Hlavná domáca diaľnica D1 je vo výstavbe už polstoročie, stále nie je dokončená a kedy sa toho motoristi dočkajú, zostáva naďalej otázne. A to napriek tomu, že krajina ako člen Európskej únie od roku 2004 využila miliardy eur aj na rozvoj svojej infraštruktúry. Medzi oboma najväčšími slovenskými mestami je možné cestovať plynule diaľničnými úsekmi zatiaľ len cez severné Maďarsko.
„Chybou bolo samotné trasovanie diaľnic, o ktorom sa rozhodlo pred vyše polstoročím. Ak by išlo napríklad juhom, kde nie sú také náročné prírodné podmienky, možno by už stavba dávno existovala,“ uviedol k dôvodom nedokončenia D1 v rozhovore pre agentúru SITA a portál SITA Doprava štátny tajomník Ministerstva dopravy SR Jaroslav Kmeť (nom. Sme rodina).
Teraz je podľa neho zbytočné uvažovať, čo by bolo keby alebo hľadať vinníka. „Našou úlohou je pracovať na tom, aby sme čo najskôr rozostavané úseky dokončili a rozostavali aj ten posledný chýbajúci, teda Turany – Hubová. A najmä nedávať sľuby, ktoré sa nedajú splniť. Ľudia nepotrebujú prázdne slová, ale kvalitnú infraštruktúru,“ zdôraznil.
Pripravovaný takisto tunelový úsek Turany – Hubová zostáva jediný stále nevysúťažený a nerozostavaný na D1 medzi Bratislavou a Košicami. Kedy začne verejné obstarávanie na zhotoviteľa a v závislosti od jeho priebehu aj samotná výstavba, ktorá by mohla trvať päť rokov a stáť predbežne miliardu eur, zatiaľ nie je známe.
„Momentálne prebieha tzv. vodná EIA, teda posudzovanie vplyvov na životné prostredie. Na základe neho sa určí, či navrhovaná stavba vo variante s tunelmi Korbeľka a Havran spĺňa podmienky podľa vodného zákona,“ priblížil stav prípravy Kmeť. Podľa neho po vydaní tohto rozhodnutia bude proces prípravy pokračovať žiadosťou o vydanie územného rozhodnutia.

V roku 2023 sa to nepohne
„Ďalšie termíny závisia od ukončenia procesu územného konania a následne od zabezpečenia financií či už na majetkoprávne vysporiadanie a potom aj samotnú stavbu. Všetko závisí od toho, ako budú napredovať jednotlivé procesy a potom aj samotné verejné obstarávanie na zhotoviteľa,“ upozornil Kmeť a dodal, že tu doslova platí takzvaný domino efekt, kde jeden proces závisí od druhého. „S istotou viem povedať, že v roku 2023 sa stavať nezačne,“ uzavrel štátny tajomník.
To, či bude diaľničné prepojenie medzi Bratislavou a Košicami po D1 dokončená aspoň do roku 2030, alebo až neskôr, závisí od ďalšej prípravy výstavby úseku Turany – Hubová. Dva približne deväť rokov rozostavané a výrazne meškajúce úseky D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala s tunelom Višňové a Hubová – Ivachnová s tunelom Čebrať by mali byť dokončené najskôr v druhom polroku 2024.
V prípade najmä prvej stavby to môže byť aj neskôr pre zdržanie v súvisiacom tendri na dodanie technológie tunela a informačného systému diaľnice, kde ešte nepredkladali ponuky a zákazka je plánovaná na dva roky.
Diaľnica D1 má pokračovať od Košíc k hraniciam s Ukrajinou, jej podobu určí aktuálne pripravovaná štúdia realizovateľnosti. Výstavba tejto trasy vzhľadom na dĺžku prípravy by sa mohla začať najskôr po roku 2030.
 Terapia červeným svetlom nie je zázračná, tvrdí odborníčka: Vedeckých dôkazov je málo a chýbajú, nie je to všeliek
Terapia červeným svetlom nie je zázračná, tvrdí odborníčka: Vedeckých dôkazov je málo a chýbajú, nie je to všeliek ANKETA: Nepáči sa mi to, malo by sa to odstrániť. Slovákov sme sa opýtali, čo si myslia o Separovom sprejovaní v Himalájach
ANKETA: Nepáči sa mi to, malo by sa to odstrániť. Slovákov sme sa opýtali, čo si myslia o Separovom sprejovaní v Himalájach Káva za 3,60 eura nám udrela do nosa a nevoňala: Boli sme v novom podniku, ktorý otvorili majitelia reštaurácie z Na nože
Káva za 3,60 eura nám udrela do nosa a nevoňala: Boli sme v novom podniku, ktorý otvorili majitelia reštaurácie z Na nože Prirovnávajú ju ku Kate Middleton, takto ju mal Putin žiadať o ruku: Kto je Alina Kabajevová, údajná nová cárovná v Kremli?
Prirovnávajú ju ku Kate Middleton, takto ju mal Putin žiadať o ruku: Kto je Alina Kabajevová, údajná nová cárovná v Kremli? Ste tu za hodinu, najete sa od 5 eur: O tomto európskom klenote ste možno nikdy nepočuli, musíte ho vidieť
Ste tu za hodinu, najete sa od 5 eur: O tomto európskom klenote ste možno nikdy nepočuli, musíte ho vidieť Detské nosové vakcíny proti chrípke boli fuč za pár hodín. Vieme, kedy príde posledná dávka, niektorí rodičia sú zúfalí
Detské nosové vakcíny proti chrípke boli fuč za pár hodín. Vieme, kedy príde posledná dávka, niektorí rodičia sú zúfalí Budú v sobotu na Sviatok Všetkých svätých otvorené obchody? Pozrite sa, ako to bude po novom, reťazce hlásia zmeny
Budú v sobotu na Sviatok Všetkých svätých otvorené obchody? Pozrite sa, ako to bude po novom, reťazce hlásia zmeny Radik bol postrach Ruska: Škrtil 90-ročné ženy, tvrdil, že ich to nebolí a len sa chcel najesť. Náhodou ho zachytilo video
Radik bol postrach Ruska: Škrtil 90-ročné ženy, tvrdil, že ich to nebolí a len sa chcel najesť. Náhodou ho zachytilo video Boli sme sa v Bratislave zaočkovať proti covidu bez registrácie: Rad nemal konca, ľudia vtipkovali o kukurici. Na toto sa pripravte
Boli sme sa v Bratislave zaočkovať proti covidu bez registrácie: Rad nemal konca, ľudia vtipkovali o kukurici. Na toto sa pripravte Urológ Ján Švihra: Vo vybraných prípadoch má obriezka stále veľký zmysel. Takto by mala vyzerať správna hygiena „tam dolu“
Urológ Ján Švihra: Vo vybraných prípadoch má obriezka stále veľký zmysel. Takto by mala vyzerať správna hygiena „tam dolu“ 
    

 
            
 
                                                                 
							 
                    









 
                     
                     
                     
                     
                    
Nahlásiť chybu v článku