruje len svoj výber. Nehľadiac na to, či má hotel aj veľa zlých recenzií o ukradnutých peniazoch či neochotnom personále. Priemerné hodnotenie tohto ubytovania je 8, no pozri sa na niektoré recenzie.

Foto: Screen (Booking.com)

Booking používa rovnaký nátlakový vzorec bez ohľadu na to, aké ubytovanie si prezeráš, a informácie, ktoré ti červeným písmom prezentuje, skutočne nezávisia len od popularity hotela, cenovej konkurencie či reálnej obsadenosti. Je to celé tak trošku hra a ty by si tak k tomu mal pristupovať. Booking je úžasná vec, no treba ho brať s rezervou. Nabudúce sa preto nenechaj nachytať a pokojne si na výber ubytka dopraj niekoľko hodín. Pokiaľ nejde o vrchol sezóny alebo výnimočnú udalosť, nič ti neutečie. Informácie červeným písmom si radšej nevšímaj, nenechaj sa tlačiť do rýchlych rozhodnutí. Recenzie si radšej rozklikni zvlášť a nevynechaj tie negatívne. A nenechaj sa tlačiť ani týmto milým oznamom nižšie. Vždy je cesta späť.

Foto: Screen (Booking.com)

Pozri aj: Vďaka ním míňame v obchodoch viac. 16 marketingových trikov, ktoré na nás obchodníci skúšajú, aby si kúpili aj to, čo nechceme

StartItUp.sk
0
Uložiť článok
Komentovať ( 0 )