Drahoš Šišovič

/ 0 / Anna
Ak človek tvrdo pracuje na svojich plánoch, či snoch, dokáže dosiahnuť aj nemožné. Taký je aj príbeh firmy Merchyou.

Merchyou je relatívne mladá firma, ktorá je na trhu 8 rokov. Zaoberá sa distribúciou a tlačou textilu. O vzniku firmy, o jej fungovaní a o tom, čo všetko zákazníkom ponúka nám prezradil jeden zo zakladateľov Drahoš Šišovič, 35-ročný podnikateľ z Bratislavy.

Merchyou je vaša firma, ktorá sa zaoberá distribúciou a tlačou textilu. Ako vznikol tento nápad, kto všetko za ním stál a čo je primárnym cieľom firmy?

Firmu som založil v roku 2008 s dlhoročným kamarátom Ondřejom Benešom, bez ktorého by nikdy nevznikla. Vediem ju s bratom Šimonom, bez ktorého pomoci by som ju nikdy nerozbehol do rozmeru, v akom sa nachádza dnes. Firma má troch konateľov. Ondřej pochádza z Prahy a vedie tam našu pobočku (čoskoro sa začne s rekonštrukciou, na ktorú sa tešíme). Obaja máme korene v hardcore-punk subkultúre, obaja sme sa pohybovali v hudobnom prostredí. Ja som hral s kapelou, s ktorou som precestoval pol sveta, Ondra jazdil s kapelami ako tourmanager. Mali sme rovnaké hobby. Dlhé roky sme bookovali koncerty a venovali sa svojim hudobným DIY vydavateľstvám. Pravidelne sme narážali na problém s výrobou merchandisu. Pokiaľ mala kapela kreatívne nápady, chcela sa odlíšiť a napr. tlačiť design na rukáv, na kapucňu alebo chceli napr. veľký rozmer, či viacfarebnú tlač, bol to problém. Toto všetko dnes v MERCHYOU ponúkame ako samozrejmosť. Šimon je z hip-hop/graffity komunity, tiež má meno. Tak povedz, kto iný mal založiť firmu na výrobu merchu, ak nie my?

merchyou2
Merchyou

Ako ste vytvorili názov Merchyou?

Názov som vymyslel ja spojením skratky anglického slova „MERCH“ (merchandise) a slova „YOU“ (ty). Slovo MERCHYOU v preklade do slovenčiny má vystihovať, že človeka „zmerchujeme“, že si môže navymýšľať textil a tlač od výmyslu sveta a vieme s dopytom pomôcť. Zavolal som kamošovi, ktorý sa živil ako prekladateľ, či to nie je hlúposť, ako to bude vnímať native speaker… A kamoš mi to odobril. Minulý mesiac som sedel po ôsmych rokoch existencie MERCHYOU na večeri vo Veľkej Británii a jeden z obchodných partnerov sa ma pýta: „A čo vlastne znamená MERCHYOU?“ Ja sa ho nechápajúc pýtam ako to myslí? On odpovedá: „No neznie to ako anglické slovo, čo to znamená?“ Ja že: „Čo prosím? A ako to teda znie, ak nie ako anglické slovo?“ On že: „Francúzsky.“

Ako to potom šlo ďalej? Nápad už existoval ako ste tento projekt realizovali ďalej? Čo bolo potrebné urobiť?

Poprosil som kamarátku, čerstvo skončenú právničku z jednej punkovej kapely, či by mi pomohla založiť firmu, následne som hľadal asi pol roka vhodné priestory a nakontaktovali sme sa na firmu, ktorá predávala stroje na výrobu. Finančné zdroje sme mali „polepené“ z viacerých zdrojov.

V čom spočíva hlavná myšlienka Merchyou? Vytlačíte tričká, a tým vaša práca končí? Alebo je za tým niečo viac? Prečo by si mal zákazník spomedzi iných podobných firiem vybrať práve tú vašu?

Pomáhame firmám v B2B prostredí, ponúkame možnosť tlače už od 25 kusov z designu. Môže to byť pokojne mix typov, farieb a veľkostí. Špecializujeme sa na sieťotlač, používame eco-friendly farby. Zákazníkovi sa snažíme zo všetkých síl pomôcť a ponúkať kvalitný servis spojený s objednaním tovaru, vo výsledku dodať kvalitný výrobok. Znie to ako klišé, ale nie je. Hlavná myšlienka Merchyou je viesť business trvalo udržateľným spôsobom, čo znamená sociálnu zodpovednosť a zdravé životné prostredie. Zase to znie ako klišé, ale nie je,  našu snahu onedlho podporí certifikácia.

merchyou
Merchyou

Koľko máte aktuálne zamestnancov? Vyberáte ich podľa ich skúseností alebo tu zaváži niečo iné?

Pre MERCHYOU pracuje okolo 30 ľudí, pričom gro funguje v Bratislave, kde máme centrálu a sústredenú výrobu. V Pražskej pobočke sa nachádza office a vzorkovňa. Samozrejme, ľudí sa snažíme vyberať podľa skúseností, ale keďže vyučení v podstate neexistujú a headhunting zo zásady nerobíme, hľadáme perspektívnych ľudí, ktorých zaškolíme. Aktuálne sme začali spolupracovať so Strednou odbornou školou polygrafickou v Bratislave, plán je výchova mladých tlačiarov. Žiaci budú u nás praxovať, dostanú prospechové štipendium, možnosť brigády popri škole aj keď skončia štúdium, majú podpísanú zmluvu o budúcej zmluve na TPP. Ideálny model, ako by to malo a môže fungovať. Študovať odbor, ktorý ťa baví a keď skončíš, dostaneš sa do firmy, kde máš istú a dobre platenú prácu v odbore, ktorý si študoval.

Na akých hodnotách budujete a staviate?

Náš cieľ je vybudovať model trvalo udržateľného businessu, aby mohol raz vnuk nášho zamestnanca hovoriť svojim vnukom o tom, ako jeho dedo založil v ich rodine tradíciu sieťotlačiarov, ha-ha. Veľmi nás ovplyvňuje Lean management riadenia, celková kultúra, ako aj jednotlivé metodiky. Neplytvať surovinami, vzájomný rešpekt, ale aj efektivita a neustále zlepšovanie, ktoré je pre každý podnik veľmi dôležité.

taska
Merchyou

Je počet kusov nejako obmedzený? Keby som chcela na Vianoce prekvapiť niekoho z rodiny vtipným a originálnym tričkom, môžem vás kontaktovať, alebo by som si musela objednať tých tričiek 50, aby ste začali s výrobou?

Ako som spomínal, ponúkame možnosť tlače už od 25 kusov z designu. Môže to byť kľudne mix typov, farieb a veľkostí. Podporujeme firmy v B2B prostredí. Žiaľ, v B2C prostredí sa nepohybujeme.

Spolupracujete aj s inými krajinami alebo sa váš trh pohybuje len po Slovensku, prípadne Českej republike?

Áno, tovar dodávame zákazníkom v CZ/SR ale aj v rámci celej EÚ. Zákazky sme posielali aj do USA a Číny.

Prekvapil vás už niekedy zákazník s veľmi vtipným motívom, ktorý si želal, aby ste mu ho vytlačili? Stalo sa niekedy naopak to, že od vás chceli vytlačiť niečo s čím ste nesúhlasili? Ak áno, stáva sa to často?

Vieš čo vtipný si nepamätám, skôr z času na čas dostávame dopyty od neonacistických, šovinistických a xenofóbne, či homofóbne zmýšľajúcich riadených organizácií. Nemáme záujem o takúto spoluprácu. To platí aj pre reklamné alebo sprostredkovateľské agentúry: „Neposielajte nám takéto dopyty a nebojte sa ich odmietnuť“. Viete aká je reakcia druhej strany? Zahanbené ticho. Nikto sa nikdy neozval, lebo sám doma pod perinkou pred zaspávaním vie, že nerobí dobre.

Kde sa nachádza Merchyou a ako funguje objednávka? Musí zákazník prísť osobne ?

Merchyou sa nachádza na úplne novom začiatku veľkých zmien, od vnútorného vedenia firmy a interných procesov až po marketing HR. Budúci rok, čo sa tohto týka, bude prelomový. Veríme, že výsledok bude vnímaný pozitívne. Nechcem o tom veľa hovoriť, nech o tom začnú hovoriť klienti, ktorí si to všimnú. Zákazník k nám nie je nútený prísť, ak vyslovene nemá kapacitu. Odporúčame to ale aspoň na úplný začiatok. Pre spoluprácu je najlepšie, keď sa ľudia majú šancu vidieť osobne.

tricko
Merchyou

Na čom aktuálne pracujete?

Ako vravím, nechcem o tom veľa hovoriť, jedná sa o vnútropodnikové zmeny a procesy.

Kde hľadáte inšpiráciu? Stalo sa niekedy, že ste už toho mali dosť a povedali si, končím, nevládzem?
Alebo je to naozaj taká práca, o ktorej môžete povedať, že ste vďační za každý nový deň, všetkých ľudí, ktorí sú s vami a za každú novú skúsenosť?

Je to práca, o ktorej môžem povedať, že som vďačný Bohu za každý deň, všetkých ľudí, ktorí sú so mnou, či zamestnancov a dodávateľov. Som vďačný za každú novú skúsenosť, každá splnená méta mi dáva energiu pokračovať, byt lepší a lepší. Inšpirujem sa kontaktom s ľuďmi, čítam, sledujem vývoj trhu, všetko memorujem, spätne preberám a vyhodnocujem. ,,To Do“ zoznamy mám asi 4 a nebudem si už ďalší zakladať. Musel by som žiť 200 rokov.

Viete si predstaviť, že by nápad Merchyou nevyšiel? Bol aj nejaký plán B?

Nebol žiadny plán B, nikdy som nezapochyboval ani na sekundu. Ale nečakal som ani taký nárast. Keď som bol malý, tak som mame tvrdil, že budem surfér. Tak som sa za posledné roky párkrát pozrel na divokú vodu, trošku sa pritopil a každý rok na začiatku sezóny sa tam raz dostanem.

interez.sk (Anna Zábojníková)


Komentovať (0)