Zmenšovanie výrobku a ponechanie rovnakej ceny. Aj to sú obľúbené praktiky obchodníkov, na ktoré je možné naraziť čoraz častejšie. Tzv. shrinkfláciu možno v poslednom čase vidieť pri celej škále produktov, typicky ide napríklad o balenie čokolád, zemiakových lupienkov, ale možno sa s ňou stretnúť aj pri drogériovom tovare či umývacích prostriedkoch. Uviedla to Eduarda Hekšová, riaditeľka českej organizácie dTest, ktorá vydáva spotrebiteľský časopis na slovenskom a českom trhu.
Na pomenovanie situácie, keď výrobcovia zmenšujú veľkosť alebo množstvo, ale cena zostáva rovnaká alebo dokonca rastie, sa už podľa nej vžil pojem shrinkflácia, ktorý pochádza z anglického shrinkflation a je zložený zo slov shrink (zmenšiť) a inflation (inflácia). Shrinkflácia nie je podľa nej zo zákona zakázaná, ani nie je stanovené, že by predávajúci musel spotrebiteľov upozorniť, že prišlo k zmene balenia.
Upozornila, že predávajúci je povinný spotrebiteľov informovať o cene a prípadne aj jednotkovej cene. Na cenovke musí byť uvedená konečná cena vrátane všetkých poplatkov a daní. Okrem toho majú predávajúci povinnosť uvádzať pri tovare jednotkové ceny, teda ceny za jednotku množstva výrobku.
Množstvo vzduchu v obale
Dodala, že obchodníci v obale okrem výrobku predávajú často aj veľké množstvo vzduchu. „Bezdôvodne veľké obaly však môžu klamať spotrebiteľov a zároveň zbytočne zaťažujú životné prostredie,“ povedala Hekšová.
Doplnila, že ak si v minulosti spotrebiteľ objednal tovar z e-shopu, o ktorom sa domnieval, že je slovenský a následne zistil, že zásielka prišla zo zahraničia, tak je veľmi pravdepodobné, že narazil na tzv. dropshipping. Nejde podľa nej o zakázanú praktiku, naopak, ide o rozšírený model, ktorý využíva veľká časť podnikateľov. Problematika dropshippingu súvisí tiež s online trhoviskami, pretože práve na týchto platformách sa s takýmto obchodným modelom stretávajú spotrebitelia najčastejšie.
„Spotrebiteľ si tovar objedná prostredníctvom e-shopu, ktorý následne odovzdá objednávku dodávateľovi. Ten ju zabalí a odošle priamo zákazníkovi, často napríklad z Ázie,“ vysvetlila Hekšová. Ak spotrebiteľ nakupuje z dropshippingového e-shopu, môže sa podľa nej stretnúť s viacerými nepríjemnosťami.
Spotrebiteľ sa podľa nej môže stretnúť aj s tým, že na svoj tovar budete čakať týždne, hoci e-shop sľuboval rýchle doručenie. Navyše, obchod nemusí vopred oznámiť, že budete musieť doplatiť clo alebo DPH. Častým problémom býva aj nízka kvalita tovaru.
Objavili sme klenot, nikdy ste o ňom nepočuli: Prešli sme sa po najstaršom drevenom moste v Európe a navštívili unikát
Jednu chcel označiť horiacou cigaretou, inú zase zbil do bezvedomia. Čím bol Picasso väčší sadista, tým lepšie maľoval
Zrezanú kožu prišíval na tváre, topila sa v hnise, stál pri prvej plastike penisu: Chirurg experimentoval s obeťami vojny
ANKETA: Nemá to tu čo robiť. Pýtali sme sa Slovákov, či nakupujú v ruskom reťazci MERE a čo si o ňom myslia
Odborníčka na dýchanie Petra Gaul: 60 až 80 % z nás nedýcha správne. Čo bude platiť večne, sú 3 zásady
Najslávnejšia krádež v histórii umenia. Mona Lisa zmizla na dva roky z Louvru, podozrivý bol aj Picasso
Na Slovensku otvorili unikátny obchod: Za pár eur tu nakúpite veci, ktoré inde zrejme nenájdete, čaká na vás aj prekvapenie
Za obed som platila 2 eurá: Bola som 21 dní v top exotickej destinácii a zapisovala si výdavky. Cena dovolenky ma šokovala
Pri natáčaní Priateľov strčil jazyk do úst Rachel a Monike. Jean-Claude Van Damme si vyslúžil prezývku „Van Zúfalec“
Kričal, že nechce zomrieť a vbehol do lesa: Zmiznutie Larsa Mittanka v Bulharsku sledujú milióny ľudí, hľadajú ho už 11 rokov












Nahlásiť chybu v článku