Na kritické aktualizácie Boeingov 747-400 sa využívajú staré diskety. Foto: Unsplash, TASR/AP

Moderná doba 33-ročné stroje stále obchádza. Lietadlá sú ale aj napriek tomu bezpečné.

Aj keď si na diskety dnes už spomenie len ozajstný technologický pamätník a mnohí zástupcovia mladšej generácie už ani nevedia, o čo ide, stále existujú firmy, ktoré ich využívajú. Nie však ako múzejný artefakt, ale ako nástroj na aktualizáciu systémov. Nie, naozaj nežartujeme.

Článok pokračuje pod videom ↓

Zdá sa, že novodobé technológie sa nepodarilo aplikovať na všetko, čo v modernej ére funguje a existuje. Pekným príkladom tohto je slovenský ústredný portál verejnej správy, ktorý s novšími a modernejšími prehliadačmi na stiahnutie potrebných softvérov umožňujúcich generovanie elektronického podpisu využijete len veľmi ťažko (majitelia čítačiek občianskych preukazov vedia, o čom je reč).

Kritické aktualizácie inštalujú disketami

Čo však prekvapí, sú výrobcovia lietadiel, ktorí zastaralé spôsoby aktualizovania svojich systémov vykonávajú za pomoci slávnych 3,5-palcových diskiet. Informuje o tom web The Register, podľa ktorého sa lietadlá Boeing 747-400 stále musia spoliehať na diskety, kvôli kritickým aktualizáciám.

3,5-palcové diskety sa využívajú aj v modernej ére. Ilustračná foto: Pixabay

S objavom o tom, že táto séria Boeingov stále využíva diskety, prišla kybernetická a bezpečnostná firma Pen Test Partners, ktorá sa s výsledkami pochválila na virutálnej hackerskej konferencii DEF CON. Firme Pen Test sa podarilo dostať do kokpitov jedného zo spomínaných Boeingov leteckej spoločnosti British Airways, kde nakrútili aj video.

Na ňom môžeme okrem množstva rôznorodých gombíkov a obrazoviek vidieť aj disketovú mechaniku, ktorá tam taktiež nie je na okrasu, ale slúži na zabezpečenie aktualizácií systémov a načítanie databázy pre navigáciu. Pokým tieto aktualizácie Boeingy nemajú, nemôžu vyletieť do nebies. Navyše, človek zodpovedný za aktualizácie systémov lietadiel musí každý jeden stroj prechádzať každých 28 dní.

Niektoré aktualizácie sú na jednej, iné na ôsmich disketách

Web The Verge tiež upozornil, že nejde len o 747-čky, ktoré takýmto spôsobom kritické aktualizácie dostávajú. Na diskety sa musí spoliehať aj väčšina Boeingov 737. Operátori pritom disponujú od jednej až po osem diskiet, záleží od veľkosti aktualizácie. Je však zvláštne, že sa celý tento proces nedá robiť modernejším spôsobom, napríklad pomocou praktickejších USB kľúčov.

Na archívnej snímke je Boeing 747 nemeckých aerolínii Lufthansa vo Frankfurte. Foto: TASR/AP

A čo všetko sa na disketách nachádza? Všetko dôležité a potrebné, čo môže lietadlo potrebovať – od informácií o letiskách, pristávacích dráhach, cez trasy letov a podobné vecičky.

Ich výroba končí, prevádzka zatiaľ nie

Výroba Boeingov 747-400 bola tento rok pozastavená a postupne budú na oblohe nahradené novými a modernejšími strojmi. Samozrejme, úplne z oblohy nezmiznú – pre ich veľkosť budú stále využívané ako nákladné lietadlá. Viac o tomto type lietadiel sa dočítate aj v našej sérií článkov a pozoruhodných lietajúcich strojoch.

Uložiť článok

Najnovšie články