Foto: Metropolitný inštitút Bratislava

Čo je bežným koloritom našich miest? Nie, nie sú to historické pamiatky, ale vizuálny smog.

Naše mestá často vyzerajú ako z reklamného katalógu. Všade billboardy, reklama najrôznejšieho druhu, často neregulovaného. Vizuálne znečistenie je fenoménom najmä miest strednej Európy, pričom negatívne vplýva nielen na vzhľad miest, ale aj na našu duševnú pohodu. Často si už ani nevieme predstaviť, ako by mestá vlastne bez reklám vyzerali.

Regulácia

Nie je prekvapením, že s vizuálnym smogom má veľké problémy aj naše hlavné mesto. Umiestnené reklamy sú často nelegálneho charakteru, no s ich odstraňovaním je veľký problém. Ďalším problémom je umiestňovanie reklám na súkromných miestach a plochách, kde je regulácia ešte zložitejšia.

Škodlivá pre obyvateľov

Prospech a zásah takejto reklamy je otázny, keďže množstvo z nás tieto tabule už ani nevníma. Pritom ako informuje Metropolitný inštitút Bratislava, vplyv vizuálneho smogu sa v súčasnosti považuje za nie menej škodlivý pre ľudí a životné prostredie než ktorýkoľvek iný typ znečistenia.

Je pochopiteľné, že takéto plochy odpútavajú pozornosť vodičov, čo môže mať za následok vyššie riziko nehody. Problémom je aj zánik pôvodnej architektúry a vzhľadu mesta, ktoré pod náporom vizuálneho smogu jednoducho zaniká.

Estetická kvalita mesta je výrazne zasiahnutá a takto poznačené mesto jednoducho nevyzerá pekne.

Foto: Metropolitný inštitút Bratislava

Bratislava bez vizuálneho smogu

Metropolitný inštitút Bratislava ukázal, ako by niektoré miesta hlavného mesta vyzerali, ak by sa tam nenachádzal vizuálny smog. Vo virtuálnej prehliadke si môžete pozrieť Bajkalskú ulicu, Kamenné námestie, Miletičovu ulicu, Patrónku, Mýtnu ulicu či Krížnu ulicu. Jednoducho sa potom prepnete cez kartu na zobrazenie bez vizuálneho smogu a okamžite tieto miesta vyzerajú príjemnejšie, vzdušne a nerušivo.

Boj s reklamou

Miestna samospráva by mala s takouto reklamou bojovať, keďže aj takýmto spôsobom sa dá mesto zatraktívniť a zvýšiť kvalita života v ňom. Je potrebný komplexný prístup a koordinácia medzi verejným a súkromným sektorom. Takisto je to aj o správne nastavenej legislatíve a o jej vymožiteľnosti.

Reklama rozhodne nie je zlá a nie je správne ju úplne potlačiť. Je potrebné ju však správne regulovať, aby neničila dojem z mesta a nevytvárala zbytočný vizuálny smog. Dôležité je jej správne načasovanie, rozdelenie a hlavne množstvo v priestore, aby na jednej strane splnila svoj cieľ a na strane druhej neškodila samotnému mestu, v ktorom je umiestnená.

0
Uložiť článok
Komentovať ( 0 )