Ilustračná foto: Designed by Freepik

Štúdia sa zaoberala tým, čo robiť, aby ste v aute minimalizovali riziko prenosu.

Aj keď by osoba s podozrením na koronavírus mala zotrvať v izolácii doma, niekedy sa môže stať, že sa potrebuje niekam prepraviť, napríklad k lekárovi či na test. V takom prípade, keď neostáva iná možnosť, iba ju odviezť autom, sa hodia odporúčania, ktoré minimalizujú šancu prenosu koronavírusu na posádku. 

Článok pokračuje pod videom ↓

Možno aj teraz pri testovaní niektorí z vás využijú drive-thru testovanie, ktoré sa podľa TASR nachádza napríklad v Karlovej Vsi. Treba mať na pamäti, že automobil je v podstate malá uzavretá kabína, v ktorej sedia niekoľkí ľudia. Aj keď majú všetci cestujúci rúška, niektoré drobné čiastočky sa nemusia na ňom zachytiť, najmä ak rúško nesedí úplne dokonalo.

Keď ste vonku, zvyčajne to nie je problém, lebo vzduch sa zriedi,“ hovorí pre portál Business Insider fyzik Varghese Mathai z univerzity v Massachusetts, pričom ďalej dodáva, že ak sa ale nachádzate v aute, častice nemajú kam uniknúť a v kabíne narastá ich koncentrácia.

Mathai spolu s kolegami z Brownovej univerzity modelovali pohyb častíc vo vozidlách pri rôznych úrovniach vetrania. Svoje poznatky zaznamenali v štúdii uverejnenej v časopise Science Advances.

Ideálne je otvoriť všetky okná

Keď boli všetky okná v automobile zatvorené,  8 až 10 % častíc, ktoré osoba vydýchla, sa mohlo šíriť ďalej. Toto číslo kleslo na úroveň iba 0,2 až 2 % keď boli otvorené všetky okná.

Avšak v chladnom zimnom počasí nemusí byť vždy mať otvorené všetky okná ideálnou voľbou. Preto autori skúmali aj iné alternatívy.

Testy simulovali v kabíne auta Toyota Prius, ktoré jazdilo rýchlosťou 80 km/h. Vodič bol klasicky na ľavom prednom sedadle a jeden spolujazdec sedel vzadu na pravej strane.

Zatiaľ čo spolujazdec by mohol intuitívne otvoriť okno pri sebe, testy ukázali, že najlepší model vetrania je v tomto prípade otvoriť predné pravé okno a zadné ľavé okno. Medzi vodičom a cestujúcim sa tak vytvorí vzduchový tunel, ktorý ich oddeľuje a vydychované častice posiela von z auta.

Varghese Mathai, Asimanshu Das, Jeffrey A. Bailey, and Kenneth Breuer

Aj pootvorenie je lepšie ako nič

Otváranie okien, samozrejme, nie je spoľahlivým spôsobom, ako zabrániť prenosu koronavírusu. Mathai však tvrdí, že je to stále lepšie, ako mať okná zatvorené.

Ak okno nechcete mať otvorené úplne, bolo by ho dobré otvoriť aspoň na polovicu. Mathai varuje, že vetranie v aute nenahrádza tradičné preventívne opatrenia a posádka musí mať rúško na tvári, mať umyté ruky a je tiež potrebná dezinfekcia priestoru po jazde. Ďalej ešte doplnil, že v prípade cesty autom je okrem jeho odporúčaní dobré mať tiež zapnutý ventilačný systém tak, aby privádzal čerstvý vzduch z vonka.

Plastová fólia

Štúdia sa nezamerala na testovanie potenciálnych prekážok, ako je priečka medzi prednými a zadnými sedadlami, či provizórna plastová fólia. Mathai povedal, že hoci tieto prekážky nenahradia čerstvý vzduch, nie je zlé ich mať. Iní odborníci pre Business Insider prirovnali prevenciu proti prenosu koronavírusu k vrstveniu švajčiarskeho syra: každá vrstva má svoje obmedzenia, ale ak naskladáte na seba dostatok plátkov, mali by ste byť schopní pozakrývať otvory.

Uložiť článok

Najnovšie články