Spoznávať vzdialené zákutia našej planéty nebolo nikdy jednoduchšie. V 21. storočí existuje pramálo miest, ktoré ostávajú pre človeka nedostupné a aj tých niekoľko sa priebojným jednotlivcom so šťastím a odvahou podarí navštíviť. S cestovaním naprieč planétou však prichádza aj množstvo rizík, nástrah a problémov. Ktoré krajiny patria k najnebezpečnejším a kde sa naopak netreba obávať takmer ničoho?
Spoločnosť International SOS zastrešujúca tím bezpečnostných analytikov už jedenástykrát zverejnila Cestovnú mapu rizík (Travel Risk Map), ktorá predpovedá bezpečnosť destinácií z celého sveta v roku 2020. Ako uvádza magazín Forbes, mapu rizík tvorilo v 214 krajinách sveta (teda aj v krajinách neuznaných štátmi OSN) viac ako 1 300 odborníkov.
Cestovná mapa rizík, ktorá je dostupná online, poskytuje celkom tri odlišné analýzy problémov, s ktorými sa turisti či investori (mapa je určená aj pre analýzu rizík pre ekonomické účely) môžu stretnúť a to zdravotné, bezpečnostné a dopravné riziká.
Zdravotné riziká – zahrňujú celú radu zdravotných faktorov, ako napr. riziko infekčných chorôb, environmentálna záťaž, štatistiky úrazov, stav pohotovostných lekárskych služieb či ambulantnej a zdravotnej starostlivosti, rovnako ako aj jazykové či administratívne prekážky
Bezpečnostné riziká – zahŕňa faktory ako terorizmus, politická nestabilita, sociálna nestabilita či kriminalita. Analýza berie do úvahy aj účinnosť bezpečnostných a pohotovostných zložiek či náchylnosť krajiny na prírodné katastrofy.
Dopravné riziká – zahŕňa výlučne bezpečnosť na cestách. Vychádza z prepočtu množstva smrteľných dopravných nehôd na 100-tisíc obyvateľov.
Na základe vyššie uvedených kritérií dokázali odborníci zadefinovať tie najnebezpečnejšie a naopak najbezpečnejšie krajiny sveta pre rok 2020. Nebude žiadnym prekvapením, že najväčšie riziká číhajú v krajinách na Blízkom východe, strednej Afrike, ale aj v Somálsku či východných častiach Ukrajiny, ktoré sú už 5 rokov pod kontrolou proruských separatistov. Najlepšiu bezpečnostnú situáciu naopak možno očakávať v krajinách severnej Európy, viacerých ostrovných štátoch, ale napríklad aj v Slovinsku.

Najnebezpečnejšie krajiny pre rok 2020 (bez konkrétneho poradia):
- Líbya
- Sýria
- Irak
- Jemen
- Somálsko
- Južný Sudán
- Stredoafrická republika
- Konžská demokratická republika (vybrané regióny)
- Východná Ukrajina (separatistické republiky Doneck a Luhansk)
- Mali
- Pakistan (vybrané regióny)
- Afganistan
- Egypt (vybrané regióny)
Najbezpečnejšie krajiny pre rok 2020 (bez konkrétneho poradia):
- Island
- Grónsko
- Nórsko
- Dánsko
- Fínsko
- San Marino
- Slovinsko
- Švajčiarsko
- Ostrovy Turks a Caicos
- Kajmanské ostrovy
- Anguilla
- Seychely
- Kapverdy
- Palau
- Marshallove ostrovy
Na cestovnej mape rizík spoločnosti International SOS možno nájsť aj Slovensko. Z pohľadu bezpečnosti sa naša krajina nachádza v kategórii „nízke riziko“, podobne ako aj zvyšok strednej či západnej Európy. Na úrovni s krajinami V4 a západu sme aj v ukazovateli dopravných rizík. Za Poľskom, Českom či Maďarskom však Slovensko zaostáva v kategórii zdravotných rizík, kde sa nachádzame na rovnakej úrovni ako krajiny východnej Európy či Balkánskeho polostrova.
Košické vianočné trhy nám vyrazili dych. Oškvarky z kapra za 15 eur ľudia ospevujú, cibuľa za 1,5 eura prekvapila
Cheeseburger za 0 €: Boli sme na otvorení horúcej novinky. Sľúbili 1 000 jedál zadarmo, poriadne nás sklamali
Expert na hypotéky: Ľudia preplácajú úvery aj o stovky eur mesačne, ktoré vedia ušetriť. Pozor na kreditky či hazard
Mesiac som žila zo 4,57 eura na deň: Potraviny ma stáli len 128 eur, podarilo sa mi to vďaka tomuto triku a bez obmedzovania
Klobása či placky stoja aj 12 eur, novinkou je výhodné menu. Boli sme na trhoch v Bratislave, takéto sú tohtoročné ceny
42 rokov hnila doma vo svojej posteli: Hedviga zomrela a zápach rozkladajúceho tela susedov nerušil. Nikto si to nevšimol
Navštívili sme nádhernú slovenskú dedinu, jedinú svojho druhu. Redaktorka vyskúšala novú linku Košice – Bratislava
Porsche sa na ojazdených pneumatikách rútilo až 150 km/h. Po náraze začalo horieť, Paul Walker vtedy ešte žil
Matúš prešiel vyše 25-tisíc kilometrov: Na výkaly v prírode treba lopatku, servítky zobrať so sebou. Slováci tomu nerozumejú









Nahlásiť chybu v článku