V detstve sa mnohí z nás tešili, keď šlo popod okná smetiarske auto a pozerali sme sa, ako vyprázdňuje smetné nádoby. V dospelosti ale nejeden človek nad týmto povolaním ohŕňa nosom. Ladislav Gomboš je smetiarom už 9 rokov, svoju prácu vykonáva s úsmevom na tvári, napriek tomu, že pre mnohých sú smetiari neviditeľní a nie vždy je to ľahké.
V článku sa dozviete aj:
- ako sa z Ladislava stal smetiar;
- ako vyzerá jeho bežný pracovný deň;
- aké sú výhody a nevýhody tohto povolania;
- čo najbizarnejšie počas práce zažil.
Ako ste sa dostali k povolaniu smetiara a aké boli vaše začiatky? Ako dlho sa tomuto povolaniu venujete?
Som vodičom smetiarskeho auta, ale nevadí mi, ak mi ľudia hovoria, že som smetiar, ja sa za to nehanbím. Pôvodne som sa uchádzal o miesto vodiča trolejbusov, ale nezobrali ma, tak som šiel do OLO (Odvoz a likvidácia odpadu) a zaradili ma do výberu. Splnil som podmienky a zobrali ma. Medzitým sa uvoľnilo miesto aj na trolejbusy a volali mi, nech tam idem, ale nešiel som. Povedal som si, že toto je dobrá robota, že miesto tých štyridsať ľudí mám na starosti len dvoch, a tak som pri nej zostal až doteraz, začal som tu deviaty rok.

Aké sú výhody a nevýhody tohto povolania? Čo vám toto povolanie dalo a, naopak, vzalo?
Toto povolanie je dosť zaujímavé, niečo podobné som robil aj predtým. Vypratával som pivnice a vozil som odpad alebo kulisy po natáčaní. Vždy som mal niečo spoločné s odpadom, takže som tento druh roboty už poznal. Vždy to bola veľmi dôležitá práca.
Keď sa robil nejaký veľký film a na rad prišla upratovacia skupina použitých kulís, bola jej práca rovnako dôležitá, ako práca hercov a kameramanov. Akurát, že my sme neboli v titulkoch (smiech).
Ani vtedy nás ľudia nevideli a ani teraz nás nevidia. Stáva sa, že nás vidia často až na poslednú chvíľu, že jáááj, tu je nejaké veľké auto. Takže po tejto stránke sme neviditeľní, ale je to dôležitá práca. A tú dôležitosť zistia ľudia vtedy, keď ju prestaneme robiť. Vtedy sa to hneď zistí. Nedostaneme sa napríklad na stojisko. Ľudia niekedy neberú do úvahy, že môžu byť problémy s odvozom. Väčšinou to tak býva, že keď niečo funguje, tak si to nevšímame. Až keď to stratíme, alebo to nefunguje, všimneme si to hneď.
Táto práca, si myslím, že hraničí s poslaním a myslím si, že veľa ľudí v našej firme to aj tak má. Napriek tomu, že sa to možno niekomu zdá ako špinavá práca.

Aké bezpečnostné pravidlá musí človek dodržiavať, aby bola práca s odpadom pre smetiara bezpečná? Aké riziká vlastne pri tejto práci hrozia? Podstupujete aj nejaké školenia?
Školenia máme pravidelne. Okrem tých, ktoré musíte mať, keď jazdíte vo vozidle nad 3,5 tony, musíte mať školenie profesionálnych vodičov. A každých 5 rokov školenie KKV – kvalifikačný kurz vodiča, ktorý sa robí normálne v autoškole. Taktiež vodič musí dodržiavať BOZP, na ktoré máme tiež školenia a všetky interné predpisy a smernice.
Čo najbizarnejšie sa vám počas práce stalo?
Na jednej ulici som sa dvakrát s autom prepadol (smiech). Bol tam betónový dvor a pod ním štrkové lôžko vymyla voda. Ten betón bol krehký, a keď sa na to dostane niekoľkotonové auto, tak sa zlomí. Prvýkrát sa nám to stalo v zime. Pekne snežilo, a tak sme tam boli naklonení ako šikmá veža a čakali sme, kým nás vytiahnu. Druhýkrát to už nebolo také vzrušujúce. Nakoniec sa nádoby presunuli a nemuseli sme tam už chodiť.
Ako vyzerá váš bežný pracovný deň? Kontajnery sa na sídliskách plnia neustále, ako dlho bežný pracovný deň trvá?
Závisí to od toho, kedy mám výjazd. Ale v zásade vstávam okolo 04:00 – 04:30, aby som si mohol dať kávu a mal čas, a to aj keď idem na 05:30. Keď prídem do práce na centrálu, oblečiem sa do môjho pracovného ,,mundúra“. Pred výjazdom si vyzdvihnem kľúče a potrebné dokumenty, skontrolujem vozidlo, to my šoféri musíme robiť pri nástupe na rajón, ale aj pri odchode z rajóna.
Prejdeme si základné veci – či tam nie je nejaký defekt, nejaká anomália alebo či má motor pekný zvuk. O 06:00 vyrážame s posádkou do terénu. Pri tejto práci máme presne dané, koľko a aké nádoby musíme v ten deň obslúžiť. Tak vieme, do ktorej časti Bratislavy vyrážame.

Tú trasu, samozrejme, ako vodič musím prispôsobiť dopravnej situácii. Potom som celý deň na rajóne a odvážam odpad tam, kam má ísť. Na fajront sa vraciame na centrálu. Tam opäť skontrolujem auto, umyjem, zaparkujem na jeho miesto a odovzdám kľúče. Môj deň končí po 8,5 hodinovej pracovnej šichte, vrátane pauzy.
Pre odomknutie obsahu zadaj svoj e-mail
Registrácia a platba bude dokončená po zadaní e-mailu.
Staň sa členom Interez PREMIUM
a získaj neobmedzený prístup.
Predplatné môžeš zrušiť kedykoľvek.
Objavili sme klenot, nikdy ste o ňom nepočuli: Prešli sme sa po najstaršom drevenom moste v Európe a navštívili unikát
Jednu chcel označiť horiacou cigaretou, inú zase zbil do bezvedomia. Čím bol Picasso väčší sadista, tým lepšie maľoval
Zrezanú kožu prišíval na tváre, topila sa v hnise, stál pri prvej plastike penisu: Chirurg experimentoval s obeťami vojny
ANKETA: Nemá to tu čo robiť. Pýtali sme sa Slovákov, či nakupujú v ruskom reťazci MERE a čo si o ňom myslia
Odborníčka na dýchanie Petra Gaul: 60 až 80 % z nás nedýcha správne. Čo bude platiť večne, sú 3 zásady
Najslávnejšia krádež v histórii umenia. Mona Lisa zmizla na dva roky z Louvru, podozrivý bol aj Picasso
Na Slovensku otvorili unikátny obchod: Za pár eur tu nakúpite veci, ktoré inde zrejme nenájdete, čaká na vás aj prekvapenie
Za obed som platila 2 eurá: Bola som 21 dní v top exotickej destinácii a zapisovala si výdavky. Cena dovolenky ma šokovala
Pri natáčaní Priateľov strčil jazyk do úst Rachel a Monike. Jean-Claude Van Damme si vyslúžil prezývku „Van Zúfalec“
Kričal, že nechce zomrieť a vbehol do lesa: Zmiznutie Larsa Mittanka v Bulharsku sledujú milióny ľudí, hľadajú ho už 11 rokov












Nahlásiť chybu v článku