Odpoveď na túto záhadu sa ukrýva v skutočnosti, že na Slovensku sa z hľadiska podmienok na ceste naozaj strieda zima a leto.
„V zime môže byť na ceste súvislá vrstva snehu či námraza, cez leto sucho a horúci asfalt. Veľa ľudí si myslí, že dôležité sú len zimné pneumatiky, aby sme sa v zime nešmýkali. V skutočnosti je však medzi zimnou a letnou pneumatikou oveľa viac rozdielov,“ vysvetľuje mechanik.
Ak vám tento článok niečo dal, odmeňte ho. Nie lajkom, ale podporou. Pridajte sa k interez PREMIUM a získajte:
- 📰 Články bez reklám na interez, Odzadu, EMEFKA, Startitup, Fontech
- 📚 Neobmedzený prístup k viac ako 75 000 článkom
- 🎁 Prístup k exkluzívnym benefitom
Spočívajú v známej hĺbke dezénu, avšak zaváži aj taká tvrdosť gumy.
„Dokonca, letné gumy majú väčšinou aj iný tvar drážok oproti tým zimným.“
Mnoho ľudí premýšľa o zimných pneumatikách ako o tých „bezpečných“. Mechanik z košického autoservisu prezradil, prečo je toto tvrdenie mýtus.
„Sezónne pneumatiky majú jednoducho iné jazdné vlastnosti. Taká zimná pneumatika má horšiu brzdnú dráhu na suchu, čo znamená, že nie je ‘bezpečnejšia’, len je prispôsobená na to, aby lepšie držala na zasneženej ceste, počas námrazy, alebo na mokrej vozovke. Na suchu však držia lepšie letné.„
Celoročné pneumatiky nie sú „ani do koča, ani do voza“
Slováci často siahajú po celoročných pneumatikách, ktoré považujú za jednoduché riešenie.
Mechanik sa však pri našej otázke na voľbu celoročných pneumatík schuti zasmial.
„V našej branži ich voláme tak, že nie sú ‘ani do koča, ani do voza’.“

Celoročné pneumatiky sa totiž snažia splniť úlohu dvoch samostatných typov gumy, pričom je zrejmé, že v obidvoch prípadoch budú jazdné vlastnosti horšie.
„Je to, akoby ste sa snažili skombinovať 50 percent z jedného, 50 percent z druhého, a nejako to spolu pozliepať. V konečnom dôsledku nebude celoročná pneumatika v lete nikdy lepšia ako tá letná, v zime zase ako tá zimná.“
Celoročné pneumatiky však neodmietol úplne.
Ľudia, ktorí patria do kategórie „občasných mestských šoférov“ — nikdy necestujú po diaľnici a nejazdia mimo mesta, technicky po „jednoduchšom“ riešení siahnuť môžu.

„Pokiaľ sa, napríklad, párkrát do mesiaca ocitnete mimo mesta, už je lepšie začať uvažovať o tom, aby ste mali obuté niečo, čo vám zaistí viac istoty na vozovke. Mimo mesta je vždy lepšie mať takú pneumatiku, ktorá je plne prispôsobená danému ročnému obdobiu.“
Slovákom prezradil aj „tajný“ tip na to, ako ušetriť na samotnom servise.
„Dvakrát ročne platíte za servis, pri ktorom vám mechanik mení samotnú gumu na diskoch. To si doma sami nespravíte. Ale — pokiaľ si kúpite sadu letných a zimných diskov, tohto problému sa zbavíte. Zdviháčik je súčasťou každého auta a problematická je výmena gumy. Takýmto spôsobom si vždy zmeníte celé koleso a do servisu môžete prísť následne len s prosbou, aby vám vyvážili kolesá. Ušetríte, a zároveň budete jazdiť bezpečne.“
Nikdy nejazdite na starých gumách, môžete to pekelne oľutovať
Obrovský varovný prst dvíha mechanik na takých vodičov, ktorí sa snažia ušetriť tým, že akúkoľvek pneumatiku používajú dlhé roky, hoci je už dávno „vyjazdená“.
„Nedávno som takto šoféroval auto známeho. Trošku pršalo a pri jazde z kopca pri rýchlosti 50 km/h som chcel pribrzdiť — auto v tej chvíli na ceste začalo doslova ‘plávať’. Prvé, čo mi napadlo bolo, že má určite ‘gumy’ staré tak 10 rokov.“

„To už je potom úplne jedno, či máte letné, zimné, celoročné. Ak majú 10 rokov, guma bude tvrdá ako kameň. Pneumatika stráca jazdné vlastnosti už po štyroch rokoch a vy potrebujete nielen nevyjazdený dezén, ale aj pružnosť samotnej gumy.
Ak odmietate vymeniť pneumatiku „za zenitom“, hrozí vám, že vás auto zradí aj na menej rizikovom povrchu.
„Z kopca sa budete kotúľať, akoby ste sa doslova vyvážali na kuse tvrdého dreva. Polícia s láskou hodí akúkoľvek nehodu na vás — vy nesiete zodpovednosť za stav svojho auta a pneumatiky sú súčasťou údržby.“
Na záver mechanik všetkým odkazuje, nech sa z nich nikdy nestanú obete mýtu, že zimná pneumatika je celoročná.
„Naozaj sa nájdu ľudia, ktorí si myslia, že ich zimná pneumatika je celoročná, prípadne vedia, že je zimná, ale myslia si, že na nej môžu jazdiť celý rok. Tomu sa, prosím, radšej snažte vyhnúť.“
Ste tu za hodinu, najete sa od 5 eur: O tomto európskom klenote ste možno nikdy nepočuli, musíte ho vidieť
Detské nosové vakcíny proti chrípke boli fuč za pár hodín. Vieme, kedy príde posledná dávka, niektorí rodičia sú zúfalí
Budú v sobotu na Sviatok Všetkých svätých otvorené obchody? Pozrite sa, ako to bude po novom, reťazce hlásia zmeny
Radik bol postrach Ruska: Škrtil 90-ročné ženy, tvrdil, že ich to nebolí a len sa chcel najesť. Náhodou ho zachytilo video
Boli sme sa v Bratislave zaočkovať proti covidu bez registrácie: Rad nemal konca, ľudia vtipkovali o kukurici. Na toto sa pripravte
Urológ Ján Švihra: Vo vybraných prípadoch má obriezka stále veľký zmysel. Takto by mala vyzerať správna hygiena „tam dolu“
Brat za Brata zbiera údaje možno aj o vás. Redaktorka bola 21 dní v top exotickej destinácii, výdavky ju prekvapili
Objavili sme klenot, nikdy ste o ňom nepočuli: Prešli sme sa po najstaršom drevenom moste v Európe a navštívili unikát
Jednu chcel označiť horiacou cigaretou, inú zase zbil do bezvedomia. Čím bol Picasso väčší sadista, tým lepšie maľoval
Zrezanú kožu prišíval na tváre, topila sa v hnise, stál pri prvej plastike penisu: Chirurg experimentoval s obeťami vojny












Nahlásiť chybu v článku