Mnohí ľudia tak začínajú deň. Na chlieb si natrú maslo a potom si naň položia jeden či dva plátky šunky. Týmto životným štýlom si ale zvyšujú až o 15 % rozvoj nebezpečného ochorenia, tvrdí najväčšia štúdia svojho druhu.
správy od nás budete mať ako prví.
Výskum vedený univerzitou v Cambridge, ako píše portál The Guardian, zahŕňal takmer dva milióny dospelých ľudí z Európy, Ameriky, časti Stredomoria a Ázie a západného Pacifiku, pričom sa pozrel na konzumáciu spracovaného a červeného mäsa v súvislosti s čoraz bežnejším civilizačným ochorením — cukrovkou 2. typu.
Už 50 gramov je problém
Rozsiahla metaštúdia bola publikovaná v časopise Lancet Diabetes & Endocrinology. Vedci zistili, že denná konzumácia 50 gramov spracovaného mäsa, čo podľa nich zodpovedá dvom plátkom šunky, bola spojená s 15 % vyšším rizikom rozvoja cukrovky v nasledujúcich 10 rokoch. Nejde len o šunku, ale o spracované mäso, takže sem patria aj párky, klobásy, saláma, či paštéty a ďalšie mäsové výrobky, ktoré prešli spracovateľským procesom.

Zle obstálo aj červené mäso, aj keď tu vedci zistili miernejšie dôsledky. Konzumácia 100 gramov červeného mäsa denne, napríklad vo forme malého steaku, bola spojená s 10 % vyšším rizikom rozvoja tohto ochorenia. Medzi červené mäso radíme okrem hovädziny aj teľacie, bravčové, jahňacie, zverinu a u nás menej konzumované baranie mäso či kozľacinu.
Prvotné údaje ukazovali 8 % vyššie riziko rozvoja cukrovky aj v prípade hydiny, no ďalšie analýzy toto spojenie nepreukázali, pričom stále potvrdzovali rovnaké riziká pri spracovanom a červenom mäse.
Menej je viac
Výsledky metaštúdie sú pozorovacie a nezisťovali teda príčinnú súvislosť medzi konzumáciou spracovaného a červeného mäsa a rozvojom cukrovky. Zistenia sú ale aj tak v súlade so súčasnými odporúčaniami pre zdravú výživu.

Údaje naznačujú, že vylúčenie červeného a spracovaného mäsa z jedálnička má pritom efekt nielen na zníženie rozvoja cukrovky 2. typu, ale je tiež prevenciou pred srdcovými ochoreniami či mozgovou príhodou.
Vedci v snahe čo najviac oddialiť riziko vzniku cukrovky 2. typu odporúčajú úplné vylúčenie spracovaného mäsa a veľmi striedmu konzumáciu červeného mäsa a striedmu konzumáciu iného mäsa a naopak, zaradiť do svojej stravy veľké množstvo zeleniny, ale aj ovocia, orechov, semien či strukovín. Netreba tiež zabúdať na pravidelnú fyzickú aktivitu, udržiavanie si normálnej telesnej hmotnosti a pravidelné lekárske prehliadky.
Baba Vanga je Nostradamus z Balkánu: Negramotná žena oslepla pri búrke a mala dostať dar. Pravda je inde
Pobláznila celé Slovensko, donedávna o nej nikto nevedel: Kto je atlétka Anna Švrček, ktorá sa stala virálnou?
Bola som v Afganistane: Musela som dodržiavať pravidlá. Ženy nesmú pracovať, diktujú im, ako sa obliekať
Japonci sa nevzdali, dostali druhú atómovú bombu. Nagasaki spálila ešte silnejšia explózia než Hirošimu
Vykúpenie z väznice Shawshank bol prepadák: Herec sa musel popasovať s výkalmi, režisér odmietol 2,5 milióna
Nikol sa presťahovala do Egypta: Ramadán som si upravila a držala pôst 14 dní. Miestnym sa páči tajomno žien
Z hlavy zločinca stúpal dym, v sále smrdelo zhorené mäso. Prvá poprava elektrickým kreslom nevyšla na prvýkrát
Navštívili sme najlepšie klimatické kúpele na Slovensku. Hrdzavý areál zastal v 90. rokoch, no príroda očarí












Nahlásiť chybu v článku